Mijn vriend is ontslagen

itforce
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Mijn vriend is ontslagen

#1 , 18 apr 2016 20:38

Dag leden,

Vinden jullie dit gesprek tussen mijn vriend en zijn collega racistisch. Ze hebben hem hiervoor als dringende reden ontslaan.

Kleine situatie schets: mijn vriend en zijn collega's zijn buiten het werk gaan etenin een snack, maar mijn vriend heeft aan zijn collega even gevraagd om te stoppen bij een kleine winkel om sigaretten te kopen, toen hij uitstapte is hij gewoon weggereden en hem achtergelaten.
Hij heeft dan 700m te voet afgelegd naar het werk zonder een jas. Zijn collega is van Rwanda. En mijn vriend een noordafrikaan.
Toen hij binnen zijn werk kwam heeft hij dit via het chatsysteem van het werk het volgende geschreven:



Gesprek begint met:

[‎--] mijnvriend:
Why did you leave me?

[‎--] mijnvriend:
can you not wait 2 minutes

[‎--] mijnvriend:
leave me in cold without a jacket

[‎--] Collega:
Ha Sorry Karim, we thought to will come since Yassine said we are late .

[‎[‎--] mijnvriend:
ah so youre a slave of yassine, nice always youre (hier bedoelt hij you are, vertaling: jij bent mens dat marokkannen volgt) people follow moroccan's, but you can't follow your own heart like others

[‎--] mijnvriend:
and what is the difference if we come 2 minutes late

[‎--] mijnvriend:
does he follow you hahaha i don't think so, because maroccan dont follow people like you (mensen zonder medeleven/hart). I think you have experience that, i feel pitty for you

[‎--] mijnvriend:
or do you need his advice...

[‎--] Collega:
Thanks

[‎--] mijnvriend:
again but if you need advice then there's none or you will be order to stopped

[‎--] mijnvriend:
yeh yeh i'm must say thank you pathetic

[‎--] Collega:
What do you meant by people like me ?
Please we are in 2016 , don't go back to millnium

[‎--] mijnvriend:
You will see, give it some time.

[‎--] Collega:
i don't really understand Karim Do you have some problem with me before or what ?

[‎--] mijnvriend:
but i won't say it because you don't have a heart, nada. youre just following people

[‎--] Collega:
i just said sorry

[‎--] mijnvriend:
blindley

[‎--] collega:
but still insulting me , so you don't have respect for me , respect yourself then .

[‎--] mijnvriend:
i don't insulting you

[‎--] mijnvriend:
i am trying for you to see that others won't follow or help you. And i am disapointing that you follow someone who does not do same and abandon me 700 meters away from here (waar hij werkt) like a dog

[‎--] Collega:
i gone escalate this to my boss. Because when step out the CAR we told you that we are going .
i'm not you slave neither for yassine also$ (nu zegt hij totaal iets anders dan in het begin)


[‎--] mijn vriend:
false

[‎--] Collega:
so please a little respect for my person

[‎--] mijn vriend:
then youre a egnostic and pathetic and not a single humanity
[‎--] mijn vriend:
and you are the one who's driving so don't blame others

Hier stopt het gesprek, nadat hij zijn chatgeschiedenis aan zijn baas heeft laten zien, heeft hij mijn vriend onmiddellijk opgeroepen en mijn vriend kreeg de kans niet om uit te leggen.

Vinden jullie dit racistisch en kunnen ze hem zo ontslaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
itforce
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2016 21:53

Iemand die hierover meningen kan geven?

itforce
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2016 22:12

Mijn vriend vertelde me net dit:
Weet je wat zijn baas zei vorige maand in de chat,en dit is puur racist:
Toen er iemand in de team zei dat zijn overste arabisch sprak en één van de collega zie: Pas maar op waarschijnlijk heeft hij een bommen gordel aan, hij gaat zo ontploffen en de teamleider die mijn vriend nu net ontslagen heeft zei: ja omdat het vrijdag gebed is en daar heeft hij niks mee gedaan en als teamleider zou je het niet zo
ver moeten laten komen en racistische opmerkingen maken samen met de team in de chat. Dit is een pure vorm van racist want je zegt duidelijk dat alle arabieren bommengordel dragen op een vrijdag en ook diegenen die arabisch spreken. Hij zou zich zelf ontslaan. Maar hier zijn bewijzen van, want de chat houdt alles bij tenzij dat hij alles verwijderd maar toch via de rechter kan je bewijzen opvragen of getuigen roepen die de chat mee gelezen hebben.

Reclame

itforce
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2016 09:23

Niemand die mijn vriend kan helpen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2016 09:46

Ik zie vooral een domme conversatie tussen 2 mensen die het Engels onvoldoende beheersen.

Een werkgever kan een werknemer altijd (op een paar zeer specifieke uitzonderingen na) ontslaan zonder opgave van reden.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 19 apr 2016 09:55

Ik zie vooral een domme conversatie tussen 2 mensen die het Engels onvoldoende beheersen.

