Discussie opzegtermijn bij onslag werknemer

Obi1
Topic Starter
Berichten: 5

Discussie opzegtermijn bij onslag werknemer

#1 , 07 jan 2016 15:40

Beste,

Ik heb mijn ontslag bij mijn werkgever ingediend eind december. In mijn ontslagbrief heb ik als opzegtermijn 31/1/16 gezet.
Normaal gezien is de wettelijke maximumtermijn tot 18 maart 2016. Ik wil echter zo snel mogelijk weg (liefst vandaag als dat zou kunnen).
Op mijn vraag is er nog niet per brief gereageerd. We zijn nu 7 januari. Wel heb ik per mail van de HR afdeling gehoord dat eind januari moeilijk zou zijn. Ze stelt in de mail eind februari voor, maar vroeger als kan.
Nu weet ik dat ik in principe niet zal vervangen worden, maar mijn taken verdeeld onder een aantal collega's.
Mijn rechtstreekse baas doet moeilijk over de termijn. Hij geeft me geen datum, maar zegt dat dit afhankelijk zal zijn van mijn werk.
Het enige dat ik nu nog moet doen is heel administratief werk dat eigenlijk perfect door iemand anders kan gedaan worden.

Mijn vraag is vooral: als ik geen formele overeenkomst of reactie krijg over de exacte datum, kan ik dan op 31/1 stoppen?
Het zwaard dat ze boven mijn hoofd houden, is de wettelijke maximum datum van 18/3. De goodwill om tot een overeenkomst te komen lijkt er niet te zijn.

En, mocht het in het slechtste geval tot een juridisch gevecht komen, loop ik dan risico om een vergoeding te moeten betalen tot 18/3, of eerder 29/2 (door de mail met het voorstel eind februari)?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 jan 2016 16:07

wat heb je EXACT in je ontslagbrief gezet (woordelijk!)?Kan zijn dat je nu al een verbrekingsvergoeding van 01/02/2016 tot en met 18/03/2016 moet betalen.

Onthou dat er geen "maximum" noch minimum termijn is, er is gewoon een vaste termijn. Je kan onderling iets anders akkoord komen, maar dat is zowel meer als minder. Dat is dan echter een onderling akkoord, geen eenzijdige vastlegging.

Obi1
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 07 jan 2016 18:22

De tekst in de brief was:
"Mijn opzegtermijn start op maandag, 28 december 2015. Het is mijn voorstel om de opzegtermijn te laten eindigen op 31 januari 2016.
Wat uw zienswijze is omtrent mijn voorstel kan best het voorwerp uitmaken van een gesprek"

Reclame

Obi1
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 08 jan 2016 09:00

De tekst in de mail van de HR-verantwoordelijke staat: "Mijn voorstel is om eind februari als uiterste datum te nemen en indien vroeger mogelijk is dat je vroeger kan vertrekken. "

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 jan 2016 09:04

Dan heb je eind februari als zekere uiterste datum, als je dat wil aanvaarden. Nergens heb je een stilzwijgend recht voor eind januari. Je laatste dag zal tussen begin en eind februari zijn op een dag dat zij mogen bepalen, als je daar mee akkoord gaat. Zoniet zal het in maart zijn.

Obi1
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 08 jan 2016 11:38

Bedankt, dat maakt de zaken al veel duidelijker.
Kan ik ondertussen verlof opnemen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jan 2016 12:00

Als je zelf ontslag neemt, schorst het opnemen van vakantie de opzegperiode niet. Je kan dus perfect verlof opnemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Obi1
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 08 jan 2016 12:45

Bedankt voor de antwoorden. Heeft echt geholpen!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jan 2016 23:43

Beste,

Ik heb mijn ontslag bij mijn werkgever ingediend eind december. In mijn ontslagbrief heb ik als opzegtermijn 31/1/16 gezet.
de kennisgave (ontslagbrief) moet het begin en duur van de opzeggingstermijn bevatten

wat je niet zegt is, hoe je aan die 12 weken komt, want dat is ni direct een voor de hand liggende termijn voor iemand die ontslag neemt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”