beloofde IBO contract blijkt een hel te zijn

KenD
Topic Starter
Berichten: 1

beloofde IBO contract blijkt een hel te zijn

#1 , 11 feb 2016 05:36

We zijn ten einde raad aangezien we bij het syndicaat niet terecht kunnen nog bij de VDAB. Gisteren (10/2/2015) nog na het werk 120km gereden om een overeenkomst te maken maar dit is veel te glad ijs, men wou ons overhaast papieren doen tekenen en geeft ons een deadline tot zaterdag. Het is een ingewikkeld geval en wil u alvast bedanken om dit te lezen.

Mijn vriendin K. Is een iemand die grafische vormgeving gestudeerd heeft, die heel goed kan schrijven en dit bewijst via haar blogs. Ze is fanatiek met sociale media om haar bijberoep te promoten alsook om haar hobby’s in de kijker te stellen, heeft haar eigen web shop gemaakt enz. Jammer genoeg zat K. al 2 jaar zonder werk.
Ze heeft de creatiefste Cv’s gemaakt en die op alle soorten manieren verdeeld. (A5 affiches in heel wat steden gehangen, zichzelf “verkocht” via web shop, een stop motion filmpje noem maar op ze kan er een boek over schrijven).

Dit kreeg uiteindelijk de aandacht van de toekomstige creatieve werkgever E.
E. vond wat K. deed net wat ze nodig had dus besloten zo onder voorwaarde van een IBO contract (ook wel leercontract) samen in zee te gaan. Ik hoef u niet te vertellen dat K. na 2 jaar proberen dolgelukkig was maar ik doe het toch.
K. heeft überhaupt kans op een tweede job en laat E. een overeenkomst tekenen zodat ze de andere potentiele job kan laten vallen om haar job met voorkeur te kunnen vastleggen.
Hierin staat:
“12 juni 2015: E. en K. zijn overeengekomen dat K in dienst treedt bij **** van zodra de administratie rond is. E. zal dit ook zo snel mogelijk in orde brengen.”

29 juli: E. besefte dat een IBO contract toch wat administratief werk vereist maar K. zou toch beginnen bij E. waarbij E. verzekerde van terugwerkende kracht. K. krijgt nog stempelgeld wat normaal is bij een IBO contract en verwacht een maandelijkse “bonus”. K. is dolgelukkig, zet zich 200% in voor haar nieuwe job en kan voor een groot deel van thuis uit werken (60km van K. naar E.)



19 augustus: K. stelt een leerplan samen wat nodig is om het IBO contract op te starten.

27 augustus: K. dringt aan via mail dat E. het gevraagde leerplan dringend kan bekijken zodat dit opgestuurd kan worden. Ze vraagt het geld terug te storten van de 3 treintickets die ze zelf voorgeschoten heeft.

1 sept: opnieuw anders verwoord

9 sept: opnieuw anders verwoord

Ergens in september verliest K. uiteindelijk haar motivatie in dit alles en zet zich geen 100% meer in. (Later wordt er dus ook gediscussieerd over de eindfactuur voltijds/halftijds.)

16 sept: eindelijk antwoord met excuses voor E’s chaos en verzekering dat E. dit weekend alles ZEKER in orde zal brengen.

30 sept: Hallo K,
Ik heb nog volgende gegevens van je nodig voor de IBO aanvraag:
• Adres
• Geboortedatum

1 okt:
Een nieuwe opdracht waarin K. een aantal materialen moet transporteren naar een bestemming. Een verwijzing naar persoon C die volop bezig is met het IBO verhaal en nogmaals de geruststelling dat het nu snel in orde zal zijn.

Op dit moment is er iemand van administratie die ook haar geld niet krijgt van E. en graag enkele interne mails doorstuurt naar K. omtrent haar dossier.(zie blijlage)

"7.10.2015VDAB"
"8.10.2015antwoordVDAB25.9.2015
"25.9.2015aanvraagVDAB"
"29.06.2015.functiebeschrijving"
"30.12.2015IBOaanvraagnaarVDAB"


+Datum+: E. vind dat K. niet meer gemotiveerd is en twijfelt over de overeenkomst. Wijzigt deze mondelinge overeenkomst naar halftijds.

+Datum+:E. zegt dat een BIO contract interessanter is.

16 nov: K. krijgt een oproeping van de RVA om haar inspanningen om werk te zoeken na te gaan.

3 dec: K. stuurt mail naar E. dat ze 4dec een afspraak heeft met de RVA en dus niet ter plaatse kan komen. K. Stelt voor om de dag zelf of de volgende dag van thuis uit te werken.

