Ontslag zonder prestatie

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

Ontslag zonder prestatie

#1 , 18 jan 2016 15:23

Beste,

Vorige week heb ik na een ongeval mijn ontslag gekregen. Ik was 11 jaar in dienst, ik moet niet meer presteren en mijn ex -werkgever zal mij 9 maanden en 12 weken uitbetalen. Nu dacht ik daar stopt het, maar na discussie met wat vrienden beweren de vrienden dat ik me moet inschrijven als werkzoekende en zodoende ook stempelgeld zal ontvangen.

Ik heb nog geen c 4 ontvangen, moet ik mij effectief inschrijven als werkzoekende? Ik dacht dat dit pas moest na afloop van mijn 9 maanden en 12 weken indien ik daartegen geen ander werk heb. Volgens hen kan je niet zonder statuut van of werknemer of stempel gerechtigde. Tja ik ben idd geen van beiden momenteel...

Ik veronderstel dat ik nu gewoon ander werk mag zoeken ook al gaat mijn ex werkgever mij uitbetalen?

Kan iemand me hier wegwijs uitmaken? Want aan de RVA en vakbond heb je blijkbaar ook niet al teveel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jan 2016 17:04

je hoeft pas ingeschreven te zijn na 9 maand en 12 weken. Niet direct. je kan sowieso geen stempelgeld trekken nu.

Je kan effectief gewoon werk gaan zoeken en als je dat vindt, zal je voor die periode zowel loon van je oude baas (je verbrekingsvergoeding) als loon van je nieuwe baas krijgen.

Ik zie niet in hoe de vakbond op zo'n vraag niet kan antwoorden.

iota
Berichten: 830

#3 , 18 jan 2016 17:58

Wel opletten met een aantal zaken: Tenzij u in tussentijd ander werk vindt, moet u met de verbrekingsvergoeding 9 maanden en 12 weken rondkomen, aangezien u voor die tijd geen werkloosheidsuitkering zal ontvangen. Als die vergoeding in één keer wordt uitbetaald, kan het zijn dat dit netto een groot verschil maakt met het loon dat u normaal in 9 maanden en 12 weken zou ontvangen, aangezien er afhoudingen gebeuren alsof u dat bedrag op die ene maand hebt verdiend. Zeker als u meerdere aftrekposten hebt (kinderen ten laste, woonbonus...) kan dit een aanzienlijk verschil zijn. Dat geld zou normaal moeten terugkomen via de belastingen, maar dat is pas anderhalf jaar later.

Hou er ook rekening mee dat u na 9 maanden en 12 weken waarschijnlijk nog steeds geen uitkering zal krijgen, aangezien het vakantiegeld mee is uitbetaald en dit de termijn verlengt om aanspraak te kunnen maken op een uitkering.
Als u recht krijgt op een uitkering, maar snel daarna een job vindt, zal de eerste betaling mogelijk ook wat lager uitvallen vanwege dat reeds betaalde vakantiegeld.

Als u voor het aflopen van die 9 maand en 12 weken werk vindt, is het wel pure winst voor u. De verbrekingsvergoeding en het nieuwe loon worden elk apart als loon belast en niet bij elkaar opgeteld (waardoor u in een hoge belastingsschijf zou vallen).

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 18 jan 2016 20:01

Wat uw statuut betreft, blijft u tijdens de opzegperiode gewoon werknemer, ook als u de opzeg niet moet uitdoen. Pas na afloop van die periode wordt u werkloos. Als u vrijgesteld wordt van prestaties, kan u meteen ander werk proberen, te vinden.

.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 jan 2016 20:21

aangezien er afhoudingen gebeuren alsof u dat bedrag op die ene maand hebt verdiend.
klopt niet. Wordt normaal gezien Zie pagina 6: http://d.sodiwe.be/200004GES

eylis
Berichten: 8840

#6 , 18 jan 2016 21:44

toch even de RVA-realiteit concreet toelichten. Als je een vooropzeg krijgt uitbetaald zonder dat je de voorpopzegperiode moet presteren, moet je werkgever wél direct je C4 overhandigen. Je hebt die nodig. Je schrijft je wél pro forma in bij de VDAB om je dossier te openen. Je laat je C4 zien, zodat ze de info kunnen overnemen. Je staat dan ingeschreven als werkzoekende, maar nog niet als werkloosheidssteuntrekkende. Waarom? Om de eenvoudige reden dat de VDAB je anders niet kan helpen om werk te zoeken. En dat doen ze echt wel. dus eigenlijk moet je dit wél doen. bovendien is deze opzegperiode ideaal om werk te zoeken, testen te doen, sollicitatiegesprekken te voeren. en de VDAB (of actiris) helpt daar ook actief bij. Je kan zelfs cursussen volgen etc... Dat jaar zal je echt nodig hebben om een fijne job te vinden. Succes toegewenst!

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 18 jan 2016 22:03

Het is goed mogelijk dat je nu in vooropzeg bent waarbij je werkgever je vrijstelt van prestaties. Maw je krijgt maand na maand je loon uitbetaald tot je binnen die opzegperiode zelf je ontslag neemt omdat je op een ander werk gevonden hebt. Als je na die 9 maanden en 12 weken nog geen werk gevonden hebt dan krijg je je c4 om te gaan stempelen. Dus geen dubbel loon en ook geen aparte fiscaliteit (behalve het uitbetaalde enkel en dubbel vakantiegeld)

Onvoorwaardelijke uitbetaling van de vooropzeg met onmiddelijke aflevering wordt bv gedaan als de werkgever de deur definitief en onvoorwaardelijkmwil toeslaan: Regime van vrijstelling heeft bv als nadeel voor de werkgever dat bv ziekte de teller stopt; er is immers nog een arbeidsovereenkomst.

