Concurrentiebeding - Stopzetting activiteiten

prins
Topic Starter
Berichten: 6

Concurrentiebeding - Stopzetting activiteiten

#1 , 15 feb 2016 16:53

Goedemiddag,

Sinds korte tijd ben ik zelfstandige geworden in een sector welke raakvlakken heeft met mijn vorige werkgever. Toen werkte ik als vertegenwoordiger in een bepaalde sector maar de producten welke ik toen verantwoordelijk voor was verdeel ik niet meer. Echter verdeel ik nu zelf ook producten zoals mijn vorige werkgever (een andere vertegenwoordiger is/was hiervoor verantwoordelijk).
Nu dreigt mijn vorige werkgever met een klacht omtrent het niet naleven van het concurrentiebeding. Ik begrijp dat hij dit mogelijks kan winnen. Dit is ook ingecalculeerd. Echter heb ik nu voor 2 zaken schrik.

1. is het realistisch dat het bedrag welke ik hem verschuldigd ben hoger is dan 3 maanden loon? (volgens vakbond op voorhand zeer onwaarschijnlijk).
2. Kan hij stopzetting eisen van mijn werkzaamheden? Is dit niet in strijd met recht op arbeid?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 feb 2016 19:54

1. Werkgever kan én zijn betaalde bedrag (brutoloon ter waarde van de helft van het aantal maanden concurrentieverbod) én nog eens hetzelfde bedrag eisen. U kan het laatste bedrag proberen te verminderen indien u kan aantonen dat de schade minder is, de werkgever kan die laten verhogen indien hij de schade hoger acht.
2. Ja, hij kan als hij de schade kan aantonen uw activiteiten laten stopzetten. Dat is niet in strijd met het recht op arbeid, gezien u nog altijd kan werken. U hebt zich echter contractueel gewoon bedongen om die ene activiteit niet uit te oefenen. Dat was uw vrije keuze, u ontnam u het "recht op die ene arbeid" dus zelf.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”