3 dec: E. stuurt terug:

“Zoals we afgesproken hebben werken we enkel nog op kantoor samen, tenzij iets heel dringend is, omdat thuiswerken niet efficiënt bleek. Dus laten we ineens volgende week afspreken, je hoeft vandaag niet van thuis uit te werken.”

4 dec: K. zegt de RVA dat ze aan het werk is bij E. waardoor K. een negatief advies krijgt en geacht wordt onmiddellijk te stoppen bij E.

14 dec: K mailt naar E. dat de RVA geadviseerd heeft niet meer met E. te werken en dat ze dit ook zo zal opvolgen.

16 dec: mail zie bijlage "16 dec"


Belangrijke noties:

• Dit geheel werd ondertussen in overleg met een trajectbegeleider (via vdab) uitgevoerd die K. opvolgde en weet had van alle feiten.

zie mail "19.11p1" en "19.11p1"

• De RVA had gezegd direct te moeten stoppen, terwijl het syndicaat meld dat K. eigenlijk had moeten verder werken.
Ter verduidelijking wanneer je een mondelinge overeenkomst hebt en langer dan een maand werkt dan zou dit betekenen dat de werkgever akkoord gaat met een contract van onbepaalde duur.

• Het syndicaat kan/wil niet tussenkomen zolang er geen contract getekend is wat effectief bewijs van tewerkstelling zou betekenen.
Ze verwijzen naar de VDAB.

• De VDAB hun neus bloed.

• Grote fout van K. is dat ze haar stempelkaart niet ingekleurd heeft als zijnde werkende.

• E. eist van K. dat ze een brief ondertekent waarin staat dat K. 1000euro geleend heeft alsook een laptop en deze zal terugbezorgen.
E. wil dat K. een vragenlijst invult en dit vóór aanstaande zaterdag terugbezorgd. (zie foto "sociaal controleur")

Stel u voor dat u twee jaar geen werk vind en plots de gepaste job tegenkomt, ik vrees dat rationeel denken voor K. een illusie was en dit leidde tot deze onmogelijke situatie. Al deze tijd was ik de pessimist en bleef zij erin geloven.
De VDAB heeft bepaalde zaken veel te lang uitgesteld, eerst zat het bij de verkeerde dienst. Dan was er verlof, enz.. Maar E. zat er duidelijk ook niet achter.
We zijn deze avond nog naar E. gereden omdat E. niet in de buurt moest zijn… sjah 120km wij nou ook niet echt.
Het gesprek startte meteen met E. die zei schrik gehad te hebben dat K. ervandoor was met haar geleende centjes en haar laptop. Ze zegt dat ze veel geld gestoken had in het opmaken van het IBO contract alsook in het stopzetten ervan (??want het zou in orde gebleken te zijn??)omdat K. niet meer kwam opdagen. Waarna ik onderbrak en vroeg om dat nog eens te herhalen…
We zouden tot een overeenkomst komen dat K. een factuur stuurt met de gepresteerde uren. Ze wouden dat wij ASAP de factuur opmaakten en ASAP tekenden dat K. geld en laptop geleend heeft van E.
Ze had nog gespot met ons en gezegd dat ze ons evengoed kon opgeven voor dieven.
Ik heb beslist de laptop achter te houden tot we een overeenkomst hebben bekomen. De gepresteerde uren heeft K. uitgerekend en voorgelegd (1000euro was er afgetrokken, uitkering was eraf getrokken en E. wil daar maar de helft van betalen.).
We hebben een slecht opgesteld formulier meegekregen waarin staat dat K. 1000euro + laptop geleend heeft van E.

K. wil een einde aan dit alles en zou dit doen.

Het viel mij op dat tijdens het gesprek E. de slachtofferrol speelde en door hamerde dat ze heel veel kosten gemaakt heeft om het IBO of BIO in orde te krijgen EN veel kosten gemaakt heeft om het te beëindigen.
Hierdoor maakte ik mij de bedenking dat aangezien het IBO of BIO TOCH in orde was K. eigenlijk beboet kan worden voor contractbreuk en dit ook in dit formulier moet vermeld worden.
Je moet dit alles in een setting plaatsen waar communicatie naar E. heel stroef verliep, nu steekt ze vooral door aan K. dat zo ondermaats werk leverde. Ik antwoordde dat zij haar conclusies daar veel eerder uit had moeten trekken ipv met K. zo rond te rijden.

Ik heb het volledige gesprek van gisteren avond opgenomen in heel goede kwaliteit indien gewenst kan ik dit doorsturen.

Kan u raad geven welke stappen moeten/kunnen genomen worden van hieruit?

Gelieve begrip te hebben voor fouten enzo ik ben hiermee bezig van wanneer ik gedaan had met werken tot nu.

