ontslag

miele
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ontslag

#1 , 06 mar 2016 10:50

Hallo,

Ik ben tewerk gesteld in een bedrijf waar er net als overal al eens professionele fouten worden gemaakt.
Ik heb nu te horen gekregen dat er nieuwe bazen zijn en dat de regels heel veel verstrengeld zijn,zo zeggen ze bij elke kleine fout die je nu maakt je een aanmaning krijgt thuis en dat je na 3 aanmaningen niet meer mag werken.
Is dit dan een dwingende reden tot ontslag?
Ik heb het gevoel dat ze mij wat viseren omdat ik 5 maand afwezig ben geweest van het werk en ze koste wat kost buiten willen op die manier.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 mar 2016 11:02

Een gewone professionele fout kan perfect een reden zijn tot ontslag, maar is geen dRingende reden tot ontslag.

Een dWingende reden tot ontslag is een ontslag op staande voet met uitbetaling van de verbrekingsvergoeding. Daarvoor is evengoed enkel een professionele fout vereist.

Een dRingende reden tot ontslag is een zodanig ernstige professionele fout of een opeenstapeling van kleinere (meestal identieke) professionele fouten zodat elke samenwerking definitief onmogelijk wordt. Pas op: kleine professionele fouten moeten echt fouten zijn, niet gewoon onbekwaamheid of zaken die normaal zijn in een bepaalde job (zoals bvb een herhaaldelijk klein kasverschil die evengoed soms positief is, iets te hard laten aanbakken als kok, ...). Ook moet dit dan beantwoorden aan een aantal vormvoorwaarden.

Voor meer uitleg, zie : http://www.van-marcke.be/engels/wp-cont ... kgever.pdf

miele
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2016 12:13

Wil dit dan dus zeggen dat ik inderdaad achter 3 fouten zomaar op straat gezet kan worden,ik doe wel niet om de fouten deze zijn louter professioneel.
En dit kan aanleiding zijn dus tot dwingende reden?

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”