Recht als werknemer

Snowflake
Topic Starter

Recht als werknemer

#1 , 24 feb 2006 15:13

Iets meer dan acht maanden geleden ( eind juni ) heb ik mijn bedrijf verlaten om in een consultant bedrijf te gaan werken die mij veel doorgroeimogelijkheden beloofden. Ik zou gedurende twee jaar een opleiding krijgen binnen een groot Amerikaans bedrijf ( bedrijf X ), met de vooruitzichten om na twee jaar daar een vast contract binnen te halen.

Naar drie positieve evaluaties gebeurde er plots iets half november, wat ik tot de dag van vandaag nog steeds niet begrijp. Ik werd door mijn directe baas binnen bedrijf X op het matje geroepen. Zowel firma B. als bedrijf X zouden overeengekomen zijn om mijn kennis op een objectieve manier te testen. Ik kreeg welgeteld ??n week tijd om een MCP examen te blokken ( een boek van om de 900 bladzijden ) en af te leggen. Slaagde ik, dan mocht ik blijven, slaagde ik niet, dan kreeg ik mijn C4. Voor vragen kon ik terecht bij een college van B. BVBA, en dat was het.
Ik heb toen dag en nacht zitten blokken om te proberen er het beste van te maken voor dat examen dat mij werd opgelegd. Ik voelde mij enorm gefrustreerd door de situatie. Ik had juist tijd genoeg om het boek ??n keer uit te lezen. Met een slecht gevoel ( omdat ik niet voorbereid was ) ging ik naar het examen. Ik wist dat ik geen enkele kans maakte om te slagen. Enkele dagen later kreeg ik dus mijn C4 ( dat was op 5 december 2005, net aan het einde van mijn proefperiode), zowel bij bedrijf X als bij B. BVBA. Ik moest direct alles afgeven en moest zelfs niet meer komen.
Veel collega?s binnen bedrijf X wisten wat er aan het gebeuren was en vonden dit alles behalve correct. Zelfs de vakbond binnen bedrijf X heeft het verhaal te horen gekregen.
Binnen bedrijf X is er nooit een functioneringsgesprek geweest, nooit een directe confrontatie met mijn directe baas van bedrijf X en B. BVBA. Zelfs de dag van mijn ontslag was mijn directe baas van bedrijf X thuis en is het gesprek via telefoon verlopen. Ik voel me heel erg misbruikt en machteloos. Er is mij nooit gezegd geweest wat er van mij verwacht werd, een jobomschrijving is ook nooit overhandigd geweest.

Ondertussen zijn we half februari, heb ik van mijn ex-bedrijf ( B. BVBA) nog steeds een deel van mijn ontslagvergoeding en een ADV-dag, ? niet betaald gekregen. Nochtans staat er in mijn C4 dat mijn werkgever een ontslagvergoeding van 7 dagen zou uitbetalen. Ik ben ondertussen naar mijn vakbond gestapt, die ze al tweemaal in gebreke heeft gesteld en reeds verschillende brieven heeft opgestuurd. Ze reageren gewoon niet!
Ook heeft mijn ex-werkgever van mijn vakantiegeld het recht genomen 500 ? af te trekken zonder dat hij daarvoor enige schriftelijke toelating heeft gevraagd. Een bedrag dat ik volgens hem verschuldigd was, maar waar geen enkel duidelijk bewijs van is.
Heeft men als werknemer dan geen enkele rechten ? Kan een werkgever zijn personeel zomaar uitbuiten? En wat kan ik doen om het geld waar ik recht op heb terug te eisen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gast
Topic Starter

#2 , 26 feb 2006 23:49

1. spijtig dat je de naam van je werkgever vermeld hebt: dat maakt het voor de meesten hier moeilijk om te reageren. (edit webmaster: werd aangepast)

2. als een werkgever iemand tijdens de proefperiode ontslaat is de opzegvergoeding wegens contractbreuk inderdaad 7 dagen. Daar heeft B. dus correct gehandeld.

3. het enige dat jullie bindt (bond) is het arbeidscontract. Kijk eens goed of er ergens iets instaat over een eventuele inhouding, bv. 100 euro per maand voor gebruik van een firmawagen of dgl. Idem voor de eventuele GSM of portable: misschien heb je ooit getekend voor een waarborg?

