Ontslag nemen als consultant

Anon4Life
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ontslag nemen als consultant

#1 , 19 mar 2016 06:50

Beste,

Graag jullie feedback over het volgende probleem.

Ik werk nu 3 jaar vast in dienst voor een Belgisch consultancy bureau met een Hoofdzetel in Nederland.
Dit consultancy bedrijf heeft mij de laatste maanden gedetacheerd naar een bedrijf waar ik ik me echt niet lekker voel. Na dit probleem meerdere malen via email / face-to-face besproken te hebben met mijn directe manager was er na 4 maand nog steeds geen oplossing / nieuwe opdracht.

Daarom heb ik vorige maand besloten zelf ontslag te nemen. Een week na mijn ontslag heeft de klant bij wie ik gedetacheerd ben beslist om het contract met mijn werkgever te verbreken vanwege gebrek aan werk. Het probleem voor mijn werkgever is dat hij mij nog voor de rest van mijn opzegperiode moet uitbetalen zonder dat ik momenteel werk heb. Zelf heeft hij gevraagd of ik bereid was in onderling overleg de arbeidsovereenkomst te stoppen. Dit is niet mogelijk aangezien mijn nieuwe job pas over 3 maand begint. Dit is ook op een vriendelijke face-to-face meeting besproken met mijn directe manager.

Vorige week ga ik naar een meeting met mijn directe manager en krijg te horen dat de arbeidsovereenkomst tussen hem en de Nederlandse hoofdzetel is stopgezet. De administratie zal overgenomen worden door hoofdzetel in Nederland. Heb dus geen rechtstreeks contactpersoon meer in Belgie

Eergisteren telefoon gekregen van de nieuwe verantwoordelijke in Nederland. Ze willen dat ik mijn leasingwagen direct inlever en heb het gevoel dat ze me ook niet willen uitbetalen voor de rest van de opzegtermijn. (Zullen we einde maand zien) Ik heb geweigerd de auto in te leveren aangezien deze een deel uitmaakt van het loonpakket en ik persoonlijk nog geen alternatief vervoer heb.

Heb persoonlijk al het voorstel gedaan om de auto in te leveren op voorwaarde dat ze de rest van de opzeg termijn direct uitbetalen. Hier willen ze niet op ingaan.

Volgende week meeting ingepland met manager van hoofdzetel en wil gewoon zeker zijn dat ik legaal correct in mijn schoenen sta.

1.) Heb ik recht mijn bedrijfsauto tot einde opzeg te gebruiken ?
2.) Moet mijn werkgever mij voor de rest van de opzeg periode uitbetalen ?
3.) Kunnen ze mij op een-of -ander manier deze rechten ontzeggen ?

Bedankt en vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 mar 2016 07:33

1. Je hebt het recht om deze tot het einde van de opzegtermijn te gebruiken.
2. Ja, tenzij hij op een of andere manier een onderling akkoord met je kan vinden.
3. Nee, maar ze kunnen wel de opzegtermijn verkorten door de rest van de normale opzegtermijn uit te betalen. Dan moeten ze je ook de auto niet meer geven, maar wel de tegenwaarde van de auto inrekenen in je opzegvergoeding. Dat is voor alle duidelijkheid niet de waarde van een huurwagen ;). Op die manier zal je dus wel vlug een auto nodig hebben.

Zeg hen dus dat het Nederlandse ontslagrecht danig verschilt van het Belgische en ze zich moeten schikken naar de Belgische wetgeving.

Teken niets tenzij je het hebt laten nalezen door een vakbond of een advocaat.

Anon4Life
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2016 13:16

Bedankt voor je reactie.

Heb nu met de hoofdzetel in Nederland gesproken. Zoals ik verwacht had willen/kunnen ze de resterende opzegtermijn niet uitbetalen. Dit omdat ze zeggen dat er niet genoeg geld meer is op de rekening van de belgische afdeling. En de hoofdzetel wil niet meer investeren.

Wat doe ik als er volgende week geen geld op de rekening staat ?

Langst de vakbond gaan en/of sociale inspectie bellen ?

Met dank

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 23 mar 2016 14:54

Hebt u iets ivm al deze contacten en hun vragen/eisen op papier staan? Kan u bewijzen dat u effectief vragende partij bent om de opzegtermijn uit te doen?

Indien neen dan is de eerste stap het zenden van een aangetekend schrijven naar uw werkgever (contactgegevens die in uw arbeidsovereenkomst staan, zit niet in over eventuele veranderingen die u niet officieel werden meegedeeld).

Wordt u niet correct betaald, neem dan contact op met de inspectie sociale wetten:

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

(indien deze beslissen op te treden en pv op te stellen zal u zich wel burgerlijke partij dienen te stellen).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Anon4Life
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2016 15:52

Kan u bewijzen dat u effectief vragende partij bent om de opzegtermijn uit te doen? => Ja, deze vraag is via wederkerend aangetekend schrijven verstuurd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 mar 2016 18:39

Bedankt voor je reactie.

Heb nu met de hoofdzetel in Nederland gesproken. Zoals ik verwacht had willen/kunnen ze de resterende opzegtermijn niet uitbetalen. Dit omdat ze zeggen dat er niet genoeg geld meer is op de rekening van de belgische afdeling. En de hoofdzetel wil niet meer investeren.

Wat doe ik als er volgende week geen geld op de rekening staat ?

Langst de vakbond gaan en/of sociale inspectie bellen ?

Met dank
als je lid bent van de vakbond, via hen :). Anders zal de inspectie mogelijks tussenkomen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”