Werknemer met vervanginscontract neemt ontslag

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

Werknemer met vervanginscontract neemt ontslag

#1 , 16 apr 2016 16:16

Gisteren heeft een werknemer van mij ontslag genomen.
Zij heeft een vervanginscontract, dit is verlenging van het eerste vervanginscontract. 1steeds contract was 6 maand, 2de is van 01/01/2016 tot 31/08/2016.
Nu verbreekt ze haar contract en wil ze maar tot eind van de maand blijven wegens dat se kan beginnen op een andere Job.
Wat zijn de gevolgen voor haar en mij?
Ik had haar echt nodig tot eind augustus, gezien dat de vakantieperiode eraan komt en ze ook nog eens een sleutelfunctie heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 apr 2016 19:29

Als ze het contract verbreekt, stopt de arbeidsovereenkomst onmiddellijk en moet ze een verbrekingsvergoeding betalen van 6 weken.
Als ze het contract opgezegd heeft en een opzegtermijn van X weken voorstelt, dan hebt u minstens recht op een vergoeding van 6 - X weken, gezien de opzeg onregelmatig is. U kan haar ook weigeren te komen werken.

U kan ook overeen komen dat ze tot een bepaalde periode komt werken en dat u in ruil afziet van die verbrekingsvergoeding.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#3 , 18 apr 2016 10:03

Deze persoon heeft dus 15 april 2016 haar ontslag aangekondigd, dit is aanvaard met opzegtermijn van 3 weken ( berekend door Sdworx). Nu is er echter het probleem dat ze 1150 heeft gekregen als voorschot van haar loon, en dit zou ze terugbetalen in 5 delen, 230 € per maand via de loonberekening. Nu dat ze echter stop is dit de laatste loonberekening, moet ik dan het hele bedrag aftrekken?

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 18 apr 2016 10:22

Werknemer kan wel een arbeidsovereenkomst omwille van dwingende redenen beëindigen (net als de werkgever).
Of het vinden van een vaste betrekking een geldige reden hiervoor is weet ik niet. Ik vermoed wel dat de arbeidsrechtbank hier gewillig in zal meegaan.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#5 , 18 apr 2016 21:21

werknemer eist nu voor de hele werkgeschiedenis hetvolgende:
- Fietsvergoeding
- kledijvergoeding
- premie gewerkt na 19u (som v/d uren na 19u)
- premie gewerkt zondag na 14u (som v/d uren na 14u)

Er staat niets vermeld van vergoedingen in het contract, moet ik dit dan betalen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 apr 2016 22:16

Welk paritair Comité, hoe lang in dienst?

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#7 , 19 apr 2016 07:54

201 kleinhandel minder dan 20 werknemers. 10 maand in dienst.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 19 apr 2016 22:44

fietsvergoeding is terecht, 22 cent per km vanaf 1/1/2016, minder ervoor.
kledijvergoeding is onterecht, MAAR: u bent verplicht om specifieke werkkledij te leveren (schort, ...) én te onderhouden. Doet u dat niet, dan bent u strikt genomen strafbaar. In bepaalde sectoren (maar niet in 201) is er de mogelijkheid om het wassen van kledij "af te kopen" met zo'n kledijvergoeding. Het toch betalen is meestal geen slecht idee, tenzij u problemen wil met inspectie (natuurlijk enkel indien u de was niet deed of de kledij niet leverde).
zondag en avondpremies: zal afhangen van uurroosters en aantal zondagen. best vragen aan uw sociaal bureau.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 apr 2016 22:44

Nu dat ze echter stop is dit de laatste loonberekening, moet ik dan het hele bedrag aftrekken?
in de praktijk kan u dat doen

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”