4. blijf zakelijk: "geen enkele toelating voor gegeven" en "laten uitbuiten" is een veel te emotionele reactie die je niet verder helpt. Stuur hen een gewone brief (Prior, niet aangetekend) met slechts ??n zin = je meldt dat je gemerkt hebt dat er 500 euro werd afgehouden van het vakantiegeld, en je vraagt hen waarom. Punt gedaan. Als het allemaal waar is wat je zegt zullen ze daar niet op reageren. Dan stuur je hen, 2 weken later, een aangetekende brief met hoofding "ingebrekestelling", op een andere toon = dat je vastgesteld hebt dat ze onterecht 500 euro afgehouden hebben = je vraagt om die 500 euro binnen de week te storten op je bankrekening. Als ze twee weken later nog niet betaald hebben ga je met een copie van je twee brieven naar de vakbond, en vraag je hen te dagvaarden.

5. een proefperiode dient om de werkgever de gelegenheid te geven om te zien of het personeelslid geschikt is voor zijn organisatie. Als dit niet het geval is heeft de werkgever het recht om de proefperiode niet te verlengen, en dat is gebeurd. De enige reden waarom je misschien een hogere opzegvergoeding zou kunnen krijgen, is als je kan bewijzen als het ontslag willekeurig was. Voorbeeld: als ze je bij je vorige werkgever weggehaald hebben, op voorwaarde dat je het klantenbestand of enkele mooie accounts zou meebrengen.

Snowflake
Topic Starter

#3 , 27 feb 2006 11:01

Dank u voor de informatie, maar ik ben misschien op een aantal punten niet duidelijk geweest.

1. Normaal zou dit nu in orde moeten zijn.

2. Op papier hebben ze inderdaad vermeld dat ze mij 7 dagen gingen uitbetalen, maar in werkelijkheid hebben ze er vijf uitbetaald.

3 en 4. Ik had inderdaad een firmawagen, maar maandelijks kregen we een factuur van 110,- ? in de bus voor het persoonlijk gebruik van de wagen. De reden is de volgende: Als standaardwagen kreeg iedereen een Opel Corsa. Toen ik bij B. begon had ik eerst een mazda type 2 gekregen. Vermits ze toen juist iemand ontslagen hadden hadden ze een auto die vrijkwam ( type audi A4 ) en die ik kon gebruiken in afwachting dat mijn auto zou toekomen. Deze auto lag ver boven mijn budget, maar werd mij letterlijk opgelegd. Op een nacht hebben vandalen een kras gemaakt op de volledige linkervleugel. De auto moest helemaal herspoten worden en dus vond mijn bedrijf dat ik daarvoor de franchise ( 500? ) van moest betalen ( dit is ongeveer de helft van mijn loon dat ik daar verdiende ) . Natuurlijk dat deze franchise een pak hoger ligt dan deze voor een Opel Corsa. Vermits ik dus weigerde om dat bedrag te betalen, hebben ze het spontaan afgetrokken. Ik heb nochtans nooit achter deze wagen gevraagd, nooit een carpolicy document ondertekend.

5. Op zich zou ik mijn ontslag kunnen aanvaarden als dit op een correcte manier zou gebeurd zijn, wat niet het geval is. Ik werk al jaren in de IT sector en ben nog nooit op deze manier behandeld geweest! ( hieronder kan u lezen wat er gebeurd is vanaf de dag van aanwerving )

Eind juli kreeg ik een eerste cursus en binnen bedrijf X werd er iemand aangewezen om mij op te leiden.

Mijn coach had me wel gezegd dat hoe meer hij me zou opleiden, hoe meer hij zijn eigen job in gevaar zou brengen, maar veel aandacht had ik daar niet aan geschonken. Ik kreeg een eerste opdracht om het labo binnen bedrijf X volledig te herinstalleren. Ondertussen werd mij ook meedegedeeld dat ik in een groot project zou meedraaien bij E.
Ik kreeg van mijn bedrijf een eerste positief evaluatiegesprek. Iedereen binnen bedrijf X was tevreden over mijn prestaties!

