Mijn job staat op de website

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

Mijn job staat op de website

#1 , 19 feb 2016 09:10

Situatieschets: begin januari van werkgever veranderd, was moeilijke keuze gezien ik bij mijn vorige werkgever graag werkte (5+ jaar, ben begin de 30) maar deze job was dichter bij huis, betaalde beter, etc.. Na een week wist ik al dat de job helemaal mijn ding niet was - omwille van jobgerelateerde zaken, niet omwille van andere factoren. Omdat ik eerlijkheid belangrijk vind ik werkgever-werknemerrelatie heb ik dit eind januari aan zowel mijn leidinggevende als aan HR gemeld. Leidinggevende was oorspronkelijk begripvol, begreep me zelfs (wat ook al raar is). HR reageerde laconiek. Er werd mij gezegd dat er naar een oplossing zou gezocht worden, tot op heden niets van gehoord. Ondertussen heeft iemand anders in mijn team ook zijn ontslag gegeven, die zou vervangen worden door iemand intern maar zijn enkel geruchten. Eind vorige week hoor ik dat de manager van mijn leidinggevende al aan andere mensen heeft gezegd dat ik zou vertrekken, vandaag zie ik dat mijn functie op de website staat. Natuurlijk zullen ze wel zeggen dat dit voor de persoon is die al effectief het bedrijf verlaat, maar gezien de sterke geruchten om dit intern in te vullen lijkt het me zeer waarschijnlijk dat dit is om mij te vervangen. Mijn leidinggevende heeft zelfs al aangegeven dat ze op mij zullen vervangen en smeekte me zelfs om enkele weken langer nog in dienst te blijven voor eventuele overdracht/opleiding. Toen ik dan vroeg wat er met mij zou gebeuren indien ik tegen dan nog niets anders had bleef het natuurlijk stil.

Wat kan ik doen in deze situatie? Het is waar dat ik op zoek ben naar ander werk, hoewel dit niet zo makkelijk is door deze hele situatie, mentaal heeft me dit wel een tik gegeven, zeker omwille van de moeilijke keuze om bij m'n vorige werkgever te vertrekken. En ik ben zeker niet te naief om te beseffen dat dit nu eenmaal het leven is, maar uiteindelijk staat mijn inkomen hier op het spel. Ik heb nu het gevoel dat ik te eerlijk ben geweest en dat ik beter mijn mond had gehouden en gewoon gezocht had naar iets anders, voel me een beetje met de rug tegen de muur geplaatst. Graag jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pho450
Berichten: 192

#2 , 19 feb 2016 16:18

Ik begrijp het probleem niet helemaal.
Je neemt een job aan die anders uit draait dan je had verwacht. Kan gebeuren.
Je bent eerlijk en geeft dit ook te kennen aan je werkgever.
Wat verwacht je nu zelf? Je kan het je werkgever toch niet kwalijk nemen dat hij op zoek gaat naar een vervanger? Ik veronderstel dat die ook wel door heeft dat je niet gaat blijven.

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 19 feb 2016 17:19

TS heeft geen ontslag ingediend. Als men voor eenieder die commentaar heeft op zijn jobinhoud onmiddellijk een vervanger zoekt én dan nog eens vraagt om te blijven voor de overdracht, waar gaan we dan naartoe?


gaat de werkgever TS ontslaan? Of gaan ze eisen dat hijzelf ontslag geeft?

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 19 feb 2016 18:51

Als men voor eenieder die commentaar heeft op zijn jobinhoud onmiddellijk een vervanger zoekt
TS had geen commentaar op zijn jobinhoud, TS heeft eerlijk aan zijn leidingevenden en HR gezegd dat de job hem niet ligt en dat hij uitkijkt naar iets anders.

Het is dan toch niet meer dan normal dat werkgever nu al een vervanger zoekt, en vraagt aan TS om toch te blijven tot de overdracht. Waar zouden we naartoe gaan als alle werkgevers zouden moeten wachten tot iedereen die te kennen geeft op één of andere manier naar iets anders op zoek te zijn eindelijk de beslissing neemt om te vertrekken.
Werkgever zit met een niet gemotiveerde werknemer. Die ben je als werkgever liever kwijt dan rijk.
Werkgever moet ook denken aan de continuiteit van de dienst..

Misschien vindt TS wel snel iets nieuws en kan hij weg voordat een vervanger gevonden is. Misschien duurt het wat langer en zal de vervanger er zijn voor TS iets anders gevonden heeft. In dit geval kan de werkgever TS ontslaan en van de opzegperiode gebruik maken voor de overdracht.

P.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2016 16:35

TS heeft geen ontslag ingediend.
komt toch flink in de buurt
als de werkgever kan bewijzen dat de werknemer zijn wil heeft ge-uit de arbeidsovereenkomst te willen beeindigen, kan die de verbreking door de werknemer vaststellen
toch maar oppassen met dergerlijke eerlijkheid
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 feb 2016 21:45

komt bijlange niet in de buurt.

