Ontslag om medische redenen

SJO
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslag om medische redenen

#1 , 05 jan 2016 12:23

Ik worstel al geruime tijd met symptomen van een burn-out. Ik heb deze lang genegeerd en ben blijven doorwerken. Mijn behandelende arts stelde echter al een hele tijd ziekteverlof en rust voor. Hier ben ik nu sinds kort toch op ingegaan. Mijn arts stelt zich de vraag of het voor mij nog wel haalbaar is om terug te keren naar dezelfde functie. Zelf begin ik ook in te zien dat terugkeren misschien geen goed idee meer is. Mijn arts stelt ontslag owv medische redenen voor. Maar ik ben bang voor de consequenties en heb hierbij een aantal vragen:
Heb je recht op een werkloosheidsuitkering wanneer je hierdoor werkloos wordt?
En wat in het geval van het vinden van een nieuwe job? Heeft een volgende werkgever sowieso toegang tot informatie over de reden waarom je werd ontslagen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jan 2016 05:28

Je hebt zeker recht op een werkloosheidsuitkering, mits de procedure goed gevolgd is en je natuurlijk bij een gewoon ontslag ook recht zou hebben gehad.
Je nieuwe werkgever zal nooit iets over de medische reden te weten komen, noch weten dat er een medisch ontslag is.

SJO
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 09 jan 2016 15:03

Bedankt voor uw reactie.
U heeft het over een procedure bij een ontslag om medische redenen. Kan u mij hierover iets meer zeggen of naar info hieromtrent verwijzen? Zijn er hierbij adders onder het gras? Kan mijn werkgever hier iets tegenin brengen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 jan 2016 21:08

Je vraagt aan je huisarts een attest dat je voot het huidig werk om medische redenen definitief ongeschikt bent. Dit geef je af aan je werkgever en je vraagt naar de arbeidsgeneesheer gestuurd te worden. Deze moet de ongeschiktheid bevestigen en dan kan de werkgever je wegens medische overmacht buiten dienst stellen.

SJO
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 14 mar 2016 11:50

Ik vroeg u in een andere post naar de nadelen van deze manier van ontslag.
U gaf aan dat het nadeel is dat je er eigenlijk geen voordeel mee doet.
Nu zoals ik het begrijp heb je bij ontslag owv medische overmacht wel recht op een werkloosheidsuitkering. Terwijl als ik zelf mijn ontslag zou geven niet.
Anderzijds ben ik wel bezorgd over mogelijke andere consequenties. Met name, "de stempel" die je hierdoor krijgt. Bijv: als een volgende werkgever naar mijn C4 zou vragen, staat hier dan op vermeld dat ik mijn ontslag heb gehad owv medische overmacht? Kan ik nog eenzelfde functie uitoefenen bij een andere werkgever?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mar 2016 12:20

vraag een document op basis van art 21 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978

Art. 21. Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer (...) (alle sociale bescheiden en) een getuigschrift te overhandigen (, hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm,) waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld. <W 1985-07-18/33, art. 1, 011> <W 2007-06-03/81, art. 20, 068; Inwerkingtreding : 02-08-2007>
Dat getuigschrift mag geen enkel andere vermelding bevatten, tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de werknemer.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Vleerwolf
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2016 14:47

Ik heb het zelf gedaan in november, maar achteraf gezien was het in mijn geval mijn werkgever die me die richting op pushte nadat ik een aantal maanden heb uitgelegen. Grootste nadeel voor mij, mijn inkomsten die drastisch lager liggen met een uitkering. Ik ben dus ook weer druk op zoek naar werk. Maar je krijgt dus wel een uitkering. Houdt wel alle papieren goed bij, want dat moet allemaal mee naar de RVA gestuurd worden om je uitkering aan te vragen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 mar 2016 06:55

Ik vroeg u in een andere post naar de nadelen van deze manier van ontslag.
U gaf aan dat het nadeel is dat je er eigenlijk geen voordeel mee doet.
Nu zoals ik het begrijp heb je bij ontslag owv medische overmacht wel recht op een werkloosheidsuitkering. Terwijl als ik zelf mijn ontslag zou geven niet.
je doet geen voordeel tegenover niets doen (dus gewoon in dienst blijven, onder ziekte).
Anderzijds ben ik wel bezorgd over mogelijke andere consequenties. Met name, "de stempel" die je hierdoor krijgt. Bijv: als een volgende werkgever naar mijn C4 zou vragen, staat hier dan op vermeld dat ik mijn ontslag heb gehad owv medische overmacht? Kan ik nog eenzelfde functie uitoefenen bij een andere werkgever?
Ik heb nog nooit geweten dat een werkgever naar een C4 van een andere tewerkstelling vraagt, omdat de C4 je in principe moet indienen bij de RVA (en niet iedereen een kopie vraagt). Hoogstens naar referentiepersonen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”