Een werkgever kan een werknemer altijd (op een paar zeer specifieke uitzonderingen na) ontslaan zonder opgave van reden.
Ontslaan wel, maar ontslaan met dringende reden? Daarvoor moet je toch al serieus wat uitgespookt hebben...

Mijns inzien lijkt dit hier niet correct te zijn, en kan je vriend dus aanspraak maken op een opzeg.
Maar ik ga dit overlaten aan de experts (JPV bijvoorbeeld) die over dit specifiek vakgebied meer kennen.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 19 apr 2016 10:12

Ik steun lanox hierin, dit is een domme conversatie. Is dit tijdens de werkuren?
Ben je zeker dat de reden voor het ontslag die racistische opmerkingen waren? Was het niet de druppel van al eerdere zaken die gebeurd zijn?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 apr 2016 10:27

Ik vind het chatgesprek er toch wat over, eerlijk gezegd. De collega blijft redelijk kalm, maar de vriend van de topic starter uit toch een aantal regelrechte beledigingen: De collega is een "slaaf" van een andere collega, dat hij zielig is (pathetic), etc...

Voor zover ik weet zijn beledigingen effectief een reden voor ontslag om dringende reden (http://www.elfri.be/ontslag-om-dringende-redenen), hoewel dit betwistbaar zou kunnen zijn voor de arbeidsrechtbank.

Wat de opmerking in de chat over de bommengordel betreft: is misschien een wansmakelijke grap, in de zin: "zie maar dat hij niet ontploft (van woede), hij heeft misschien een bommengordel aan", maar om dit als puur racisme af te doen, is er wel wat over. Zeker als dit de enige opmerking was die daar gemaakt is. Ik zie ook niet in wat de vriend van de topic starter hiermee te maken heeft, want de opmerking ging niet over hem...

Kortom: ontslag terecht? In mijn ogen wel, maar ik kan me ook voorstellen dat je dit wel kan "winnen" als je het voor de arbeidsrechtbank brengt (maar voor hetzelfde geld win je dit niet).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 apr 2016 11:13

Is zeker een zware fout van de werknemer, of het een dringende reden is is niet 100% vaststaand, maar ik zou toch wel durven zeggen van wel. Niet als racisme, maar als zware belediging die elke verdere samenwerking onmogelijk maakt. Of hoe zou je je voelen als je schriftelijk als slaaf en pathetische mens beschimpt te worden...

dat de andere persoon ook beledigd zou hebben, maar op zich niks uit (tenzij het ongeveer op hetzelfde moment gebeurt, wat hier niet het geval is).

itforce
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 apr 2016 12:40

Ik steun lanox hierin, dit is een domme conversatie. Is dit tijdens de werkuren?
Ben je zeker dat de reden voor het ontslag die racistische opmerkingen waren? Was het niet de druppel van al eerdere zaken die gebeurd zijn?
Ja tijdens de werkuren, een conversasie chat tussen hem en mijn vriend.
Ja volgens zijn werkgever, is dat racisme en hij wilde verder niet in discussie gaan. Het was zijn eerste dag na hervatting van 2 weken verlof. Hij zag 3 nieuwe mensen bijkomen.

itforce
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 apr 2016 12:44

Ik vind het chatgesprek er toch wat over, eerlijk gezegd. De collega blijft redelijk kalm, maar de vriend van de topic starter uit toch een aantal regelrechte beledigingen: De collega is een "slaaf" van een andere collega, dat hij zielig is (pathetic), etc...

Voor zover ik weet zijn beledigingen effectief een reden voor ontslag om dringende reden (http://www.elfri.be/ontslag-om-dringende-redenen), hoewel dit betwistbaar zou kunnen zijn voor de arbeidsrechtbank.

Wat de opmerking in de chat over de bommengordel betreft: is misschien een wansmakelijke grap, in de zin: "zie maar dat hij niet ontploft (van woede), hij heeft misschien een bommengordel aan", maar om dit als puur racisme af te doen, is er wel wat over. Zeker als dit de enige opmerking was die daar gemaakt is. Ik zie ook niet in wat de vriend van de topic starter hiermee te maken heeft, want de opmerking ging niet over hem...

