Vrijstelling van prestaties tijdens de opzegperiode

JorisB
Topic Starter
Berichten: 78

Vrijstelling van prestaties tijdens de opzegperiode

#1 , 25 apr 2016 15:34

Door enkele reorganisaties en veranderde takenpakketten past mijn vriendin blijkbaar niet meer in de strategie van haar werkgever. In oktober/november 2015 polste deze reeds meermaals bij haar om in wederzijdse toestemming de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
Omdat ze hier nooit op inging, ontving ze op 7 december jl. haar ontslagbrief per AS.
De opzegperiode zou t.e.m. 22/05/2016 duren, maar is door opnemen van verlofdagen en een ziekteweek intussen verlengd tot 03/06/2016.

Tussendoor kreeg ze geregeld de vraag om de overeenkomst toch alsnog in onderling overleg te beëindigen. Wanneer ze o.a. opmerkte dat ze geen recht op werkloosheidsuitkering heeft als het contract in onderling overleg wordt ontbonden, werd dit door haar meerdere op het werk weggehoond.
Er werd vanuit de werkgever zelfs het (mondeling) voorstel gedaan om de arbeidsovereenkomst in onderling overleg te beëindigen, mijn vriendin moest dan zorgen dat ze zich een week 'ziek kon zetten', waarna de werkgever haar gedurende 5 weken via interim opnieuw zou aannemen. Het concreet voorstel - met garanties naar werkloosheidsuitkering en dergelijke - werd uiteraard nooit door de werkgever op papier overgemaakt.

Vandaag kreeg ze echter onderstaand document ter ondertekening voorgeschoteld:
VRIJSTELLING VAN PRESTATIES TIJDENS DE OPZEGPERIODE

Tussen #naam en gegevens van de werkgever#; hierna de werkgever genoemd;

En #naam en adres van mijn vriendin#; hierna de werknemer genoemd

WORDT HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:

Artikel 1- Werkgever heeft een geldige opzeg gegeven aanvangende op 7 december 2015 voor een periode van 3 maanden en 11 kalenderweken.
Overeenkomstig de bepalingen van artikel 1134 van het Burgerlijk wetboek, wordt de arbeidsovereenkomst gesloten tussen ondergetekenden, op vraag van de werknemer, met wederzijds akkoord beëindigd op het einde van de opzegperiode waarvoor beide partijen overeen komen een vaste datum te voorzien na exact 3 maanden en 12 kalenderweken te rekenen vanaf 7 december 2015 tot en met 22 mei 2016 verlengd door ziekte en verlof tot 3 juni 2016.
Partijen komen overeen om tijdens de resterende opzegperiode de werknemer vrij te stellen van het verrichten van prestatie. De werkgever stelt de werknemer vrij van prestaties ingaande op 25 april 2016 en eindigend op 3 juni 2016.
De werknemer geniet tijdens deze periode van de normale basis bruto bezoldiging zonder outsourcingspremie noch maaltijdcheques. Tijdens deze periode worden de verlofdagen opgebruikt.
Partijen komen overeen dat de werknemer bij het vinden van een ander werk direct wordt vrijgesteld en in onderling akkoord een einde wordt gesteld aan de resterende opzegperiode zonder dat evenwel noch enige vergoeding verschuldigd is behoudens de wettelijke afrekening van het vertrekvakantiegeld voor de nog niet opgenomen dagen en het eventuele nog niet betaalde loon voor de periode voorafgaand aan het onderling akkoord tot stopzetting van de opzegperiode.
Hierbij verzaken beide partijen aan de 13de maand, enkel vakantiegeld 2015 van het vakantiejaar 2014 en eventuele andere vergoedingen met uitzondering van het vertrekvakantiegeld 2015 en 2016.

Artikel 2- Mits deze overeenkomst wordt uitgevoerd, zien beide partijen ervan af jegens elkaar aanspraak te maken op enig recht ontstaan uit of te ontstaan uit de arbeidsrelatie die tussen hen bestaan heeft.
Tevens zien beide partijen ervan af zich te beroepen op enige vergissing van rechtswege of in werkelijkheid en op enige nalatigheid betreffende het bestaan of de omvang van hun rechten.

Artikel 3- Wij vragen hierbij om alle documenten en/of goederen die eigendom zijn van #naam werkgever# onmiddellijk in te leveren, o.a. documentatie, badge, ...

