informaticarecht

henry2
Topic Starter
Berichten: 11

informaticarecht

#1 , 05 apr 2016 14:31

Ik werk al 10 jaar als adminstratief bediende in onderaanneming. Met firma X waar ik ben terwerkgesteld heb ik een uitstekend contact en heb al jaren een prima samenwerking. Het probleem is dat dit met mijn eingelijke firma Y waar ik een contract mee heb niet het geval is. De plaats waar ik zit is al een paar maal van onderaannemer veranderd en telkens ben ik meer overgestapt. Dat was ook een belangrijke voorwaarde van de plaats waar ik ben tewerkgesteld. Een verstandshuwelijk dus met mijn eigen firma waar ik wel een contract heb maar eigenlijk geen tot weinig contact mee heb. Ik werd altijd met rust gelaten omdat de klant erg tevreden was en ze me dus niet konden raken. Sinds kort is dit echter veranderd. Ik voel al enige tijd aan dat ze mijn eigen firma (alweer een nieuwe baas) me liefst van al weg wil. Laatst werd ik daar voor de eerste maal ontboden. Reden: mij op het matje geroepen omtrent mijn internetgebruik. Ik heb al jaren vrije toegang tot internet bij de klant (ook al om professionele reden). Nog nooit heb ik hier enige opmerking over gehad. Ze doen ook niet aan monitoring. Vermits ik verplicht was om de procedures van job door te geven aan firma Y was het voor hen een koud kunstje om van op de eigen computer in te loggen op mijn systeem. Dit doen ze zonder mijn of de firma waar ik ben tewerkgesteld in te lichten of er zelfs maar toestemming voor te krijgen. Mijn eigenlijk baas had een printscreen van mijn webbrowser genomen en bepaalde sites konden voor hem niet door de beugel. Over de feiten wil ik niet in discussie gaan maar ik heb wel sterke twijfels of ze zomaar vertrouwelijke info mogen copiëren van een server waar ze geen enkele bevoegdheid over hebben en niet van hen is. Firma X heefthiervoor ook geen toestemming en zal die ook nooit geven. Belangrijk voor mij is om te weten of dit JURIDISCH correct is van firma Y. Is hier omtrent mijn computergebruik het arbeidsreglement van firma X van toepassing (die GEEN ENKELE controle toepast en waarbij de privacy heilig is) of firma Y die werkelijk alles van mij wil controleren. De server van firma X waar firma Y op heeft ingelogd bevat veel vertrouwelijke bedrijfsinfo die ik mag gebruiken/bekijken maar zeker geen derden. Die aangetekende brief ga ik nu niet aanvechten maar ik wil weten of bij een evenuteel ontslag kan aanvechten dat ze op een onrechtmatige manier aan persoonlijke info zijn geraakt. Firma X is tot op heden totaal niet op de hoogte van de feiten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 05 apr 2016 15:00

Lees hiertoe nauwgezet uw arbeidscontract, het arbeidsreglement van beide bedrijven en de CAO waaronder u valt eens nauwgezet na.

Grof genomen mag een controle plaatsvinden op voorwaarde dat deze algemeen is en het personeel ervan op de hoogte is gebracht via contract, AR of CAO, Pas bij het vaststellen van anomaliën in het dataverkeer is het toegelaten zich te concentreren op deze anomaliën en indien nodig één of meerdere gebruikersgrondiger door te lichten.

Dit lijkt me niet de wijze waarop in uw geval werd gewerkt.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”