Verbrekingsvergoeding te hoog?

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Verbrekingsvergoeding te hoog?

#1 , 08 mar 2016 09:30

Goedemorgen,

Omdat ik nogal ongeduldig ben en alvast zou willen weten of alles klopt stel ik mijn vraag hier.

Na drie jaar gewerkt te hebben bij een bedrijf ben ik ontslagen met een verbrekingsvergoeding zonder een te presteren opzegtermijn. Ik zou hiervoor 3 maanden en 12 weken uitbetaald worden.

Nu had ik online een berekening gemaakt op verschillende websites om te zien hoeveel dit zou moeten zijn. (Ik wacht nog steeds op de officiële documenten.)
Het resultaat op al deze websites was een bedrag rond de €7.000 netto.
Vandaag keek ik op mijn rekening en zag dat ik ruim €10.000 heb ontvangen. Kan het zijn dat er een fout is gemaakt/er nog geen belasting van dit bedrag af is gehaald?

Ik snap dat ik het beste kan wachten op alle documenten maar ik wil graag voorbereid zijn...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 08 mar 2016 10:24

Bovenop de verbrekingsvergoeding komt nog het vervroegd vakantiegeld uit dienst vorig dienstjaar en huidig dienstjaar, en eventueel, afhankelijk van het PC waaronder je valt, een pro-rate 13de maand.

P.

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2016 10:30

Bovenop de verbrekingsvergoeding komt nog het vervroegd vakantiegeld uit dienst vorig dienstjaar en huidig dienstjaar, en eventueel, afhankelijk van het PC waaronder je valt, een pro-rate 13de maand.

P.
Bedankt voor uw snelle reactie!
Ik val (viel?) onder PC 201.

Zouden de dingen die u beschrijft echt zo'n groot verschil kunnen maken? Nogmaals, ik zou gewoon op de documenten moeten wachten maar ik heb geen idee wanneer ik die zal ontvangen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 mar 2016 21:43

dat kan idd een groot verschil maken.

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2016 12:34

Shame on me om niet meer terug te komen en te reageren...
Allereerst bedankt voor de informatie.
Inmiddels zijn alle documenten binnen en ik heb deze na laten kijken door mijn vakbond. Alles was in orde maar het viel ons allebei op dat er heel weinig belasting in is gehouden.
Toen ik dit (via mail) na wilde vragen bij de FOD financiën kreeg ik een vriendelijk antwoord terug maar ik begreep er maar bar weinig van.
Dus even afwachten op de belastingaangifte :oops:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 apr 2016 13:40

laat ons eens de bedragen + afhoudingen weten. Kunnen het dan nakijken.

Geef gerust ook de mail van de FOD financien

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 apr 2016 17:12

Hier volgen de bedragen (wel afgerond hier en daar maar dat is maar luttele euro's en centen.)
Bruto: 13.200
opzegvergoeding / 10.100
eindejaarspremie / 130
enkel vertrekvak.geld / 1500
enkel vervroegd vak.geld / 200
aanpassing G.M.M.I. / 90
totaal dagen en uren / 1150


Werknemersbijdrage / -1600
Bedrijfsvoorheffing / -2480
Bijz.bijdr.soc.zekerheid / -60

Brengt een totaal netto op 10.580 wat op mijn rekening is gestort.

Dan nu de uitleg van FOD financiën i.v.m. ingehouden belasting;
"Op grond van de elementen die u mij meldt, kan ik u het volgende antwoorden.

Om het fiscale tarief te bepalen dat moet betaald worden op de verbrekingsvergoeding neemt men als referentiejaar het meest recente jaar waarin de belastingplichtige een normale werkzaamheid heeft uitgeoefend gedurende 12 volle maanden. Het is de gemiddelde aanslagvoet op alle belastbare inkomsten van dat referentiejaar dat de fiscus gaat hanteren als tarief voor de taxatie van de verbrekingsvergoeding. Hierbij is het irrelevant of men tijdens dit refertejaar als zelfstandige of als werknemer te werk was gesteld."


Hierna mailde ik terug met de gegevens van mijn laatste belastingaangifte (opnieuw afgerond)
1075 / ja
1284 / 550
1250 / 20.350
1286 / 3.390
1254 / 240
1287 / 14
1255 / 240
1291 / 1.640

Ik moest de laatste keer bij deze belastingaangifte rond de €110,- terug betalen.


Daarop kreeg ik dit (laatste) antwoord;
Aangezien u de ontslagvergoeding ontvangt in 2016 zal de belastbaarheid zijn op basis van de gemiddelde aanslagvoet van 2015 (maar dit is de belastingaangifte die binnenkort moet ingediend worden). Indien uw inkomsten van 2014 en 2015 in dezelfde lijn waren dan kunt u het laatste aanslagbiljet van inkomstenjaar 2014 gebruiken en kijken onder de code 1288 want dat is immers de gemiddelde aanslagvoet en geeft u een idee hoeveel % belastingen er gemiddeld betaald moeten worden.

Hopelijk kunt u er wijs uit!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 14 apr 2016 17:16

FOD heeft gelijk, maar om nu te zeggen of u voordeel of nadeel zal ondervinden, zal je toch op zoek moeten gaan naar je laatste belastingsaangifte en zoeken wat daar op code 1288 staat. scan/fotografeer anders je belastingsbrief en stuur me die door.

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 apr 2016 17:17

(Misschien nog handig om te weten; 2015 was jaarinkomen 20.500 en de bedrijfsvoorheffing 3.315)

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 apr 2016 17:18

Bedankt weer voor de snelle reply!

Ik heb me dol gezocht en kan nergens de code 1288 vinden. Ik ga nog eens zoeken :shock:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”