Artikel 4- Elke partij erkent een origineel exemplaar ontvangen te hebben van deze overeenkomst. Opgesteld in twee originele exemplaren te Brussel op 22 april 2016.
Ik heb intussen volgend artikel gevonden: http://www.besox.be/vrijstelling-van-pr ... gstermijn/
De vrijstelling van prestaties moet blijkbaar in onderling akkoord gebeuren. Zoals het hierboven verwoord staat, lijkt het me echter dat het oorspronkelijk eenzijdig ontslag van de werkgever wordt omgevormd naar een beëindiging in onderling overleg.
Graag laat ik het voorstel hier nog eens lezen voor eventuele adertjes. Fragmenten waarbij ik zelf bedenkingen heb, zijn onderlijnd.

Van harte dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 25 apr 2016 15:55

Om te beginnen uw vriendin krijgt sowieso haar ontslag. Onderling akkoord of niet.
Haar werkgever kan haar op geen enkele wijze verplichten akkoord te gaan met een ontslag met onderling akkoord.

Wanneer kun je het wel overwegen: wanneer je uitzicht hebt op ander werk, of dat de verbrekingsvergoeding hoger is dan de resterende opzeg, + significant aantal maanden dopgeld. Zo niet: Niet aanvaarden. Waarom zou je ook?

JorisB
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 25 apr 2016 22:53

Haar ontslag heeft ze in december reeds gekregen. Momenteel doet ze uiteraard de verplichte opzegperiode uit.

Ik vind het voorstel van de werkgever gewoon vreemd.
Heeft men als werkgever bepaalde voordelen als de opzeg niet eenzijdig door hem is gegeven, maar in onderling akkoord - met eenzelfde termijn - werd beëindigd?

Ik vermoed dat als ze nu - ondanks het ontvangen van een eenzijdige opzeg- een beëindiging in onderling overleg zou tekenen, dat dit haar opzegperiode, opgebouwd vakantiegeld, opgebouwde 13e maand, werkloosheidsuitkering... hypothekeert?
Tevens werd er blijkbaar al mondeling gedreigd dat de werkgever eenzijdig een reden van ontslag kan opgeven die kan leiden dat de ontslagen werknemer nadien geen uitkering krijgt. Kan dit bij een gewone beëindiging van een arbeidsovereenkomst?

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 26 apr 2016 00:56

Hij dreigt dus met ontslag om dwingende reden? Ik ken de situatie niet, maar redenen om dwingend ontslag zal hij moeten bewijzen.
Desnoods voor de arbeidsrechtbank.
Als hij een reden had, dan had hij dit al lang gedaan want hij zoekt blijkbaar een manier waarop hij het voordeligst haar kan ontslaan.

Gewoon niet tekenen, een normaal ontslag met opzegperiode en uitbetalingen alles er op en eraan. En ga gerust al maar eens naar de vakbond met uw dossier.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 apr 2016 07:51

Hij dreigt dus met ontslag om dwingende reden? Ik ken de situatie niet, maar redenen om dwingend ontslag zal hij moeten bewijzen.
Desnoods voor de arbeidsrechtbank.
werkgever dreigt geen dRingende, nog een dwingende reden in te roepen. Werkgever dreigt gewoon om op de C4, na de opzegtermijn, een slechte reden van ontslag te zetten (bvb: was regelmatig dronken en functioneerde daardoor slechter op het werk / had geheime relaties met meerdere collega's tegelijk, waardoor de werksfeer verziekte / stond continu Laura Lynn's repertoire te zingen op het werk).

Als dat zou gebeuren (zeker het laatste), zou de werknemer, bij aanvraag werkloosheidsuitkeringen, zich moeten verantwoorden bij de RVA. Deze kan dan een sanctie geven of (zelden) volledig uitsluiten.

Nu, concreet on topic: het laatste voorstel van de werkgever zeker niet tekenen. Hoewel je verschillende interpretaties kan geven aan de tekst, kan het wel degelijk zijn dat ze rechten zal verliezen.

Best naar je vakbond/een advocaat gaan voor een aanpassing van de tekst die wél gegarandeerd haar rechten behoudt en met zo'n voorstel naar de werkgever stappen. Als de werkgever dit weigert te tekenen, doe je gewoon de opzeg uit. Zo gigantisch lang is het ook niet meer. Bij eventuele dreigementen van de werkgever roep je indien nodig de politie erbij, als je je aangevallen voelt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”