data tijdelijk contract wijzigen

MSDetail
Topic Starter
Berichten: 49

data tijdelijk contract wijzigen

#1 , 15 feb 2016 21:12

In dec 2015 heb ik een reis geboekt naar China. Omdat ik op het moment van boeken nog geen baan had zou ik recht hebben op 24 vakantiedagen per jaar. De reis die ik geboekt heb duurt 21 dagen. vetrek Amsterdam 5 april , terug 2 mei.

In januari 2016 kreeg ik een baan aangeboden. Het gaat om een contract van 3 maanden. Natuurlijk blij met de baan maar het contract loopt af op 27-04-2016..Gevolg ; de periode van het contract overlapt mijn reeds geboekte vakantie. Ik daarom vervolgens vriendelijk mijn werkgever gevraagd of ze "einde contract" willen wijzigen van 27-04-2016 naar 3 of 4 april. Maar ze gaven aan dat dit niet mogelijk is. De enige mogelijkheid zou dan zijn ontslag te nemen , maar dan zal ik hoogstwaarschijnlijk gesanctioneerd worden op de ww-uitkering.
(ps ; ik ben reeds een paar weken werkzaam maar heb het contract nog niet getekend.)

Vraag ; is er een juridische mogelijkheid om toch een overeenkomst af te dingen bij mijn werkgever ? Overigens voor aanvang van het contract heb ik ongeveer 3 of 4 weken moeten wachten alvorens mijn contract inging. Hierdoor ben ik in de problemen gekomen want einde contract is hierdoor naar voren geschoven..Daar komt bij dat op het moment van boeken ik geen enkel vooruitzicht had op een arbeidsovereenkomst. Mijn werkgever zadelt mij op deze manier
op met extra kosten zonder dat ik hier invloed op heb kunnen uitoefenen.

Ook heb ik geprobeerd de ticket te cancelen of om te boeken bij de vliegtuigmaatschappij, echter de kosten van omboeken zijn dan nog
hoger dan de kosten van de oorspronkelijke ticket.

Misschien heeft iemand een suggestie in deze ongelukkige kwestie ?

bijvoorbaat dank.



up


0
.
Geplaatst op 15 februari 2016 om 21:05

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 feb 2016 21:27

In dec 2015 heb ik een reis geboekt naar China. Omdat ik op het moment van boeken nog geen baan had zou ik recht hebben op 24 vakantiedagen per jaar. De reis die ik geboekt heb duurt 21 dagen. vetrek Amsterdam 5 april , terug 2 mei.

In januari 2016 kreeg ik een baan aangeboden. Het gaat om een contract van 3 maanden. Natuurlijk blij met de baan maar het contract loopt af op 27-04-2016..Gevolg ; de periode van het contract overlapt mijn reeds geboekte vakantie. Ik daarom vervolgens vriendelijk mijn werkgever gevraagd of ze "einde contract" willen wijzigen van 27-04-2016 naar 3 of 4 april. Maar ze gaven aan dat dit niet mogelijk is. De enige mogelijkheid zou dan zijn ontslag te nemen , maar dan zal ik hoogstwaarschijnlijk gesanctioneerd worden op de ww-uitkering.
(ps ; ik ben reeds een paar weken werkzaam maar heb het contract nog niet getekend.)

Vraag ; is er een juridische mogelijkheid om toch een overeenkomst af te dingen bij mijn werkgever ? Overigens voor aanvang van het contract heb ik ongeveer 3 of 4 weken moeten wachten alvorens mijn contract inging. Hierdoor ben ik in de problemen gekomen want einde contract is hierdoor naar voren geschoven..Daar komt bij dat op het moment van boeken ik geen enkel vooruitzicht had op een arbeidsovereenkomst. Mijn werkgever zadelt mij op deze manier
op met extra kosten zonder dat ik hier invloed op heb kunnen uitoefenen.

Ook heb ik geprobeerd de ticket te cancelen of om te boeken bij de vliegtuigmaatschappij, echter de kosten van omboeken zijn dan nog
hoger dan de kosten van de oorspronkelijke ticket.

Misschien heeft iemand een suggestie in deze ongelukkige kwestie ?

bijvoorbaat dank.
1) het vette wijst op een Nederlandse situatie. Ik ga hieronder verder in de veronderstelling dat je arbeidsovereenkomst in België uitgevoerd wordt.
2) je hebt geen contract getekend, dus kan je uitgaan van een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, tenzij je werkgever kan aantonen dat je bewust de AO geweigerd hebt te tekenen (dan kan je er niet zomaar vanuitgaan). Die AO kan je opzeggen.
3) Je kan ook verlof nemen van 3/4 april tot en met 27 april. Werkgever kan het verlof weigeren, maar enkel met een goeie reden.
4) Als je werkloos bent, is het niet onverstandig om voor een dure reis een annulatieverzekering te nemen. Dit is meestal gedekt.
4) Je kan altijd de arbeidsovereenkomst opzeggen ind e eerste helft van de arbeidsovereenkomst. Dit kan je nu nog doen dus. Dan heb je natuurlijk geen recht op een werkloosheidsuitkering. Je kan ook altijd de arbeidsovereenkomst verbreken, dan betaal j een verbrekingsvergoeding.

