ontslag nemen contract bepaalde duur

Jef206
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ontslag nemen contract bepaalde duur

#1 , 28 mar 2016 15:28

Ik werk als bediende en ben een jaarcontract aangegaan op 15 november 2015. Ik heb dit contract opgezegd volgens de wettelijke bepalingen en daar ik in de eerste helft van het jaarcontract ben, bedraagt mijn opzegtermijn 2 weken. Ik heb dit laatste ook juridisch nagevraagd. 2 weken nadat ze mijn aangetekende brief ontvangen hebben, sturen ze een antwoord waarin staat dat dit volgens hen niet wettelijk is en dat mijn opzegtermijn 2x4 weken bedraagt. Er staat niet bij van waar ze dit halen, noch in mijn contract.
Weet hier iemand raad mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 28 mar 2016 21:17

wellicht is er daar een verstrooide bediende op de personeelsdienst die per abuis de nieuwe wetgeving mbt vooropzeg voor contracten met onbeperkte duur heeft doorgenomen. Want dit klinkt zoals de nieuwe regeling voor de gelijkschakeling van bedienten en arbeiders. Maar dat telt niet voor contracten van korte duur. Dat màg ook niet, want dat zou je dat verhinderen een contract van onbeperkte duur te kunnen aannemen. Vraag hen maar eens op welke wettelijke regelgeving ze zich baseren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 mar 2016 09:23

Antwoord met een verwijzing naar de wet van 3 juli 1978

Art. 40.[1 § 1. Is de overeenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk aangegaan, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden vóór het verstrijken van de termijn gehouden de andere partij een vergoeding te betalen, die gelijk is aan het bedrag van het loon dat verschuldigd is tot het bereiken van die termijn, zonder echter het dubbel te mogen overtreffen van het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn die in acht had moeten worden genomen indien de overeenkomst zonder tijdsbepaling was gesloten.
§ 2. In afwijking van paragraaf 1, kan elke partij de overeenkomst die voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is aangegaan vóór het verstrijken van de termijn zonder dringende reden beëindigen tijdens de eerste helft van de overeengekomen duurtijd en zonder dat de periode waarin opzegging mogelijk is zes maanden kan overschrijden, mits naleving van de opzeggingstermijnen bepaald in artikel 37/2.


Art. 37/2. ... § 2. Wanneer de opzegging wordt gegeven door de werknemer, wordt de opzeggingstermijn vastgesteld op :
- één week wat de werknemers betreft die minder dan drie maanden anciënniteit tellen;
- twee weken wat de werknemers betreft die tussen drie maanden en minder dan zes maanden anciënniteit tellen;

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”