Kans op vast werk maar intrim staat in de weg

Neo2019
Topic Starter
Berichten: 1

Kans op vast werk maar intrim staat in de weg

#1 , 31 jan 2016 09:51

Beste

Ik heb even paar weken gewerkt via interim bij een bouw firma , deze firma vond het te duur om mij nog langer aan te werven langs deze interim , maar zou mij wel in dienst willen nemen zonder hen ( dus vast )
Ik werkte zeer graag bij deze firma en had toffe collega's
Iedereen was zeer tevreden over mijn geleverd werk
Ik heb dit Dan ook voorgelegd aan mijn contactpersoon
Omdat ik geen kwaad wilde laten geschieden heb ik hen dat ook voorgelegd en met hen besproken
Zij gingen kijken wat ze voor mij konden doen
En waren hierom zeer begripvol , maar hij moest dit voorleggen aan zijn baas
Zo gezegd zo gedaan en liet hij weten dat niet zo invoudig was
Nu Ben ik het beu aan het worden , Dan heeft een mens is kans op vast werk ( en dat is toch waar het om gaat ) en zelfs die kans wordt door zoiets als een interim tegengehouden om het maar netjes te zeggen
Zijn moeten niet zo profiteren van een ander zijn toekomst , ik Moet ook vooruit komen en op deze manier blijft ik stilstaan
Ik heb een gezin waar ik aan moet denken
Ik zou graag willen weten of dat er een oplossing mogelijk is zonder dat zowel ik als deze firma niet aansprakelijk gesteld kunnen worden moesten zij mij toch aanwerven
Zodat ik weer hoopvol de toekomst in kan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 31 jan 2016 10:01

je post is niet helemaal duidelijk. Mag ik je verhaal eerst even samenvatten: je hebt een contract met een interimkantoor en je hebt een bepaalde periode gewerkt bij bedrijf A via dat interimkantoor? . Bedrijf A is tevreden van jou en wil je vast aanwerven. Dus niet meer via interim. Je laat weten aan het interimekantoor dat je een vast contract kan krijgen en wil je overeenkomst met het interimkantoor beeindigen? In dat geval mag het interimkantoor je niet verhinderen dat te doen. Zelfs als je nog bij een ander bedrijf werkt met het interimcontract. Want voor de arbeidswetgeving MOET je zelfs voorkeur geven aan een vast contract boven een interim. Het enige wat misschien bekeken moet worden hoe lang je vooropzeg geldt. Ik veronderstel dat voor een interimcontract van - bijvoorbeeld 3 maanden, de vooropzeg maximum een week kan zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2016 10:11

Het interim kantoor heeft recht op een afkoopsom die de bouw firma zou moeten betalen, voor een bouwvakker kan dit toch snel om 2 maanden loon gaan, en dit kan soms net iets teveel zijn voor de bouwfirma.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 31 jan 2016 10:15

Lowie, ik begrijp uit de post dat het bouwbedrijf géén lopend interimcontract meer heeft met poster (en dus het interimkantoor) dus er zijn geen verplichtingen. Wat nà een contract gebeurt zijn der zaken niet meer van het interimkantoor.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jan 2016 10:19

5 jaar geleden heeft dit hier ook eens ter sprake geweest

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=24148
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#6 , 31 jan 2016 11:10

Lowie, ik begrijp uit de post dat het bouwbedrijf géén lopend interimcontract meer heeft met poster (en dus het interimkantoor) dus er zijn geen verplichtingen. Wat nà een contract gebeurt zijn der zaken niet meer van het interimkantoor.
Heeft niets te maken met het feit dat bouwbedrijf al dan niet een lopend interimcontract heeft met de poster!