Zie arbeidsrecht voor de (complexe) details. Ook dit zou een vakbond je mooi moeten kunnen uitgelegd hebben...

iota
Berichten: 830

#8 , 18 jan 2016 22:43

Iemand die ik ken, kreeg in 2015 een ontslagvergoeding uitbetaald die netto 11000 euro minder bedroeg dan indien hij loon zou hebben ontvangen over datzelfde bruto bedrag. De vakbond gaf o.a. als uitleg dat het bedrag zo hoog werd belast omdat het in één keer was uitbetaald. Wat dus niet klopt (dank, JPV), al komt het in het geval van die man praktisch op hetzelfde neer.
Toen hij op het einde van zijn opzegperiode dacht een werkloosheigsvergoeding te krijgen, bleek hij nog een maand of 2 geen recht daarop te hebben omdat het vakantiegeld mee in de ontslagvergoeding zat. Dat was hem allemaal niet op voorhand gezegd.

Het klopt wat TS zegt, dat het blijkbaar zeer moeilijk is om hier de juiste info over te krijgen.
Volgens de personeelsdienst op die man zijn werk was een ontslagvergoeding hetzelfde als loon, wat echt niet zo is.
Volgens de vakbond zal hij waarschijnlijk nog wel terugkrijgen van de belastingen, al kan ook daar niemand duidelijkheid over geven.

Vanaf 1 januari 2016 worden ontslagvergoedingen trouwens nog hoger belast omdat aftrekposten als woonbonus of dienstencheques er dan niet meer van kunnen worden afgetrokken.
Bovendien moet de ontslagen werknemer nu ook zijn outplacement zelf betalen: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42125:
Vanaf 1 januari 2016 wordt de opzeggingsvergoeding van de ontslagen werknemer in elk geval berekend op basis van de opzeggingstermijn verminderd met 4 weken, of de werknemer nu wel of niet aanvaardt om de outplacementbegeleiding te volgen.

Op het eerste gezicht lijkt een uitbetaling maand na maand dan toch veel voordeliger?
Gesteld dat men kan kiezen...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 jan 2016 08:56

Volgens de vakbond zal hij waarschijnlijk nog wel terugkrijgen van de belastingen, al kan ook daar niemand duidelijkheid over geven.
dat kan meestal wel al (manueel) berekend worden, maar vergt soms wel heel wat werk. Kan verstaan dat niet iedereen dat ziet zitten om te berekenen omdat je eerst en vooral alle gegevens moet krijgen en meestal levert een lid dat niet aan (omdat het niet altijd voorhanden is). 1 fiche/element vergeten en het kan een groot verschil maken...
Vanaf 1 januari 2016 worden ontslagvergoedingen trouwens nog hoger belast omdat aftrekposten als woonbonus of dienstencheques er dan niet meer van kunnen worden afgetrokken.
Bovendien moet de ontslagen werknemer nu ook zijn outplacement zelf betalen: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42125:
Vanaf 1 januari 2016 wordt de opzeggingsvergoeding van de ontslagen werknemer in elk geval berekend op basis van de opzeggingstermijn verminderd met 4 weken, of de werknemer nu wel of niet aanvaardt om de outplacementbegeleiding te volgen.

Op het eerste gezicht lijkt een uitbetaling maand na maand dan toch veel voordeliger?
Gesteld dat men kan kiezen...
Meestal is uitbetalen in 1 keer voordeliger als men nog van plan is te werken tijdens de periode die de verbrekingsvergoeding dekt.
Een voorbeeld (sterk vereenvoudigd):
Iemand verdient 40000 euro belastbaar per jaar (code 1250), zowel in 2014 als in 2015. Op 31 december 2015 wordt zijn AO verbroken en krijgt hij 1 jaar verbreking: 40000 euro. Hij kan kiezen of die uitbetaald worden in 1 maal of indien hij vrijgesteld wordt van prestaties. Er zijn geen speciale aftrekken of dergelijke, behalve een woonbonus.

Indien verbreking, is die 40000 euro loon belastbaar tegen ongeveer 33%, de 40000 euro verbreking zal dan ongeveer 35% zijn (ivm woonbonus etc). (alles in 2015 belastbaar). In 2016 wordt hij dan belast zoals een normaal loon als hij iets zou verdienen.
Indine gewoon loon, zal hij in 2015 gewoon belast worden (33%), in 2016 zal het loon van zijn nieuw werk + de opzeg samengeteld worden. Stel dat hij direct opnieuw werk aan hetzelfde loon vindt, zou hij dus belast worden op 80000 euro als "gewoon loon (code 1250)", aan zo'n 40% gemiddeld.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jan 2016 11:59


Bovendien moet de ontslagen werknemer nu ook zijn outplacement zelf betalen: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42125:
Vanaf 1 januari 2016 wordt de opzeggingsvergoeding van de ontslagen werknemer in elk geval berekend op basis van de opzeggingstermijn verminderd met 4 weken, of de werknemer nu wel of niet aanvaardt om de outplacementbegeleiding te volgen.
wel met een verbrekingsvergoeding die minstens 30 weken dekt

Art. 11/1. [1 Deze afdeling is van toepassing op de werknemer wiens arbeidsovereenkomst door de werkgever wordt beëindigd door middel van een opzeggingstermijn, verkregen overeenkomstig de bepalingen van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en de artikelen 67 tot 69, van minstens 30 weken of een vergoeding die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van een opzeggingstermijn van minstens 30 weken, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”