overname

ttt
Topic Starter
Berichten: 4

overname

#1 , 29 jan 2016 13:47

Ons bedrijf wordt overgenomen. We hebben een document ontvangen waarin CAO 32 bis wordt vermeld. Dit hebben we niet moeten ondertekenen. Werd opgestuurd. Nu moeten we een nieuwe arbeidsovereenkomst tekenen. Waarin mijn oorspronkelijke indienst datum (voor het eenheidsstatuut) wordt vermeld aangevuld met de datum van overname als tweede indiensttredingsdatum. Mij is gezegd dat ik hierbij moet laten vermelden 'VOOR HET RUGZAKGEDEELTE EENHEIDSSTATUUT' omdat er anders een andere berekening kan toegepast worden moest er een ontslag vallen.

-Is dit correct?
-Of kan er bij een overname niets aan de reeds verworven ancienniteit veranderen?
-En moeten die enkele woorden er eigenlijk niet echt bij gezet worden?

Ook is mijn functieomschrijving erg eenzijdig. Mijn werkgever kan eenzijdig beslissen welke functie ik moet invullen. Hierbij zou ik graag laten vermelden 'mits overleg met de werknemer.'

-Kan ik als werknemer vragen om bovenstaande woorden toe te voegen?
-Wat als hier een negatief antwoord op komt?

We moeten tekenen en hebben nog geen enkele bijlage kunnen bekijken waarvan sprake is in de arbeidsovereenkomst. Ook wordt vermeld dat het nieuwe arbeidsreglement nog niet klaar is en tot zover het vorige reglement geldt. Maar indien ik onderteken ga ik wel akkoord met het reglement.

Vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jan 2016 20:36

CAO 32 bis garandeert dat je alle rechten uit het verleden overgenomen worden, daarom moeten geen extra woorden aan toegevoegd worden.

je kan alles vragen om toe te voegen, zowel werkgever als jij kunnen elke toevoeging weigeren. Je kan ook weigeren om te tekenen, werkgever ook.

Vraag eerst de bijlages op, zoniet teken je wat je niet kent. Of noteer dat je de bijlages niet ontving.

ttt
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 31 jan 2016 16:33

Indien ik deze nieuwe arbeidsovereenkomst teken, wordt deze dan behandeld als zijnde een nieuw gesloten contract na 2014 (eenheidsstatuut) ? Kunnen ze dan ook regels en wetten die daarvoor golden negeren.

Er wordt mij gezegd dat een opzegtermijn anders berekend zal worden omdat in ogen van de werkgever het contract werd afgesloten in 2015 en mijn anciennitetisjaren vanaf 2002 op de nieuwe manier zullen berekend worden. Waardoor ik ongeveer 5 maanden minder opzegtermijn zal krijgen indien men mij wil ontslagen.

Of zit ook dit vervat in CAO 32 bis?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 31 jan 2016 17:18

op zich is er geen nood om te tekenen. Je rechten zijn immers gegarandeerd. Ook je opzeg mét behoud van oude opzegtermijnen.

Lees eens de ganse tekst en maak zeker dat er niks vreemds in staat.

ttt
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 31 jan 2016 18:58

Er wordt druk uitgeoefend... 3 van de 8 werknemers hebben reeds getekend. Het moet volgens hen zo snel mogelijk...

Hoe lang kan ik wachten? Is er een soort wettelijke termijn ? En wat kunnen de gevolgen zijn indien ik niet of niet snel genoeg teken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 31 jan 2016 19:29

vraag hen eens waarom het zo snel moet...

Als het niet verplicht is om te tekenen, is er geen wettelijke termijn, hé :). Indien je niet tekent, kunnen er voor jou geen gevolgen zijn, behalve een boze werkgever als hij slechte plannen heeft :)

ttt
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 01 feb 2016 09:27

Onze uurregeling is reeds veranderd en ook wordt er al bijdrage voor de groepsverzekering van mijn loon afgehouden (wat nieuw was bij de overname). Hoewel er nog niets getekend is.

Hoe kan dit?

Stel indien ik niet teken, kunnen ze de groepsverzekering dan annuleren?

Alvast heel erg bedankt. Deze week moet de knoop doorgehakt worden. De stress neemt toch wel toe moet ik zeggen...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 01 feb 2016 09:46

men kan al iets doorvoeren, als je ertegen bent, kan je protesteren en zullen ze moeten corrigeren. Maar je bent niet verplicht om tegen die groepsverzekering te zijn :).

uurregeling kan vaak veranderd worden via arbeidsreglement

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”