Vermits ik in het labo geconfronteerd werd met heel wat nieuwe produkten had ik mijn coach gevraagd om eens te komen kijken en me te helpen. Om geen tijd te verliezen begon ik online ook cursussen te volgen. Beseffende dat mijn coach het ontzettend druk had had ik ondertussen gevraagd aan mijn directe baas binnen bedrijf X of er andere dingen waren die ik ondertussen zou kunnen doen. Hij stelde voor om me in te schrijven voor een tweede cursus. Intussen volgde ik online cursussen, (van coaching was geen sprake), probeerde ik zo veel mogelijk mee te lopen in het project bij E, en probeerde ik de taken uit te voeren die van mij gevraagd werden. Ik kreeg een tweede postieve evaluatie.

Eind September kreeg ik een tweede cursus. Intussen was ik nog steeds aan het wachten op hulp van mijn coach voor het labo. Had al verschillende keren aan mijn directe baas binnen bedrijf X gevraagd wat ik intussentijd kon doen. Ik kreeg steeds als antwoord dat hij erover ging nadenken. Ik kreeg een derde positieve evaluatie.


Groeten.

Reclame

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#4 , 01 mar 2006 12:32

Bovenstaande berichten werden "geanonimiseerd". Dank voor het begrip.

Met vriendelijke groeten,
De webmaster

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 02 mar 2006 15:18

na lezen van beide verslagen van over de manier waarop alles binnen bedrijf X is verlopen, denk ik dat je inderdaad niet aan hun verwachtingen voldeed. onvoldoende kennis over hun bedrijf en onvoldoende kennis over hun producten. Dat je coach je slecht begelijde kan je hem niet kwalijk nemen als jij had voldaan moest hij opstappen.
Dus draai de rollen eens om als jij iemand moet opleiden om jou plaats in te nemen, dan zou je ook zorgen dat deze niet voldeed.
Zulke zaken moet je steeds goed nagaan voor je een andere job opzegt.
Dat laatste examen was waarschijnlijk reeds lang gekent door je coach en hij had je er misschien op moeten voorbereiden, zijn wapen om ze'n job te behouden zorgen dat jij daar niet in slaagt

flyer
Berichten: 23

#6 , 02 mar 2006 15:46

als ik alles goed gelezen heb, dan lijkt mij het afhankelijk stellen van een C4 van een onmogelijk in te studeren cursus, toch te ruiken naar een willekeurig ontslag. Niet dat je dit als bediende kunt eisen, maar misschien wel een schadevergoeding.

snowflake
Topic Starter

#7 , 08 mar 2006 10:51

Ik heb een klacht willen neerleggen wegens discriminatie ( ook omdat mijn werkgever - mijn vriend was toe getuige van dit voorval - bij het inleveren van mijn auto mij gezegd had dat mijn uiterlijk mij in mijn nadeel heeft gespeeld ), maar de vakbond heeft het me afgeraden.
Wat ik nu vooral zou willen is het geld recupereren dat ze mij nog schuldig zijn. ( deel van mijn ontslagvergoeding, ADV-dag en die 500 ? die ze van mijn vakantiegeld hebben afgehouden). Voor dit heeft de vakbond hen reeds tweemaal in gebreke gesteld. Ik sta nu voor de beslissing ( samen met de vakbond ) om gerechtelijke stappen te ondernemen, maar ik zou willen weten of dit de moeite loont.

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 08 mar 2006 11:07

Als de vakbond je aanraden naar de rechtbank te gaan en voor jou zaak de gerechts- en advocaatkosten op zich wil nemen, kan je gerust zijn dat zij er al voor meer 75% zeker van zijn te winnen.

Als de jurist van de vakbond je afraad om aan een proces te beginnen en na jou aandringen negatief blijft, wees dan maar gerust dat de kans op winnen zeer klein is. Deze mensen moeten zich voor ieder begonnen proces,steeds verantwoorden bij hun baas. Ze werken immers met geld van de vakbond en niet van de client

snowflake
Topic Starter

#9 , 14 mar 2006 14:38

Er rest mij blijkbaar ook nog de mogelijkheid om via de arbeidsinspectie mijn geld terug te eisen. Berust dit op andere procedures? Heb ik langs deze weg meer kans, of is de enige uitweg nog de arbeidsrechtbank ?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”