Alle bijlages vind u hier https://www.dropbox.com/sh/62rxn9l8c2gq ... tut6a?dl=0

Wanneer mijn vriendin deze namiddag gedaan heeft met werken kan ze eventuele zaken toevoegen of corrigeren.

Nogmaals bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 feb 2016 06:24

Je vriendin heeft het haarzelf héél moeilijk gemaakt door haar dopkaart niet te kleuren (en dus eigenlijk aan te geven dat ze niet gewerkt heeft), maar nu toch te beweren dat er een tewerkstelling was. Zo riskeert ze een zware sanctie (en terugvordering) wegens fraude met werkloosheid. Dat is probleem 1.

Probleem 2 is het bewijzen dat ze effectief gewerkt heeft. Dat is neit zo eenvoudig als het lijkt want er is weinig bewijs van effectieve arbeid. Er is gelukkig géén geschreven en getekend document door je vriendin, dus kan ze claimen dat ze een gewone arbeidsovereenkomst (en dus geen IBO) heeft. Bewijs dat ze niet als zelfstandige ging werken ipv IBO is ook niet vanzelfsprekend.

Eerste stap zal zijn om eens alles duidelijk te schrijven vanuit HAAR standpunt (uw tekst is lang, maar niet altijd even duidelijk geschreven, best is dat ze zelf eens alles op een rijtje zet). En graag ook geen overdrijvingen, dat stuk ivm CV en co komt niet geloofwaardig over imho. Bovendien is het feit dat ze een eigen webshop gemaakt heeft (voor wie/wat?) mogelijk ook een indicatie voor de RVA dat ze eigenlijk zelfstandig was.

Dat de vakbond het verhaal niet geloofwaardig acht, vind ik niet vreemd op eerste zicht. Je laat zoiets niet 6-8 maand aanslepen zonder concrete stappen te ondernemen. Bovendien is er zwart geld (1000 euro + laptop) betaald geweest. Je kan mogelijks nog eens proberen als je alles duidelijk op een rijtje zet (zie hierboven), als het niet lukt, zal je indien je overtuigd bent van je zaak best eens met de inspectie sociale wetten contact opnemen. En daarna een advocaat in dienst nemen, want je kan er vanop aan dat je vriendin een grote terugvordering van werkloosheid zal hebben (mét sanctie) en dus nog héél wat loon terug te vorderen zal hebben van E./de VZW waarvan sprake in die documenten (waarvan in je samenvatting nergens sprake is).

ktrn
Berichten: 3

#3 , 11 feb 2016 20:41

Hier K. zelf.

Het lange verhaal is correct.

- De dopkaart niet kleuren was niet nodig bij een IBO, dewelke me verzekerd werd. Ik informeerde ook bij het syndicaat en ook zij vertelden me dat ik de dopkaart gewoon mocht blijven inleveren. Na 2,5 jaar werkzoekende te zijn geloof je misschien net iets te veel. Als E. mij vertelt dat de IBO met terugwerkende kracht van start gaat, wie ben ik dan om dat na te trekken? (Ja, ik heb mijn les nu wel geleerd)

- In juli heb ik een eerste IBO consulent gezien van de VDAB. Het dossier is toen bij een verkeerde persoon blijven liggen, is niet goed doorgegeven, daarna nog verlof, etc .. Daarna is via E. een freelance administratief bediende aangeworven om oa. de IBO in orde te krijgen. Ook toen is er heel veel email-wisseling geweest.

- Het stuk wat zogezegd niet geloofwaardig is, is waar. Verschillende van mijn CV's zijn ondertussen ook opgenomen in 'leerscholen' en bij trajectbegeleiders voor werkzoekenden. De ludieke 'webshop' die ik maakte was om mijn eigen CV te 'verkopen' en heeft dus niets met zelfstandigheid te maken.

- Bij het syndicaat en RVA zijn me tegenstrijdige zaken verteld. Van de één moest ik stoppen, van de andere niet. Waarom ben ik pas laattijdig naar hen gestapt? AL die tijd waren zowel VDAB als mijn trajectbegeleider bij Alexander Calder op de hoogte én 'ermee bezig'.

- Het 'zwart geld' wat betaald is geweest was een lening, geen betaling. De laptop is ook niet mijn eigendom, die gebruikte ik, zoals ik en vele anderen gaan werken en daar hun werk doen op pc, printer, etc, ..

Er zijn fouten gemaakt door verschillende partijen, alleen jammer voor mij ben ik de kleinste vis. (ja, ook ik heb fouten gemaakt) Zo kom je hier dus uit als werkgever maar als werknemer ben je de dupe terwijl het voor mij alleen maar goedbedoeld was, joepie, na 2,5 jaar eindelijk een job! :roll:

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”