Wanneer het bouwbedrijf klant wordt van het interimkantoor, gaan zij een contract aan waarin zal beschreven worden wat er gebeurd wanneer een interimmer vast aangenomen wordt.
Had het bouwbedrijf dat contract goed gelezen, dan hadden ze daar van op de hoogte moeten zijn.
Natuurlijk, even naar een interimkantoor bellen, is oneindig veel goedkoper en sneller om een werknemer te vinden, dan zelf de uren te spenderen en de kosten te betalen van te adverteren, sollicitanten te ontvangen en te interviewen en dergelijke!

Dit is een contractuele overeenkomst tussen twee partijen en moet dus nageleefd worden.
Meestal gaat het over een minimum aantal tijd werken via het interimkantoor, na die periode mag het bouwbedrijf doen wat ze willen.
Willen ze sneller overgaan tot een vast contract, dan zal er een afkoopsom verschuldigd zijn.

Het bouwbedrijf heeft nu eenmaal, via een contract, een opdracht gegeven aan het interimkantoor om een werknemer voor hun te vinden, tegen bepaalde (financiële) voorwaarden, en deze moeten nu vervuld worden!

Als het bouwbedrijf zulke overeenkomst gesloten heeft dan gaan ze er toch aanhangen. Is geen zaak van de interimmer, maar deze kan zoals in dit geval er wel de de dupe van zijn!
De schuldige hier is het bouwbedrijf, die graag veel heeft voor weinig geld en zijn contractuele verplichtingen aan het interimkantoor niet wenst na te komen! Het is bij hun en niet het interimkantoor waar de topic starter zal moeten klagen!

Ik ben geen grote vriend van het interim systeem (ik noem interimmers nogal eens "wegwerp arbeiders"), maar ik apprecieer wel dat ze voldoende inkomsten moeten verwerven om hun kosten te kunnen dekken en winst te maken.

Aan iemand die 1 week gewerkt heeft, en dan overgaat naar een vast contract, hebben ze nog bijlange na niet genoeg verdient om de gemaakte kosten te dekken (werk kledij interimmer, uren van de medewerker om contract op te maken, het rondbellen, adverteren, enzoverder)!

eylis
Berichten: 8840

#7 , 31 jan 2016 11:46

het is uit de post niet duidelijk of het contract tussen bedrijf en interimkantoor NIET beeindigd is. (en waar bovenstaande reacties dus over gaan) Immers poster schrijft: "Ik heb even paar weken gewerkt via interim bij een bouw firma ..." zoals ik het lees is het interimcontract afgelopen. Immers: het is het interimkantoor dat het contract met de interimmer opstelde en niet het bedrijf. en gezien het feit dat poster aangeeft: "Ik heb even paar weken gewerkt via interim bij een bouw firma " vertelt poster dat dit contract met het interimkantoor beeindigd is..In dat geval is het erg jammer dat poster de vraag stelde aan het interimkantoor, want dat moet hij niet eens doen. Ik heb zo een vermoeden dat het interimkantoor de (logische) redenering maakt: als hij ons de vraag stelt of hij dit mag doen, wil dat zeggen dat hij niet weet dat hij dit na afloop van het contract gewoon mag doen. Dus zegt de contactpersoon dat moeten we even vragen aan de baas. en dan wordt gezegd: je moet gewoon terug per interimcontract werken. Als er immers nog een contract is, wéét de contactepersoon wat hij moet antwoorden;: het contract LOOPT nog en als dat verbroken moet worden is het bedrijf dat dit moet doen en niet jij....Er is dus méér aan de hand; vermoed ik

berenod
Berichten: 942

#8 , 31 jan 2016 12:44

Het contract tussen de interimmer en het interimkantoor heeft hier helemaal niets mee te maken.

Voorbeeld.
Ik ben bouwbedrijf A.
Ik wil een tijdelijke werknemer, en ga naar interimkantoor B.
Ik maak een contract met het interimkantoor, om voor mij een werknemer te zoeken. Voor 1 week, verlengbaar telkens met 1 week zolang ik de werknemer nog nodig heb.
In mijn contract met het interimkantoor staat dat wanneer ik iemand van dat interimkantoor voor mij laat werken, ik deze in de 3 maanden volgend op de eerste werkdag ENKEL via het interimkantoor mag laten werken voor mij. Wil ik deze persoon sneller vast in dienst nemen zonder via het interimkantoor te gaan, dan betaal ik 2 maand loon vergoeding (noem het een "finders fee") aan het interimkantoor.

