Wat met de belastingen bij ontslagpremie, nieuw werk, mutualiteit

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

Wat met de belastingen bij ontslagpremie, nieuw werk, mutualiteit

#1 , 26 jan 2016 09:39

Op 11/01/2016 kreeg ik mijn ontslag na langdurige ziekte door ongeval. Mijn ex werkgever betaalde me 9 maanden en 12 weken uit.

Nu kan ik weldra ergens beginnen werken, nu vroeg ik mij af wat zal ik moeten terug betalen aan de belastingen van de som die ik ontvangen heb? Ben ik niet beter van nog even thuis te blijven dan misschien een groot bedrag te mogen storten aan de belastingen?

Komt er nog bij dat ik 7 maanden op ziekenkas heb gestaan, moet ik op deze uitkeringen ook niet nog eens extra belastingen betalen?

Ik wil graag terug aan het werk daar ik het ontvangen bedrag dan kan aanzien als een dikke spaarcent maar indien ik er een heel deel van moet terug geven wacht ik liever.

Iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 26 jan 2016 10:25

Wennie, als je terug aan de slag kan, absoluut doen! Tenzij de wetgeving op 1 januari 2016 zou veranderd zijn, wordt je ontslagvergoeding niet samengeteld met je nieuwe loon, maar wordt elk apart belast. Geen extra belasting op je nieuwe loon, dus hou je er idd een spaarcent aan over. De ontslagvergoeding die je hebt getrokken, is sowieso al zwaarder belast dan loon.
Blijf je zonder werk, dan trek je geen uitkering tot een maand of 2 na de datum waarop je uitbetaalde periode afloopt (omdat het vakantiegeld mee is uitbetaald) en soupeer je dus het hele bedrag op.

Voor de ziekteuitkering informeer je best bij je ziekenfonds. Vroeger werden daar idd bepaalde afhoudingen niet op gedaan. Mensen die dit niet beseften, kwamen dan achteraf voor onaangename verrrassingen te staan. Ik weet niet of dat nog altijd zo is.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2016 17:36

die ziekteuitkering was vorig jaar, wat u dit jaar kan verdienen heeft daar geen invloed op
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”