Kortom: ontslag terecht? In mijn ogen wel, maar ik kan me ook voorstellen dat je dit wel kan "winnen" als je het voor de arbeidsrechtbank brengt (maar voor hetzelfde geld win je dit niet).
Neen maar mijn vriend probeert dus uit te leggen aan zijn manager, dat het niks met racisme te maken heeft, maar de manager wilt er niet op ingaan en moest gaan vertrekken en dan haalde mijn vriend dus het gesprek van een maand geleden aan over bommengordel en dat hij dit wel puur racisme is ipv chatbericht. Maar hij mocht geen verdere uitleg geven en moest direct vertrekken.

itforce
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 apr 2016 12:47

Is zeker een zware fout van de werknemer, of het een dringende reden is is niet 100% vaststaand, maar ik zou toch wel durven zeggen van wel. Niet als racisme, maar als zware belediging die elke verdere samenwerking onmogelijk maakt. Of hoe zou je je voelen als je schriftelijk als slaaf en pathetische mens beschimpt te worden...

dat de andere persoon ook beledigd zou hebben, maar op zich niks uit (tenzij het ongeveer op hetzelfde moment gebeurt, wat hier niet het geval is).
Hij uitte in woede, wegens het achterlaten zonder iets te zeggen, in dezelfde fustratie gebruikt hij de termen als slaaf omdat hij zei dat de andere zei om te vertrekken, en als chaffeur doet hij wat hij zegt, en hem achterlaat zonder enige empathie of enige menselijkeheid. Mijn vriend voelde dit niet kunnen en was beschaamd. Vandaar die termen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 19 apr 2016 12:55

Er zat minstens (ongeveer) 10 minuten tussen het achterlaten vna je vriend en het chatgesprek (dus nadat hij op het werk gekomen was). Van een opwelling kan dus geen sprake meer zijn. Woede wel, maar dan is het nog altijd ongepast om dit af te reageren met dergelijke termen.

Vraag is trouwens ook of die andere vrienden wel op tijd gingen gekomen hebben als ze moesten wachten op je vriend. Zoniet gingen zij te laat zijn doordat je vriend (in dat geval) tijdens de werkuren nog sigaretten wil halen.

Alles zal afhangen van wat er in de ontslagbrief staat. Enkel deze elementen kunnen ze gebruiken, bovendien moet die ontslagbrief op tijd gestuurd zijn. Wanneer is dat chatgesprek gebeurd, wanneer is je vriend ontslagen en wanneer heb je de ontslagbrief gekregen?

itforce
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 apr 2016 13:02

Er zat minstens (ongeveer) 10 minuten tussen het achterlaten vna je vriend en het chatgesprek (dus nadat hij op het werk gekomen was). Van een opwelling kan dus geen sprake meer zijn. Woede wel, maar dan is het nog altijd ongepast om dit af te reageren met dergelijke termen.

Vraag is trouwens ook of die andere vrienden wel op tijd gingen gekomen hebben als ze moesten wachten op je vriend. Zoniet gingen zij te laat zijn doordat je vriend (in dat geval) tijdens de werkuren nog sigaretten wil halen.

Alles zal afhangen van wat er in de ontslagbrief staat. Enkel deze elementen kunnen ze gebruiken, bovendien moet die ontslagbrief op tijd gestuurd zijn. Wanneer is dat chatgesprek gebeurd, wanneer is je vriend ontslagen en wanneer heb je de ontslagbrief gekregen?
Neen ze waren niet te laat, ze hadden nog 10 min.

De termen gebruikte ik omwille van dit (van de chat)
i am trying for you to see that others won't follow or help you. And i am disapointing that you follow someone who does not do same and abandon me 700 meters away from here (waar hij werkt) like a dog

(context)
Ik wil je alleen maar doen inzien dat hij teleurgesteld is dat die marokkaan je zal niet helpen omdat 3 weken geleden was die marokkaan boos op die afrikaan omdat die altijd naar hem kwam voor help. En hij zei die afrikaan weet van it en die komt altijd maar dezelfde vraag stellen. Nadat mijn vriend terug kwam van verlof, ziet hij dat ze terug spreken en daarom gebruikte hij die opmerking van hij zal je zeker niet volgen en jij doet het wel bij hem.

Mijn vriend aan het woord via whatsapp:
Ik heb nog geen ontslagbrief gekregen. Chatgesprek was gisteren gebeurd. Ik was nadat hij op dat moment de manager het gesprek kreeg van zijn ex-collega. Hij werkt via een outsourcing bedrijf. Manager ontslaat me. En het bedrijf die mij uitbetaald wilt er nachtje over slapen en hij zal vandaag een antwoord geven. Nog geen ontslag brief.

Werkgever gaf me gisteren dit aan, zowiezo niet meer voor dat bedrijf gaan werken en we gaan jou een andere opdracht geven of we gaan je ontslaan. En hij moest er een nachtje over slapen. En hij zij wel dat die marokkaan verschillende bedienden op louche manier heeft buitengezet of problemen mee gehad. De baas vondt dat die marokkaan vertelde in de chat wat die afrikaan zou zeggen, omwille van toen in het begin zei dat we eraan gedacht hebben om je niet achter te laten, maar die marokkaan vond dat we misschien te laat gaan komen. En halverwege zegt die afrikaan dan iets anders namelijk, we hebben je gezegd dat we jou hier gaan afzetten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 19 apr 2016 13:09

jamaar, er is dus nog geen ontslag om dringende reden? Wat een "derde" bedrijf doet, is voor je vriend niet van belang. Het is van belang wat het bedrijf waarmee hij een arbeidsovereenkomst heeft, van plan is.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”