Wat zijn nu mijn mogelijkheden wanneer die werknemer heel goed meevalt en ik hem vast in dienst wil nemen:
1) interimmer 3 maanden via interimkantoor laten werken voor mij, dan vast aannemen.
2) interimmer na een paar weken vast in dienst nemen, en de 2 maanden loon vergoeding aan het interim kantoor betalen.
3) Interimmer niet meer laten werken, en hem zeggen dat hij na dat die 3 maanden (te tellen vanaf zijn eerste werkdag) verstreken zijn langs mag komen om vast te komen beginnen werken.

Scenario 1, interimkantoor heeft 3 maanden inkomsten van die werknemer.
Scenario 2, interimkantoor heeft ook voldoende inkomsten van die werknemer, in de vorm van de schade vergoeding.
Scenario 3, interim kantoor heeft de mogelijkheid van in een periode 3 maanden inkomsten te verwerven van die werknemer, door hem ergens anders te laten werken. Werknemer is dit uiteraard niet verplicht, hij mag overal gaan werken, of gewoon thuis blijven zitten.
In het kort, indien ze geen inkomsten meer verwerven uit die werknemer, is het niet de schuld van een eventuele contractbreuk van de bouwfirma, aangezien die werknemer thuis zit, of elders aan het werken is!


Dus inderdaad, indien de "paar weken" dat de topic starter bij die bouwfirma gewerkt heeft enkele maanden geleden was, dan heeft het interimkantoor geen been om op te staan.
Wanneer die periode, zoals beschreven in het contract tussen interimkantoor en bouwfirma nog niet verlopen is, dan hebben zij alle recht om die werknemer via hun te laten werken, of om de vergoeding op te eisen!

En inderdaad, als die persoon niet naar het interimkantoor was geweest, dan hadden deze het misschien nooit geweten dat hij vast was gaan werken bij het bouwbedrijf, hadden ze het wel te weten gekomen, dan kunnen ze zonder veel problemen de bouwfirma aanklagen wegen contractbreuk en de vergoeding opeisen!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 01 feb 2016 08:10

het is uit de post niet duidelijk of het contract tussen bedrijf en interimkantoor NIET beeindigd is. (en waar bovenstaande reacties dus over gaan) Immers poster schrijft: "Ik heb even paar weken gewerkt via interim bij een bouw firma ..." zoals ik het lees is het interimcontract afgelopen. Immers: het is het interimkantoor dat het contract met de interimmer opstelde en niet het bedrijf. en gezien het feit dat poster aangeeft: "Ik heb even paar weken gewerkt via interim bij een bouw firma " vertelt poster dat dit contract met het interimkantoor beeindigd is..In dat geval is het erg jammer dat poster de vraag stelde aan het interimkantoor, want dat moet hij niet eens doen. Ik heb zo een vermoeden dat het interimkantoor de (logische) redenering maakt: als hij ons de vraag stelt of hij dit mag doen, wil dat zeggen dat hij niet weet dat hij dit na afloop van het contract gewoon mag doen. Dus zegt de contactpersoon dat moeten we even vragen aan de baas. en dan wordt gezegd: je moet gewoon terug per interimcontract werken. Als er immers nog een contract is, wéét de contactepersoon wat hij moet antwoorden;: het contract LOOPT nog en als dat verbroken moet worden is het bedrijf dat dit moet doen en niet jij....Er is dus méér aan de hand; vermoed ik
meer dan waarschijnlijk is er niks speciaals aan de hand hoor. Alle interimkantoren werken op deze manier: contracten die de werkgever bindt aan het interimkantoor tot die werknemer X aantal dagen gewerkt heeft bij het interimkantoor.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”