MSDetail
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 16 feb 2016 07:48

Dank voor uw reactie. Ik ben woonachtig in Belgie en de tijdelijke a.o. is aangegaan bij een Belgisch bedrijf ; de Belgische overheid. Echter de vliegticket heb ik geboekt bij een Nederlandse maatschappij. Omdat ik op het moment van boeken geen enkele notie had van een a.o. ben ik er op dat moment vanuit gegaan van de situatie die op dat moment van toepassing was. Overigens vind ik de opstelling van mijn werkgever hierin wel nogal star.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 16 feb 2016 08:59

Indien uw werkgever de overheid is weet ik niet of er geen bijzondere regels zijn i.v.m. het tijdstip van ondertekening van de arbeids overeenkomst (per definitie contractueel). Maar afgezien daarvan gaat het om een opdracht van bepaalde duur en zal daar wel een reden voor geweest zijn i.v.m. planning; de werkgever is niet verplicht rekening te houden met uw vakantieplanning; het stond u vrij om de betrekking te weigeren. U had ook een annulatieverzekering kunnen afsluiten die dit riscio afdekte.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 feb 2016 09:21

ik versta idd niet waarom jij een arbeidsovereenkomst tekent waarvan je al op voorhand weet dat je die niet zal kunnen combineren met een vakantie die je niet wil/kan annuleren.

MSDetail
Topic Starter
Berichten: 49

#6 , 16 feb 2016 21:49

Dank voor jullie reacties. Even voor de duidelijkheid ; ik heb het contract nog niet getekend. Ik ben wel reeds aan het werk vanaf 28 janunari jl. Op het moment van boeken van de ticket wist nog niet dat ik een contract aangeboden zou gaan krijgen bij deze werkgever.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 17 feb 2016 05:41

ik versta idd niet waarom jij een arbeidsovereenkomst AANGAAT waarvan je al op voorhand weet dat je die niet zal kunnen combineren met een vakantie die je niet wil/kan annuleren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2016 12:29

je hebt wel wat onderhandelingsmarge, als zij het verlof ni toestaan, beroep jij zich op art 9 wet 3/7/1978, dus de arbeidsovereenkomst van bepaalde duur niet tekenen zolang er geen overeenkomst is wat betreft uw vakantie.

Art. 9. De arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk moet voor iedere werknemer afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.
Is er geen geschrift waaruit blijkt dat de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is gesloten, dan gelden voor deze arbeidsovereenkomst dezelfde voorwaarden als voor de arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

MSDetail
Topic Starter
Berichten: 49

#9 , 08 mar 2016 20:27

reactie op JPV 17-febr. 2016 ;

omdat in de vacature stond vermeldt dat het om tijdelijke werkzaamheden zou gaan voor de duur van 3 maanden. Aanvang werkzaamheden zou begin januari zijn. ....hiervan uitgaande zou dus einde contract einde maart, begin april zijn. Dus vlak voor vertrek datum reis. Maar de werkelijkheid liep anders ; de startdatum werd steeds uitgesteld. Een paar weken heb ik niets vernomen van de werkgever..... met als gevolg dat de eind datum dus steeds verder naar de toekomst schoof.... Toch heb ik het werk aangenomen omdat ik ten eerste graag werk en het ook een leuke baan vondt, ten tweede ging ik er van uit dat datum einde contract wel zou kunnen worden aangepast. Vooral omdat ik kan aantonen dat ik de ticket reeds in dec 2015 gekocht heb. Nog voor de sollicitatie datum dus....

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 09 mar 2016 08:28

Jij was toch persoonlijk aanwezig bij het sollicitatiegesprek? Dan kan je dat toch al vragen, en niet pas als je al aan het werk was.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 09 mar 2016 09:32

Vind ik dus ook, de veronderstellingen van TS over de aanpasbaarheid van het contract moeten niet het probleem van de werkgever worden. Dit had tijdens de sollicitatie of uiterlijk op het ogenblik van contact voor de aanvaarding moeten uitgeklaard worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 09 mar 2016 21:28

reactie op JPV 17-febr. 2016 ;

omdat in de vacature stond vermeldt dat het om tijdelijke werkzaamheden zou gaan voor de duur van 3 maanden. Aanvang werkzaamheden zou begin januari zijn. ....hiervan uitgaande zou dus einde contract einde maart, begin april zijn. Dus vlak voor vertrek datum reis. Maar de werkelijkheid liep anders ; de startdatum werd steeds uitgesteld. Een paar weken heb ik niets vernomen van de werkgever..... met als gevolg dat de eind datum dus steeds verder naar de toekomst schoof.... Toch heb ik het werk aangenomen omdat ik ten eerste graag werk en het ook een leuke baan vondt, ten tweede ging ik er van uit dat datum einde contract wel zou kunnen worden aangepast. Vooral omdat ik kan aantonen dat ik de ticket reeds in dec 2015 gekocht heb. Nog voor de sollicitatie datum dus....
je ticket was voor 5 april. Als de aanvang begin januari ging zijn, dan weet je ook dat dat geen 1 januari zal zijn, maar ten vroegste 4 januari. Tel daar 3 maand bij en je zit met een tewerkstelling tot en met 3 april. In het beste scenario.

Het was dus héél onredelijk om niet op voorhand, voor je tekende, daar rekening mee te houden in wat je tekent.

Soi, je kan je arbeidsovereenkomst nog altijd opzeggen. Maak daar gebruik van. Maar verwacht daarna geen werkloosheidsuitkering.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”