wat doen na valse beschuldigingen?

Orlando72
Topic Starter
Berichten: 2

wat doen na valse beschuldigingen?

#1 , 19 jan 2016 19:27

Beste,
sinds oktober zijn wij bezig met onderhandelingen voor de aankoop van een nieuwe woning. Na 3 ! maanden onderhandelen zijn we eindelijk tot een prijsakkoord gekomen. Omdat ikzelf bij de bank werk, heb ik uiteraard daar ook het krediet aangevraagd voor deze nieuwe aankoop. Nu blijkt dat het bedrag dat wij geboden hebben...sterk overeenstemt met het openstaande bedrag van de huidige eigenaar en nu wordt ik onterecht beschuldigd van belangenvermenging en misbruik van mijn functie (als medewerker van de bank) en beweren ze zelfs dat ik de vorige eigenaars onder druk gezet heb om het goed aan ons te verkopen aan deze prijs.
Al deze beschuldigingen zijn enkel gebaseerd op een 'vermoeden' ... omdat onze prijs in de buurt komt van de openstaande schuld. Bewijzen zijn er niet en kunnen er ook niet zijn omdat wij niks fout gedaan hebben. We hebben deze beschuldigingen + de melding dat we ons krediet bij een andere financiële instelling moesten nemen net te horen gekregen voor de ondertekening van de compromis. Omdat we zoveel tijd gestoken hadden in al de onderhandelingen...hebben we de compromis toch ondertekend . Onterecht beschuldigd worden is moeilijk te vatten en te verwerken, zeker als alles draait om 1 vermoeden en omdat er nooit vragen gesteld zijn aan ons hoe alles tot stand is gekomen. Omdat ik toch onze kant van het verhaal wou doen en wou aantonen dat de beschuldigingen niet kloppen heb ik een nieuw gesprek gehad met de verantwoordelijke. Ondanks dat alles rustig en vriendelijk is verlopen, heeft hij na het gesprek zijn beschuldigingen weer geuit en nu heeft hij gezegd dat voor hem de verkoop niet mag doorgaan en hij dreigt ermee mij door te geven aan de nationale bank voor handelen met belangenvermenging... wat er waarschijnlijk op neer komt dat ik een mijn job zal verliezen + ook niet meer te werk kan gesteld worden in een andere bank. Nu is de vraag : kan dit allemaal zomaar? Ik dacht dat in België de regel was...onschuldig tot tegendeel bewezen, maar dat is hier precies niet van toepassing. Wij kunnen héél ons verhaal bewijzen a.d.h.v. mailverkeer + een historiek die we gekregen hebben van het immo kantoor (lijst met alle mensen die ooit info gevraagd hebben van het pand + alle bezichtigingen + alle biedingen) terwijl de bank alle beschuldigingen niet kan bewijzen en enkel voortgaat op een vermoeden...
Graag jullie advies?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jan 2016 20:34

de bank heeft perfect het recht om je om die reden een lening te weigeren. Men kan immers elke link naar hen qua voordeel proberen te vermijden. Het ontslaan omwille van die reden is echter géén ontslag dat "kennelijk redelijk" is, omdat je zou kunnen bewijzen dat er geen voordeel is (afhankelijk van wat je expliciet kan aantonen).

Het zou me echter sterk verbazen dat een bank verdere stappen zal ondernemen als je kan aantonen:
a) dat je nooit het profiel van die eigenaar bij je werkgever hebt bekeken (deze gegevens worden gelogd, dus kunnen gemakkelijk nageggaan worden)
b) er ook geen expliciete melding bestaat van het bieden op woningen ivm mogelijk misbruik
c) je alle bewijzen opstuurt naar die verantwoordelijke.

Wat ik me wel afvraag: waarom weet je bank VOOR je een compromis tekent dat je een oogje op de woning hebt?

Orlando72
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 19 jan 2016 22:36

Tijdens de 2de bezichtiging kwam het ter sprake dat ik voor de bank werk en toen hebben de eigenaars ons gemeld dat ze daar ook hun lening hadden lopen. Omdat ik wou vermijden dat dat dossier op welke manier dan ook bij mij zou geraken , heb ik gemeld aan mijn directe leidinggevende dat wij interesse hadden in deze woning en dit dossier dus niet bij mij mocht komen. (wat dus ook niet gebeurd is). Toen wij een bod uitbrachten op de woning, heb ik dit trouwens ook gemeld aan mijn leidinggevende. Dat we dat gemeld hebben , wordt nu ook niet ontkend...maar er wordt ons nu wel verweten dat we toen het bedrag niet gezegd hebben... Dat de bank een lening mag weigeren ...kan ik nog mee leven... dat ze ons mogen blijven beschuldigen en bang maken zonder ook maar 1 bewijs ... daar heb ik het moeilijk mee...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 jan 2016 05:49

dan zie ik niet in waarom de bank in kwestie zo reageert. Kan je met iemand spreken die staat boven de verantwoordelijke om dit geval te bespreken?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 20 jan 2016 08:00

Indien u alles correct had gemeld teneinde het dossier niet te moeten behandelen bent u deontologisch correct geweest t.o.v. uw werkgever; u kon immers op voorhand niet weten dat de lening bij uw bank zat. Ze kunnen m.i. inderdaad wel weigeren om u een lening te verschaffen om elke schijn van belangenvermenging te vermijden maar daar zou het dan ook moeten stoppen. Zet uw positie in een relaas op papier t.o.v. uw directe superieur en diens baas, vermeld de geuite beschuldigingen en dat u dit niet correct vindt. Verzoek hen schriftelijk een standpunt in te nemen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”