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 21 feb 2016 20:38

Ik heb mijn ontslag niet gegeven, en zeggen dat de job me niet echt ligt lijkt mij daar inderdaad niet in de buurt bij te komen. Sterker nog: ik zie het als een kans voor de werkgever om te kijken wat er kan gedaan worden. HR vertelde mij bij dat gesprek eind januari dat het de bedoeling is een lange termijnsrelatie op te bouwen met mij, om dan enkele weken daarna te horen dat er al gezegd wordt dat ik zal vertrekken en dat er zomaar openlijk op zoek wordt gegaan naar een vervanger.

Nu goed, momenteel zie ik, tenzij ik iets over het hoofd zie, concreet geen andere optie dan effectief mijn ontslag in te dienen. Maar laat het duidelijk zijn: was de jobinhoud van vooraf aan duidelijk geweest dan was ik nooit veranderd, en zat ik nu niet in de situatie dat ik mijn inkomen kwijt kan zijn. Ik vind de negatieve gevolgen voor de werknemer in zo'n geval toch wel stukken groter dan voor de werkgever. Zeker als je weet dat het hier niet om een kleine KMO gaat maar een reus van een bedrijf die weinig hinder zal ondervinden en waar ze, mits wat kapitaal tegen te gooien, makkelijk de situatie kunnen opvangen. De werknemer z'n rekeningen blijven echter wel binnenkomen...

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 21 feb 2016 20:45

Als men voor eenieder die commentaar heeft op zijn jobinhoud onmiddellijk een vervanger zoekt
TS had geen commentaar op zijn jobinhoud, TS heeft eerlijk aan zijn leidingevenden en HR gezegd dat de job hem niet ligt en dat hij uitkijkt naar iets anders.
Wat is het verschil precies? De job ligt me niet omwille van de jobinhoud. En opnieuw: had ik die op voorhand duidelijk geweten was ik nooit veranderd.

En inderdaad: als ze voor iedereen die eens klaagt over z'n job meteen een vervanger zouden beginnen zoeken... er zouden nogal wat vacatures open staan me dunkt. En er zou niemand nog z'n mond opendoen.

pho450
Berichten: 192

#9 , 21 feb 2016 21:14

En inderdaad: als ze voor iedereen die eens klaagt over z'n job meteen een vervanger zouden beginnen zoeken... er zouden nogal wat vacatures open staan me dunkt. En er zou niemand nog z'n mond opendoen.
Je werkgever lijkt er toch van uit te gaan dat jij wil vertrekken (wat ook zo is volgens je eigen bericht), waarom juist, daar hebben wij het raden naar. Ik vermoed dat je toch iets gezegd hebt dat hem die indruk geeft (al dan niet terecht).

Ik denk eerlijk gezegd dat je je visie op de bedrijfswereld een beetje moet bijstellen. Als je ergens een tijdje werkt is het meestal best mogelijk om eens over je job inhoud te praten, maar als je ergens minder dan een maand werkt, dan is dat voor het bedrijf gewoon een mismatch.

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

#10 , 22 feb 2016 10:15

En inderdaad: als ze voor iedereen die eens klaagt over z'n job meteen een vervanger zouden beginnen zoeken... er zouden nogal wat vacatures open staan me dunkt. En er zou niemand nog z'n mond opendoen.
Je werkgever lijkt er toch van uit te gaan dat jij wil vertrekken (wat ook zo is volgens je eigen bericht), waarom juist, daar hebben wij het raden naar. Ik vermoed dat je toch iets gezegd hebt dat hem die indruk geeft (al dan niet terecht).

Ik denk eerlijk gezegd dat je je visie op de bedrijfswereld een beetje moet bijstellen. Als je ergens een tijdje werkt is het meestal best mogelijk om eens over je job inhoud te praten, maar als je ergens minder dan een maand werkt, dan is dat voor het bedrijf gewoon een mismatch.
Allereerst: de job is wat het is, ik wist na 2 dagen al dat het niks voor mij was en voor de 3e keer: indien ik het op voorhand duidelijk had geweten was ik er nooit gaan werken. Dus of je daar nu 30 jaar werkt of 3 maand maakt mijns inziens niets uit.

Ten tweede: gezien de naam van dit forum lijkt het mij te gaan over wat wettelijk bepaald is, niet om veroordeeld te worden of zogenaamde visielessen te krijgen van iemand die zich daar blijkbaar toe geroepen voelt. Ik zal m'n vraag dus wat directer stellen: los van het morele aspect is het volgens de wet dus volledig OK dat het bedrijf zomaar openlijk een vervanger zoekt terwijl de werknemer gewoon in dienst is, zonder z'n ontslag aan te bieden en dat de werknemer dan volledig in de kou staat? Indien ja dan heb ik m'n antwoord, maar dat lijkt me toch wel heel onwaarschijnlijk. Werknemers kunnen niet zonder werkgevers, maar omgekeerd geldt dat ook, dus samen zoeken naar een oplossing lijkt mij nog altijd het beste alternatief - in om het even welke omstandigheid. En niet: we zoeken iemand anders, als die vervanger er is zorgen we dat de huidige werknemer de overdracht en opleiding nog doet en daarna zetten we hem wel aan de deur. Tot zolang doen we lekker niets.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 22 feb 2016 10:20

Ik versta je houding ook niet. Je geeft zelf aan dat de job niet iets voor jou is aan je werkgever, je gaat zelf iets anders zoeken was, dan kan je toch ook verwachten dat de werkgever hetzelfde doet?

