Ontslag genomen: maar geen overeenkomst wat opzegtermijn betreft

Tropicala
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag genomen: maar geen overeenkomst wat opzegtermijn betreft

#1 , 14 mar 2016 09:14

Ik heb verleden week mijn ontslag ingediend bij een financiële instelling waar ik 5 jaar in dienst ben geweest.
Aangezien ik reeds een nieuwe werkgever heb, had ik graag de opzegtermijn willen inkorten. (2 maanden ipv 3 maanden)
Echter valt hier met hun niet over te babbelen. Zij eisen dat ik de 3 maanden uit doe bij hun.
Mijn nieuwe werkgever staat er op dat ik op 2 mei bij hem start, aangezien de persoon die ik opvolg in het kantoor dan zijn laatste dag heeft. (Hierdoor de 2 maanden opzeg ipv 3 maanden)
In het nieuwe contract staat ook de aanvangsdatum van 2 mei vermeld, wat als ik dit niet kan nakomen?

Hoe pak ik dit best aan?
Is ontslag met dringende reden een optie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mar 2016 09:20

Je zal een verbrekingsvergoeding van een maand grutto loon moeten betalen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 14 mar 2016 09:41

U wist van tevoren dat de normale opzegtermijn 3 maand was; hoewel het van de kant van uw huidige werkgever m.i. niet echt slim is erop te staan dat u die uitdoet tegen uw zin kunnen ze daar inderdaad op staan, net zoals uw nieuwe werkgever er kan op aandringen dat u begint op de overeengekomen datum. Komt u uw verplichtingen niet na dan zal er inderdaad een verbrekingsvergoeding op de proppen komen. Om welke dringende reden zou u willen verbreken, de werkgever heeft niets fout gedaan? Het is niet omdat het u niet uitkomt dat de rest van de wereld zich maar moet schikken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2016 10:24

Is ontslag met dringende reden een optie?
Hoe ben je dat val plan? Uw baas een slag in het gezicht geven in de hoop dat je zo op staande voet ontslagen wordt? Dat zal hoogst waarschijnlijk snel tegen u keren, aangezien uw wergever waarschijnlijk bewijzen heeft dat u een kortere opzegtermijn wou, en ook in dat opzicht om dringede reden uitgelokt hebt. Dat zal je meer kosten dan enkel een verbrekingsvergoedin in zo'n geval.

Dus enige optie is inderdaad een maand verbrekingsvergoeding betalen aan uw huidige werkgever.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 14 mar 2016 11:20

en voor alle duidelijkheid: het betreft het BRUTOloon, niet het nettoloon :)

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 14 mar 2016 11:24

of uw nieuwe werkgever kan die verbrekingsvergoeding ook op zich nemen natuurlijk

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2016 12:17

normaal is het 1,5maand + 6weken, klein detailke maar scheelt toch een paar dagen verbrekingsvergoeding
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 mar 2016 13:02

een leuk vraagje terzake ;
stel ts. verbreekt 30 april de arbeidsovereenkomst en betaald een verbrekingsvergoeding
ts. begint op 2 mei bij nieuwe werkgever.

heeft ts. recht op de betaalde feestdag (1 mei)?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mar 2016 13:06

of uw nieuwe werkgever kan die verbrekingsvergoeding ook op zich nemen natuurlijk
Zou al een héél vriendelijke werkgever zijn. Moest de topic starter dit nu op voorhand onderhandeld hebben (in de zin van: topic starter heeft nieuwe wergever meegedeeld dat hij normaal pas later kan beginnen, maar is akkoord gegaan om vroeger te beginnen op voorwaarde dat nieuwe werkgever de verbrekingsvergoeding betaalt indien oude werkgever niet akkoord gaat met kortere opzeg), was het een andere zaak, maar hier achteraf mee afkomen? Ik denk het niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”