Reorganisatie en detachering

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

Reorganisatie en detachering

#1 , 08 apr 2016 12:15

Goede middag,

Mijn werkgever is volop aan het reorganiseren en op het einde van de rit gaat onze afdeling volledig verhuizen naar een andere firma. Ze leggen er echter de nadruk op dat ze geen mensen willen ontslaan maar dat we allemaal een andere functie gaan krijgen.

Hier heb ik al enkele vragen bij. Kan dat zomaar? Ik ben nu transportplanner in de scheepvaart en de nieuwe functies zijn allemaal "Customer Service" wat de job echter gaat inhouden weten we nog niet, het is allemaal nogal vaag. In mijn contract staat dat ik als planner ben aangenomen.

Nu ben ik gisteren door mijn teamleader en bazin apart geroepen en hebben ze me voorgesteld dat ik als gedetacheerde mee verhuis naar die andere firma. Daar zou ik mijn oude job grotendeels kunnen blijven doen, aangevuld met taken voor de andere firma. Ik blijf echter wel in dienst van mijn huidige firma.

Hier zijn dan de andere vragen.

Waar moet ik op letten. Bestaat er een wetgeving hierrond en wat zijn dan de gevolgen voor mij? (verlof, loon, extralegale voordelen) Moet ik op iets letten?

Als ik daar ga werken ben ik dan elke dag daar aanwezig tussen 08h30 en 17u30 vermits er tussen die uren geen bus is daar. Ik werk nu van 08h30 tot 16h30. Een uur daar zitten met mijn duimen draaien is niks voor mij dus dat zou inhouden dat ik elke dag een uur extra presteer.

Mijn bazin wou gisteren tijdens het gesprek onmiddelijk weten of ik het zou doen want het moest snel gaan. Een beetje overdonderd heb ik "ja" gezegd want op zich ben ik niet tegen herlocatie. Nu ik echter ontdekt heb waar de firma ligt en hoe moeilijk de verplaatsing gaat zijn heb ik mijn bedenkingen. De andere firma ligt namelijk midden in de Haven van Antwerpen en is erg moeilijk bereikbaar met het openbaar vervoer. 2 uur heen en 2 uur terug. Ik heb geen geld om een auto te kopen. Dat is ook de reden waarom ik nu werk voor mijn huidige firma die op 5 minuten van thuis ligt.

Zijn de verplaatsingsproblemen een gegronde reden om dit aanbod te weigeren? Ik heb nog niks getekend. Dit is alleen nog maar mondeling besproken.

Bedankt,
C

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 apr 2016 10:17

hoe zou die detachering vorm krijgen? Detachering binnen België is in principe verboden. Consultancy kan wel...

Zolang je niets getekend hebt of op een andere manier expliciet akkoord mee ging, kan een werkgever moeilijk dergelijke verandering doordrijven.

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 11 apr 2016 13:00

hoe zou die detachering vorm krijgen? Detachering binnen België is in principe verboden. Consultancy kan wel...
Ik heb er nog geen idee van. Ik werd door de baas in het kantoor geroepen en er werd mij gemeld dat ik als afgevaardigde van ons bedrijf bij een ander bedrijf zou gaan werken. Daar zou ik een deel van mijn huidige taken aanvoeren, aangevuld met taken van het andere bedrijf.

Over dat akkoord gaan. Ze vroegen mij daar letterlijk "Mag ik daar vanuit gaan dat je dit wil doen" Waarop ik "Ja" geantwoord heb. Gewoon omdat ik zo overdonderd was. Op dat moment wist ik nog niet waar die firma gelegen was en hoe moeilijk deze te bereiken is als je geen eigen vervoer hebt. Ik heb het probleem van geen eigen vervoer tijdens dat gesprek ook aangekaart en daar is toen gezegd dat ik dat maar moest uitzoeken. Kan dat als "expliciet akkoord gaan" tellen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 apr 2016 13:11

Als niemand dit kan bewijzen: nee. Anders is het een twijfelgeval. Je kan nog altijd claimen dat die taken niet duidelijk gespecifieerd waren.