Net zoals jij werk mag zoeken zonder je ontslag te geven, mag de werkgever ook een werknemer zoeken zonder een andere al op voorhand te ontslaan.

Als ze iemand anders vinden, zullen ze je nog altijd moeten ontslaan en zal je je opzeg mogen presteren (of moeten ze die uitbetalen). Ze zetten je dus niet volledig in de kou onmiddellijk.

pho450
Berichten: 192

#12 , 22 feb 2016 14:16

Allereerst: de job is wat het is, ik wist na 2 dagen al dat het niks voor mij was en voor de 3e keer: indien ik het op voorhand duidelijk had geweten was ik er nooit gaan werken. Dus of je daar nu 30 jaar werkt of 3 maand maakt mijns inziens niets uit.
Natuurlijk maakt dat uit. Als je ergens 30 jaar werkt heb je intrinsieke waarde voor het bedrijf, je kent het bedrijf, de mensen, de sector, de manier van werken, ... Het bedrijf weet ondertussen ook wat het aan jou heeft. Jij hebt voor het bedrijf nog niks bewezen.
Vergelijk het op persoonlijk gebied met vrienden. Met een vriend kan je het al eens stevig oneens zijn en toch blijft het je vriend. Als ik het stevig oneens ben met iemand die ik een uur geleden ontmoet heb is de kans klein dat het ooit een vriend wordt.
Ten tweede: gezien de naam van dit forum lijkt het mij te gaan over wat wettelijk bepaald is, niet om veroordeeld te worden of zogenaamde visielessen te krijgen van iemand die zich daar blijkbaar toe geroepen voelt. Ik zal m'n vraag dus wat directer stellen: los van het morele aspect is het volgens de wet dus volledig OK dat het bedrijf zomaar openlijk een vervanger zoekt terwijl de werknemer gewoon in dienst is, zonder z'n ontslag aan te bieden en dat de werknemer dan volledig in de kou staat? Indien ja dan heb ik m'n antwoord, maar dat lijkt me toch wel heel onwaarschijnlijk.
Het antwoord op je directe vraag is: Ja
Werknemers kunnen niet zonder werkgevers, maar omgekeerd geldt dat ook, dus samen zoeken naar een oplossing lijkt mij nog altijd het beste alternatief - in om het even welke omstandigheid. En niet: we zoeken iemand anders, als die vervanger er is zorgen we dat de huidige werknemer de overdracht en opleiding nog doet en daarna zetten we hem wel aan de deur. Tot zolang doen we lekker niets.
Wat verwacht je dan dat je werkgever doet? (oprechte open vraag)

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

#13 , 23 feb 2016 12:59

Ik kan me echt niet voorstellen dat dergelijke manier van werken als normaal of aanvaardbaar gezien wordt. Dit wil zeggen dat om het even welke werkgever die om het even welke reden niet meer tevreden is van een werknemer een vervanger kan zoeken en die dan aan de deur kan zetten? Met welke reden dan wel?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 feb 2016 15:20

booyakah, je gaat wat kort door de bocht. Uw werkgever heeft u nog lang niet ontslagen! Hij is enkel op zoek naar iemand anders. Dus om op uw vragen te antwoorden:
Dit wil zeggen dat om het even welke werkgever die om het even welke reden niet meer tevreden is van een werknemer een vervanger kan zoeken.
Inderdaad! En als een werknemer te kennen geeft dat de jobinhoud hem niet ligt, zou een goede werkgever sowieso iemand moeten zoeken om die jobinhoud dan in te vullen, los van het feit wat er met de huidige werknemer dient te gebeuren.
en die dan aan de deur kan zetten? Met welke reden dan wel?
Zover zijn we nog niet. Een wergever kan er ook voor kiezen om u een andere job / jobinhoud aan te bieden die u wel ligt. Verder kan een werkgever u niet zomaar ontslaan als u uw job goed en gemotiveerd doet. Als dit echter niet meer het geval is (u hebt impliciet toch wel aangegeven niet meer gemotiveerd te zijn), mag een wergever u inderdaad altijd ontslaan (uiteraard moet hij wel de opzegtermijn respecteren of een correcte verbrekingsvergoeding betalen).

Geef voorlopig zelf NIET uw ontslag! Zeker niet als je nog niets anders gevonden hebt. Dit zou immers enkel in uw nadeel zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”