Loonsverhoging na indienen ontslag

S1986
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Loonsverhoging na indienen ontslag

#1 , 14 apr 2016 13:17

Beste,

In het kader van een jaarlijkse evaluatie wordt een score gegevens, enerzijds voor de bonus anderzijds voor de loonsverhoging. enkele weken geleden heb ik mijn ontslag ingediend (het beoordelingsproces was toen reeds doorlopen). Nu kreeg ik vandaag mijn fiche met bonus en loonsverhoging.

De bonus krijg ik aangezien dit zo in de CAO90 staat dat je die krijgt als je op 31 december van het voorgaande jaar in dienst was.

Voor mijn loonsverhoging krijg ik enkel de indexaanpassing en verder geen verhoging, hoewel mijn beoordelingsscore dit wil vereist. Normaal wordt de loonsverhoging herrekend voor de periode januari - april en wordt deze dan ook extra betaald op de loonfiche in april. Kan men deze loonsverhoging intrekken aangezien ik ontslag genomen heb of dienen ze mij deze voor de periode tot wanneer ik nog in dienst ben geven?

Met vriendelijke groeten,

Steven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2016 15:41

Is die loonsverhoging ook ergens opgenomen in een CAO? Mogelijk bestaat er op bedrijfniveau een regel die de opslag teniet doet als de werknemer in zijn opzeg zit?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 apr 2016 16:37

Het feit of iemand al dan niet in opzeg zit, kan geen aanleiding geven tot het niet betalen van een beloofd voordeel (verzwaring van opzegmodaliteiten kan wettelijk niet). Wel of iemand nog in dienst is op datum XX/XX/XXXX, maar met een loonsverhoging kan dat niet echt een probleem geven.

Reclame

S1986
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2016 18:07

Hallo,

Het probleem is dat er niet echt iets in de CAO staat over een jaarlijkse loonsverhoging, maar dit is wel zeker de traditie. In mijn arbeidsovereenkomst staat wel:
  • Elke toekenning en uitbetaling van premies en bonussen - behalve deze voorzien in de van toepassing zijnde CAO - wordt beschouwd als een zuivere liberaliteit.
    Bijgevolg kan de betaling van een dergelijke gratificaties zelf al wordt deze meerdere jaren toegekend, niet worden beschouwd als een verworven recht, en ontneemt dit aan de gratificatie niet het karakter van liberaliteit, zodat dit nooit als een deel van het loon kan worden beschouwd.
Vraag is dus, is een loonsverhoging een premie of bonus?

In de CAO staat dat het loon bepaald wordt op basis van:
  • Het basisloon van iedere werknemer wordt vastgelegd in overeenstemming met:
    • zijn erkende beroepservaring
    • Zijn jaarlijkse evaluatie
    • zijn classificatie.
  • De classificatie van de werknemer omvat zijn theoretische kennis, zijn praktische kennis, zijn ervaring en zijn functie en zijn verantwoordelijkheden
  • De jaarlijkse evaluatie is onder meer de weerspiegeling van de kwaliteit en de hoeveelheid van het werk
Hieruit kan ikzelf afleiden dat aangezien ik een positieve beoordeling had, mijn score dus een gelijkaardig effect moet hebben als andere collega's met dezelfde score, dewelke wel een verhoging hebben gehad.

S1986
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2016 18:09

In de CAO kan ik geen artikel vinden dat een vertrekkende werknemer uitsluit van deze loonsverhoging

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”