Vraagje

heidi
Topic Starter
Berichten: 2

Vraagje

#1 , 19 feb 2016 11:56

Ik heb in mei 2015 zelf ontslag genomen bij mijn werkgever.Ik had wel dadelijk ander werk MAAR half-time en niet meer fulltime zoals op mijn vorig werk...Dus had ik ook geen recht op een enkele vergoeding (was ik van op de hoogte).Ik ben steeds half-tijds blijven werken en heb ik ondertussen ook daar een vast contract gekregen..Zou graag fulltime gaan werken terug maar niet hetgeen wat ik nu doe. Ik zou graag terug gaan studeren of ander werk zoeken...dus zou ik weeral zelf mijn ontslag moeten indien maar dan heb ik weer geen recht op een uitkering..Nu heb ik horen vertellen dat als je 20 dagen via interim ergens gaat werken dat ja daarna wel terug in orde bent en kan gaan stempelen of een opeiding volgen? Maar wat zeg ja dan na die 20 dagen tegen de interim? dat je wil stoppen ,dat het werk u niet ligt? en kan je dan zomaar ineens gaan stempelen of een opleiding volgen?

Alvast bedankt voor juliie reacties,
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702
Berichten: 232

#2 , 20 feb 2016 13:37

Dit heb ik gevonden op de site van de vdab:
Heb ik recht op een werkloosheidsuitkering als ik zelf ontslag neem?

Of je recht hebt op een werkloosheidsuitkering als je zelf ontslag neemt, hangt af van verschillende factoren en van je individuele situatie.

Enkele algemene regels:

Vraag je direct nadat je ontslag nam een uitkering aan? Dan heb je meestal geen recht op een uitkering.
Een van de voorwaarden om een uitkering te krijgen, is immers dat je onvrijwillig werkloos bent. Als je zelf ontslag neemt, betekent dit in principe dat je vrijwillig werkloos bent geworden.
Concreet zal RVA je uitkering gedurende een bepaalde periode schorsen. Na die schorsing kan je opnieuw een uitkering aanvragen.

Kan je aantonen aan RVA dat je je werk op eigen initiatief hebt verlaten, maar met een geldige reden? Bijvoorbeeld omwille van een medische reden of een zware fout van je werkgever? Dan kan het dat je toch recht hebt op een uitkering.

Werk je nadat je ontslag nam nog 4 weken voltijds via interim of een tijdelijk contract, en vraag je dan pas een uitkering aan? Dan heb je wel recht op een uitkering.
Via een interimkantoor werken gebeurt ofwel met weekcontracten ofwel met dagcontracten.

Wanneer je 4 weken via een interim gewerkt heb kan je gerust laten weten dat aan het interim dat je geen interesse hebt in de job. Je hebt immers geen verplichting om ze iets te melden na de contractduur. Als ze met een nieuw weekcontract afkomen kan je dus gewoon zeggen dat je niet wil tekenen. en schrijf je je terug in als werkzoekende bij een uitbetalingsinstelling en VDAB.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2016 16:22

Als ze met een nieuw weekcontract afkomen kan je dus gewoon zeggen dat je niet wil tekenen. en schrijf je je terug in als werkzoekende bij een uitbetalingsinstelling en VDAB.
hoe interpreteer jij dan art 44 werkloosheidsbesluit 25/11/1991?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”