ontslag wegens langdurige ziekte

bollekenv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ontslag wegens langdurige ziekte

#1 , 03 mar 2016 11:30

Beste,
Ik ben reeds een paar jaar afwezig wegens langdurige ziekte. Ondertussen 2 keer geopereerd geweest aan de wervels. Alle drie maand ga ik naar Pijn-anesthesist in de pijnkliniek voor aanpassing van de medicatie enz. Soms medicatie opdrijven, soms medicatie wijzigen.
Telkenmale wordt mijn afwezigheid wegens ziekte door de dokter verlengd met drie maand. Nog nooit is me door de dokter uitdrukkelijk gemeld dat ik nooit meer zal kunnen werken. Ik hoop dat de pijn ooit onder controle kan gehouden worden door de medicatie en door facet-denervatie en ik zo mijn normale huishouden en werk weer lichamelijk zal aankunnen.
Ondertussen weet ik dat ze op het werk (bediende, contract coördinator- deeltijdse betrekking - pc 200 - vorige pc2 18) mij van de Pay-rol willen afschrijven.
Ik werd een half jaar terug telefonisch gecontacteerd door admb, die de personeelszaken deed, met de vraag om langs te gaan, om een papier te tekenen dat ze me willen afschrijven. Ze zeiden dat het een financiële kost was om me op de pay-rol te houden. Ik begreep niet dat dit een fin. kost kon zijn voor mijn werkgever aangezien ik eerst een ziekte-uitkering (in het begin) kreeg en na een bepaalde periode een invaliditeitsuitkering (na langdurige ziekte) kreeg van de ziekenkas. Admb wou me overtuigen langs te gaan en zou me eerstdaags contacteren met meer info en een afspraak om langs te gaan.
Het werd stil, ik kreeg geen telefoon meer met uitleg, noch een afspraak met ADMB. Ikzelf heb hen ook niet teruggebeld, aangezien zij vragende partij waren.

Het bedrijf bestaan uit twee firma's van zelfde baas onder één dak. Ik werkte bij die ene firma.
Ondertussen is de werkgever verhuist met de bedrijfsgebouwen (de twee firma's) naar een andere gemeente. Mijn loonfiche die ik krijg vermeld nog altijd het oude adres firma 1, miss wordt dit in de komende maanden aangepast (of niet). Ondertussen is mijn baas (met firma 2) gaan samenwerken met een ander groter bedrijf . Soort overname in een groep. Nu kreeg ik van die groep, die belde iov firma 2 een bericht op mijn antw apparaat ivm met mijn langdurige ziekte/afwezigheid of ik hen eens wilde contacteren. Firma 2 is zeker overgenomen door die groep. Maar aangezien mijn loonfiche nog altijd de gegevens bevat van firma 1, lijkt het me dat die groep firma 1 niet overgenomen heeft. Maar die groep belde mij iov firma 2.
Maar goed, dit als info ter zijde.... (maar miss kan dit toch belangrijk zijn)
Het staat vast dat ze aan het zien zijn naar mogelijkheden om me van de pay-rol af te schrijven,te ontslaan of aansturen op een onderling akkoord....

Tot op heden hoop ik nog altijd dat ik zou mogen terugkeren naar de firma, wanneer het met me beter zou gaan. Al was het eventueel om proberen te starten met mindere uren. Maar dit is tot op heden nog geen optie geweest.
Wat kan de werkgever doen om me van de pay-rol te krijgen? Wat zijn hun mogelijkheden en/of mijn mogelijkheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mar 2016 14:55

ze kunnen je ontslaan met betaling van een verbrekingsvergoeding.

Voor de rest ga je niet in op hun uitnodigingen omdat dit kan beschouwd worden als een werkhervatting, zelfs al ga je naar de arbeidsgeneesher.

bollekenv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2016 15:47

Dus als ze mij vragen om bijv. naar de personeelsdienst te gaan of als ze mij vragen langs te komen bij de dienst ADMB, dan kan en mag ik dit weigeren?
Als ik weiger geraak ik dan niet in problemen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 mar 2016 16:40

Men kan u inderdaad niet verplichten om ergens naar toe te gaan (behalve een controlearts of uw huisarts), omdat uw arbeidsovereenkomst geschorst is. U mag wettelijk niet opgeropen worden door de arbeidsgeneesheer, naar een plaats aangeduid door de werkgever zelf ook niet omdat dit gelijk staat met werken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”