Ik wil ontslag nemen,aan wat kan ik mij verwachten.

jantje1978
Topic Starter
Berichten: 2

Ik wil ontslag nemen,aan wat kan ik mij verwachten.

#1 , 02 feb 2016 18:19

Mijn situatie is het volgende.Ik kom geregeld te laat op het werk omdat vlak voor ik vertrek ik mijn 1 jarig zoontje volledig mag verversen.Hij heeft namelijk peuter diaree .Op één uur tijd heb ik hem soms 3 volledige nieuwe outfits kunnen aandoen omdat hij zich ( onder gescheten ) had.
( Mijn excuses voor sommige bewoordingen maar ik weet soms niet hoe ik het anders moet formuleren. )
Hij weet zijn tijdstip goed te kiezen meestal als ik hem durf klaar te maken, als je geluk heb ben je er op tijd bij maar meestal heb ik pech.
In het begin had men er begrip voor maar nu doen ze alsof het gewoon excuses zijn.
Krijg dan van die opmerkingen of moet commentaar aanhoren juist luid genoeg dat ge het zeker hoort.
Nu heb ik eens zitten zoeken en heb de oplossing gevonden.
Avond werk.
start om 21:00 en eindigt om 05:00.
ben dan om +/- 05:30 thuis kan de kindjes naar de creche en naar school brengen zonder ik schrik moet hebben dat ik te laat zou komen op het werk.
Nu ben ik eens aan het rondvragen en hoor van sommige dat de opzegtermijn 3 weken is en van andere langer.
Het is ook de eerste keer dat ik zelf mijn ontslag wil geven.
Ik ben daar beginnen te werken ongeveer 17 augustus 2008.

Kan iemand mij informatie of raad geven.

Mvgrt. Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 03 feb 2016 20:05

ZEKER zelf geen ontslag nemen!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 feb 2016 21:21

In welk paritair comité werk je?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2016 09:46

Ik sluit me aan bij WP002. Correct methode is:
1. Bereken je opzegtermijn zodat je weet hoeveel deze bedraagt.
2. Zoek naar ander werk (avondwerk) en vermeld bij potentiële nieuwe wergevers wat uw opzegtermijn bij uw oude werkgever is, en wanneer u dus ten vroegste kan beginnen.
3. Als u een job gevonden hebt waar je kan starten nadat je bij je oude werkgever je opzeg gedaan hebt, teken dan eerst het contract!
4. Pas als u een getekend arbeidscontract van uw nieuwe werkgever hebt, geeft u uw ontslag bij uw oude werkgever!

Geef dus NOOIT eerst uw ontslag, om pas daarna op zoek te gaan naar een nieuwe job. Als u zelf ontslag neemt, hebt u immers niet meteen recht op werkloosheidsuitkering indien u niet meteen een nieuwe job zou vinden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jantje1978
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 04 feb 2016 17:31

Ik ging maar mijn onslag geven nadat ik zeker was dat ik op een ander plek kan beginnen.Ik heb wel modeling tegen mijn chef gezegd dat hij best al op zoek ga naar een nieuwe kunstoflasser.Ik weet dat ze er niet gemakkelijk iemand vinden die de job zou willen doen.Ik heb zeker nog niks schriftelijk opgezonden naar mijn huidig werk.De reden dat ik dit gewoon gezegd heb is dat hij het mij niet kwalijk kan nemen achteraf als mijn aangetekende ontslag brief zou toekomen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 feb 2016 17:32

hou rekening met het feit dat je ontslag in de meeste sectoren veel meer dan 3 weken zal zijn. Eerder 8 weken

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 feb 2016 00:34

Ik ging maar mijn onslag geven nadat ik zeker was dat ik op een ander plek kan beginnen.
is dan het probleem opgelost?
waarom ies ni klappen met huidige werkgever de toestand van je kind kan snel veranderen hé

in theorie, mondeling je wil uiten de arbeidsovereenkomst te willen beeindigen, kan de werkgever de verbreking vaststellen als hij het kan bewijzen en verbrekingsvergoeding eisen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 feb 2016 09:12

in theorie, mondeling je wil uiten de arbeidsovereenkomst te willen beeindigen, kan de werkgever de verbreking vaststellen als hij het kan bewijzen en verbrekingsvergoeding eisen
Voor zover ik lees heeft de topic starter niet gezegd dat hij de arbeidsovereenkomst wil beëindigen. Hij heeft enkel zijn werkgever aangeraden al eens uit te kijken naar een nieuwe werkkracht. Dit is ongeveer hetzelfde als zeggen: "Ik zou in de nabije toekomst eventueel mijn ontslag wel eens kunnen geven." Dit is niet hetzelfde als zeggen: "Ik ga volgende week mijn ontslag geven."

Los daarvan: Ik vind het wel niet slim om op voorhand uw huidige werkgever zoiets te vertellen. Niets belet de werkgever op nu vervanging te zoeken en als hij deze volgende week gevonden heeft, de topic starter zijn ontslag te geven (met opzegtermijn). Dit zou dan wel eens veel vroeger kunnen komen dan de topic starter zou wensen (stel dat hij moeite heeft om aan een andere job te geraken).

Uiteindelijk is het de werkgever zijn probleem als hij geen vervanging vindt. Daar moet de topic starter zich niets van aantrekken. Mijn goede raad: laat uw huidige werkgever ook nooit weten dat je naar een andere job op zoek bent! Dit zijn helemaal zijn zaken niet, en deze info kan in uw nadeel uitdraaien.

Ook nog dit: "nieuw werk gevonden hebbeb" betekent "een nieuw arbeidscontract getekend hebben". Enkel een mondelinge bevestiging dat je ergens mag beginnen, is geen garantie dat je daar ook een arbeidscontract krijgt. Eerst tekenen, dan pas opzeggen bij oude werkgever!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”