Best is wel om expliciet (via mail (indien correspondentie vaak via mail verloopt) of via aangetekende zending) duidelijk maken dat je het voorstel nog niet direct aanvaard, maar dat je enkel problemen hebt vastgesteld.

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 12 apr 2016 11:33

Ondertussen heb ik een mail gestuurd en deze afgesloten met de melding dat ik nog geen definitief besluit wil nemen over hun voorstel.

Ik ben een beetje verder gaan vragen en hun idee is als volgt:

Ik werk voor firma EG maar mijn taken gaan uitbesteed worden aan firma DA.
Ik moet in opdracht van EG bij firma DA gaan werken. Daar mijn taken doen, aangevuld met extra taken voor DA.
Ik blijf in dienst van EG en er veranderd niets aan mijn loonvoorwaarden.
Ze spraken er al van dat DA op termijn mijn contract zou overnemen maar dat is nog niet meteen aan de orde.

Heb al kort met de bazin gesproken over mijn bezwaar over het vervoer en haar oplossing was dat ik dan maar een auto moest kopen. Verder wou ze er niet op ingaan.

Ik heb de indruk dat alles voor haar al in kannen en kruiken is. Kan ze mij echt dwingen om dit te doen? Ik vrees dat weigeren ontslag tot gevolg gaat hebben. Zover wil ik het niet drijven. Er komen ook andere functies waar nog geen invulling voor gevonden is.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 apr 2016 21:56

men kan u niet dwingen, maar men kan u wel ontslaan als u weigert.

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

#7 , 13 apr 2016 09:22

Ok, duidelijk. Ik hoop natuurlijk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Iedereen zal hier een nieuwe functie toegewezen krijgen en ik ben zover ik weet de eerste die erover aangesproken werd.

Ik denk nu even negatief en ga ervan uit dat ik ontslagen zal worden.

Zal de RVA dan moeilijk gaan doen omdat ik ontslagen werd omdat ik werk geweigerd heb? Kunnen ze de situatie die ik beschreven heb aannemen als verzachtende omstandigheden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 apr 2016 10:15

hangt af van wat men u aanbood en of dat een realistisch aanbod was. RVA houdt wel rekening met het feit dat een "degradatie" bij eenzelfde bedrijf geweigerd kan worden in een groot aantal gevallen.

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

#9 , 13 apr 2016 11:07

Ok, dank u voor de informatie.

Een andere afdeling heeft ondertussen ook gevraagd om bij hen te starten. Dan kan ik blijven waar ik ben.
Hopelijk komen de managers er onderling uit.

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

#10 , 20 apr 2016 15:33

Ok, mijn werkgever en ik zijn tot een akkoord gekomen. Ik verhuis naar de andere firma in Antwerpen maar blijf wel in dienst van mijn huidig bedrijf. Ik krijg een bedrijfswagen met tankkaart die ik mag gebruiken zolag ik deze functie uitvoer. Stopt het om één of andere reden dan valt de wagen ook weg.

Nu enkele nieuwe vragen. Wat zijn de gevolgen van de bedrijfswagen. Als ik het goed bekijk ga ik die enkel voor privé gebruik gebruiken daar woon-werk verkeer als privé aanzien wordt. Gaat dit niet erg belast worden? Mijn vergoeding voor woon en werkverkeer valt weg maar dat vind ik logisch.

Ook hebben we hier een systeem van niet recurrente resultaatsgebonden voordelen dat loopt voor het jaar 2016. Om onze bonus te halen moeten we een bepaald aantal containers verzetten. Met mijn nieuwe functie ga ik daar echter weinig invloed op hebben. Moet de werkgever de voorwaarden voor mij aanpassen? Of hangt mijn bonus vanaf nu af van de collega's die hier achterblijven?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”