Ontslag door werknemer.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

Ontslag door werknemer.

#1 , 04 mar 2016 12:50

Ik heb hier een werknemer die zijn ontslag heeft gegeven, deze werknemer weigert zijn opzeg te doen en zal waarschijnlijk tijdens zijn opzegperiode reeds in dienst gaan bij andere werkgever.
Ik weet natuurlijk wel dat het weinig zin heeft een werknemer tegen zijn zin te houden, maar als werkgever heb ik ook rechten (en niet alleen plichten).
Wat zijn mijn mogelijkheden en wat zijn de gevolgen voor de werknemer, mag ik laten vaststellen dat hij tijdens zijn opzegperiode reeds ergens anders in dienst is gegaan, zo ja hoe mag ik dat doen?
Als ik een werknemer zijn ontslag geef moet ik ook de opzegvergoeding uitbetalen als ik niet wens dat deze zijn opzegperiode werkt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2016 12:54

u kan een verbrekingsvergoeding eisen voor het resterende gedeelte van de opzeggingstermijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#3 , 04 mar 2016 14:33

En voor de periode voor de opzegdatum? Opzeg gaat maar in maandag na versturen van ontslagbrief, moet er daar ook een vergoeding voor betaald worden?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 04 mar 2016 14:48

Voor de opzegdatum? Dan betaal je geen loon voor deze dagen.
Enige wat je zou kunnen maken, is het vaststellen van een verbreking van het contract.
Maar aangezien de werknemer al zijn/haar ontslag ingediend heeft, is dit een speciaal geval.

Je hebt sowieso recht op de vergoeding die jij normaal aan de werknemer zou betalen, als verbrekingsvergoeding.
Dus stel dat die werknemer nog 1 maand zou moeten werken, moet deze 1 maand aan jou betalen (ipv omgekeerd).
Bruto weliswaar.

Voor die dagen ervoor... Heb ik geen idee.
Volgens mij is dat voer voor een rechter.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mar 2016 17:33

En voor de periode voor de opzegdatum? Opzeg gaat maar in maandag na versturen van ontslagbrief, moet er daar ook een vergoeding voor betaald worden?
wet 3/7/1978
Art. 39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen [1 37/2, 37/5, 37/6 en 37/11]1, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn. De vergoeding is nochtans steeds gelijk aan het lopend loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn, wanneer de opzegging uitgaat van de werkgever en met miskenning van het bepaalde [2 ...]2 in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971.
De opzeggingsvergoeding behelst niet alleen het lopende loon, maar ook de voordelen verworven krachtens de overeenkomst.
[1 Wanneer het lopend loon of de voordelen verworven krachtens de overeenkomst geheel of gedeeltelijk veranderlijk zijn, wordt voor het veranderlijke gedeelte het gemiddelde genomen van de twaalf voorafgaande maanden of, in voorkomend, geval het gedeelte van die twaalf maanden tijdens hetwelk de werknemer in dienst was.
Voor de werknemers die forfaitair worden betaald, wordt het weekloon dat nodig is om de opzeggingsvergoeding te berekenen, verkregen door het maandloon te vermenigvuldigen met drie en te delen door dertien.]1
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 mar 2016 10:55

De beste manier van werken:
- aangetekende brief sturen waarbij u vaststelt dat de werknemer sinds XX/XX/XXXX niet meer op het werk is gekomen. U geeft hem 48 uur de tijd om zijn afwezigheid te verantwoorden.
- na die 48 uur stuurt u een aangetekende brief waarbij u aangeeft dat u vaststelt dat u geen verantwoording heeft gekregen. Dat u dan ook vaststelt dat de werknemer zich nog altijd niet heeft aangemeld en dat daardoor u veronderstelt dat de werknemer de arbeidsovereenkomst heeft verbroken.

U vordert dan ook de verbrekingsvergoeding ter waarde van de opzeg die de werknemer had moeten geven. Indien u buitengewone schade kan bewijzen, kan u dit ook nog vorderen (meestal wel niet het geval). De vergoeding is het brutoloon.

Stel dus bvb dat de werknemer 3 jaar bij u gewerkt heeft (bediende), zou hij een verbrekingsvergoeding van 1,5 maand + 6 weken moeten betalen. Oftewel 12,5 weken loon. Bij een brutoloon van bvb 2500 is dit een vergoeding van 7211,54 euro.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#7 , 06 mar 2016 14:44

Werknemer werkte pas 2 maanden in mijn bedrijf, dus hij zou mij slechts 1 week moeten uitbetalen hebben als ik het goed voor heb, dus ik heb het maar zo gelaten.
Als werkgever sta je eigenlijk nergens... bovendien als de werknemer ziek wordt tijdens de opzegperiode werkt het niet opschortend, waar sta je dan met dit in gedachte?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”