interpretatie eigen schuld

axflow
Topic Starter
Berichten: 41

interpretatie eigen schuld

#1 , 28 feb 2016 14:50

Als een werknemer ontslagen wordt wegens het maken van een fout, of meerdere kleine, wordt dit dan ook aanzien door RVA als ontslag wegens eigen schuld? Of dienen we te interpreteren dat ontslag bij eigen schuld zelf ontslag nemen is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 28 feb 2016 15:02

ontslag door eigen schuld bestaat "juridisch" niet; Wellicht bedoelt u "wegens dringende redenen", maar dat is volgens een zeer bepaalde procedure die de werkgever moet volgen en het moet echt gaan om fouten die maken dat de samenwerking op geen enkele manier verder gezet kan worden. . In dat geval kan de RVA u wel schorsen van werkloosheidsuitkering. In het andere geval: Een fout kan je makenof meerdere kleine ook en de werkgever kan iemand daarvoor ontslaan. Maar daar gaat de RVA verder geen oordeel over vellen of u bijvoorbeeld schorsen van een werkloosheidsuitkering. En uw laatste zin snap ik niet helemaal, maar is waarschijnlijk gezien mijn uitleg niet meer van toepassing.

axflow
Topic Starter
Berichten: 41

#3 , 28 feb 2016 15:33

Onder de voorwaarden van een werkloosheidsuitkering staat quote u bent niet verantwoordelijk voor het verlies van uw baan - See more at: http://www.belgium.be/nl/werk/werkloosh ... ougwg.dpuf

Hiermee vroeg ik mij af wat men verstaat onder verantwoordelijk. Bedoelt men hierbij enkel ontslag om dringende reden en zelf ontslag nemen? Bedankt voor je antwoord.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 28 feb 2016 15:39

Als de werkgever geen werk meer heeft voor u en u ontslaat bent u daarvoor niet verantwoordelijk.
Als u steelt van uw werkgever en zijn echtgenote die u betrapt heeft de kop inslaat bent u wel verantwoordelijk.
En tussen deze twee uiterste voorbeelden zit er een hele gradatie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8836

#5 , 28 feb 2016 17:17

voila, de 2e reden die roharro aanhaalt: is er eentje van "dringende reden" immers: de kans dat u nog meer erg schadelijke acties uithaalt op het bedrijf is erg waarschijnlijk en u een andere functie geven binnen het bedrijf zal de situatie niet oplossen. Omdat u dus iets gedaan heeft dat totaal onverschoonbaar is (in de meeste gevallen zelfs strafbaar) heeft u ook geen recht op werkloosheidsuitkering dan.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 feb 2016 21:34

de OP zoekt de term "ontslag dat een redelijk gevolg is van een foutieve houding".

Een fout is geen probleem, een fout die bewust gemaakt wordt, is wel een probleem.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”