Beëindiging tweede contract van bepaalde duur

mu252
Topic Starter
Berichten: 2

Beëindiging tweede contract van bepaalde duur

#1 , 02 feb 2016 17:28

Beste forumleden,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de onderstaande vraag:

Ik (als werknemer) zit momenteel aan mijn tweede contract van bepaalde duur (allebei contracten van 1 jaar, bij dezelfde werkgever). Ik heb gelezen dat men een contract van bepaalde duur enkel kan beëindigen gedurende de eerste helft van het contract. Na de eerste helft van het contract moet men een soort van vergoeding betalen aan de werkgever indien men het contract wenst te beëindigen. Gelden deze voorwaarden ook voor een tweede contract als ik twee opeenvolgende contracten heb gekregen van bepaalde duur?

Ik heb mijn contracten getekend op de volgende data:

Duur eerste contract: 3 November 2014 - 2 November 2015
Duur tweede contract: 2 November 2015 - 3 November 2016

Ik heb natuurlijk ook een opzegtermijn die ik moet uitzitten. Begint mijn anciënniteit vanaf mijn eerste contract van bepaalde duur of vanaf mijn tweede contract van bepaalde duur?
Met andere woorden, als ik mijn opzeg geef, moet ik dus ten laatste stoppen met werken zes maanden na 3 November 2015, in dit geval dus April 2016 (inclusief mijn opzegtermijn)?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 feb 2016 11:45

tweede contract is niet opzegbaar (tenzij in onderling akkoord)

mu252
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 03 feb 2016 19:23

Bedankt voor uw reactie! Bedoelt u dat het contract helemaal niet opzegbaar is? Hoe kan dit?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 feb 2016 21:47

Omdat dit niet voorzien is in de wetgeving. Enkel een eerste contract van bepaalde duur, gedurende een periode die maximaal 6 maand kan duren, maar ook maximaal de helft van het contract, is dat contract opzegbaar.

Je kan wel het contract verbreken, maar dan moet je een schadevergoeding betalen die tweemaal je theoretische opzegtermijn van eenzelfde contract van lange duur bedraag. Maw: een contract van onbepaalde duur startende op 3 november 2014 heeft nu een looptijd van 15 maand en 1 dag. Opzegtermijn voor jou zou dan (opnieuw: in theorie) waarschijnlijk 4 weken zijn (indien niet in bouw of een andere uitzonderingssector), waardoor je het dubbel van die 4 weken, dus 8 weken loon (bruto!) zal moeten betalen indien je de arbeidsovereenkomst wil verbreken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”