Beëindiging contract (overzetting andere vennootschap en PC)

Ceycey
Topic Starter
Berichten: 1

Beëindiging contract (overzetting andere vennootschap en PC)

#1 , 10 jan 2016 19:54

Beste mensen,

ik zit met een probleem waar ik niet aan uit kan.

Ik werd aangeworven op 27/08/2012 als IBO medewerker, na 6 maand kreeg ik mijn 'vast' contract op 27/02/2013.
Dit onder een andere vennootschap dat mijn baas nog heeft.
Ik was dan eerste werknemer in deze vennootschap waardoor hij RSZ verminderingen kreeg voor eerste aanwerving. Ook andere zaken (qua belastingen, groot verlieslatend bedrijf enz, mensen die er iets van kennen begrijpen wat ik bedoel) speelden hierin een rol voor hem, dus vollen bak besparingen voor zichzelf, voor mij maakte het niet uit, hij wist zelf niet dat ik dit wist, maar zolang ik mijn loon kreeg boeide het mij niet. Zijn mijn zaken ook niet.

Dit was een dienst verrichtende vennootschap en ik zat dus in PC 218 als administratief bediende (ondanks ik een diploma van boekhouden heb).
Zijn eigen vennootschap is een burgerlijk vennootschap, personeel zit in PC 336.
Nu heeft hij onder de kerstvakantie mij uit dienst gezet zonder dat hij me heeft verwittigd op 31/12/2015 om mij dan over te nemen in zijn eigen vennootschap, dus ik ga van PC 218 naar PC 336, nog steeds als administratief bediende klasse B..
Dit had hij al ooit gezegd tegen mij te doen, maar verder hebben we niets definitiefs afgesproken hierover.

Na mijn terugkomst van kerstverlof kreeg ik dus plots een nieuw contract voor mijn neus geschoven, een standaard contract zonder meer.
Echter, aangezien ik wist dat dit ooit op mij afkwam heb ik wel eens nagedacht over het een en ander, zoals mijn anciënniteit, en bvb. ecocheques die verplicht zijn in PC 218 is er niet in PC 336, en blablabla.. ik wil er natuurlijk niet nadeliger uitkomen.
Hiervan had hij zoals ik had verwacht niets opgenomen in dit contract en ik heb dit dus niet getekend.

Als ik dit had getekend was ik gewoon een nieuwe werknemer en was ik al mijn rechten kwijt en kon ik terug van nul beginnen.
Ik vond dit echt niet kunnen, een werkgever, en zeker een boekhouder die veel personeelsadministratie heeft gedaan vroeger, weet goed genoeg dat dit zaken zijn die automatisch opgenomen moeten worden maar hij had niet gedacht dat ik slim genoeg was...

Nu heeft hij gewoon in het nieuwe contract bijkomend opgenomen dat ik in dienst kom met 3 jaar anciënniteit, en behoud van verworven rechten in die drie jaar, en dat ik de rechten verder krijg zoals in PC 218, is interessanter dan 336, (totdat PC 336 word gelijkgesteld met PC 218.).
Hij verwijst hierin wel niet naar de vennootschap waar ik in zat aangezien hij van plan is deze vennootschap te verkopen of zo? Hij zegt ook dat hij niet weet hoe de praktische kant van deze overname van personeel verloopt, en ik vraag mij af of dat wat hij meld wel voldoende is? ik ben nog steeds onzeker...

Ook heb ik een diploma boekhouding, toch word ik aangenomen als administratief bediende klasse B, is dit wel correct? Zo nee, heeft dit echt een nadeel voor mij? Mijn loon zit wel hoog genoeg qua barema's dus ik weet het verder niet.

Ook heb ik gezien dat er een uitdiensttreding werd berekend op mijn loonbrief, vervroegd vakantiegeld, ecocheques enz...
Hij zou mij na een voorschot (2.200 euro) op mijn loon van december + EJP nog eens 2.800 + moeten betalen staat er op vermeld.
Moet hij dit dan echt betalen? Want ik geloof dat hij het zelf nog niet weet, ik kan zelf online de loondocumenten raadplegen maar ik heb hem zelf niets gezegd. Zou hij daar onderuit proberen te komen? Kan hij dit?
En als dit betaald word, dan krijg ik niets meer in de loop van 2016 wat betreft vakantiegeld, of toch nog een deel?

Ik snap het allemaal niet meer, en ik weet dus niet wat doen...

Ik hoop dat er iemand is die hierin veel slimmer is dan mij...

alvast bedankt voor de moeite om te lezen en/of te beantwoorden waar je op kan antwoorden.

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 jan 2016 21:01

behalve dat je beter expliciet laat verwijzen naar "alle rechten opgebouwd bij bedrijf X, overname via CAO 32bis" (alhoewel alle voordelen apart beschrijven meestal geen kwaad kan), is er op zich niks nadelig voor jou.

Hij zal je dat loon + EJP etc moeten betalen, dan zal je in 2016 geen enkel noch dubbel vakantiegeld krijgt.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”