Ontslag en vergoedingen

Suzanne67
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslag en vergoedingen

#1 , 29 dec 2015 22:35

Beste

Ik ben herstellende van een burnout en ga op aanraden van de dokter een andere job zoeken. Ik heb aan mijn werkgever gevraagd om ontslag te krijgen, maar dit weigert hij wegens te duur. Dit betekent dat ik zelf mijn ontslag zal geven, ik wil die periode afsluiten.
Ik ben tot 31/12 in ziekteverlof en zou op 4/1 mijn ontslag geven. Mijn werkgever heeft al gezegd dat ik mijn opzegperiode niet moet uitdoen (tijdens telefonisch contact) en spreekt van mij ter compensatie een soort bonus van 3 maanden te geven. (Ik werk 10 jaar bij deze werkgever).
In principe kan ik hiermee leven omdat ik waarschijnlijk vrij snel iets anders kan vinden.
Maar ik stel me nu vragen over de periode 4/1 en mijn start bij een nieuwe werkgever! Welk statuut heb ik in die tijd? Ben ik dan werkloos of in opzegperiode? Heeft dit gevolgen voor mij bijv. voor de sociale zekerheid enz.?
Ik had me voorgenomen om in deze periode te starten in bijberoep..ook op aanraden van de dokter (lang verhaal dat hier niet terzake doet), maar zou dat kunnen?
Ik heb de regeling nog niet op papier gezien maar vind het raar dat er van bonus gesproken wordt terwijl ik verwacht had dat ze gewoon de opzegperiode die ik normaal zou moeten doen mij zouden uitbetalen.
Kan iemand helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mado
Berichten: 6

#2 , 30 dec 2015 06:53

Als je uw ontslag geeft zal je bijberoep veranderen in hoofdberoep en zal je als zelfstandige sociale zekerheid betalen.
let op dit is enkel als je nu al een bijberoep hebt.
zoniet zal je gewoon werkloos zijn zonder uitkering

derobbe
Berichten: 4

#3 , 30 dec 2015 16:05

Vreemd antwoord. Het antwoord is uiteraard dat je geen bijberoep kan starten als je geen hoofdberoep hebt. Een bijberoep dat je uit voert voor de werkloosheid kan je wel behouden (onder voorwaarden).

Sociale zekerheid betaal je altijd als zelfstandige.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 31 dec 2015 07:30

Als zelfstandige ben je niet altijd verplicht om je aan te sluiten aan de kas voor zelfstandigen. Je betaalt dan ook neit altijd sociale zekerheid.

Er zijn wel degelijk mogelijkheden om een bijberoep te starten als werkloze, maar dan moet je 3 maand zonder uitkeringen zien te overleven.

Suzanne67
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 31 dec 2015 08:14

Bedankt voor alle reacties. Wat de uitkering betreft, ik ga er geen krijgen. Ik zal vanaf 4/1 werkloos zijn en op 15/2 start ik bij een nieuwe werkgever, weliswaar de eerste 6 maanden met een interimcontract. Betekent dit dat ik kan starten met bijberoep in januari?
Moet ik mij eigenlijk voor die periode van 1.5 maand inschrijven bij het rva als werkzoekende?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 31 dec 2015 08:33

onder welke vorm zal de werkgever je die bonus geven? Dat is van belang om goed te kunnen antwoorden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 dec 2015 08:56

Als zelfstandige ben je niet altijd verplicht om je aan te sluiten aan de kas voor zelfstandigen. Je betaalt dan ook neit altijd sociale zekerheid.
Wat zeg je nu?
Je bent altijd verplicht om je aan te sluiten bij een kas voor zelfstandigen, en dit binnen de drie maand van start, wanneer je niet bent aangesloten sluit men je ambtshalve je aan bij een kas!

Bijdragen betalen dit is juist dit gaat volgens je verdiensten, onder een bepaald bedrag betaal je niks.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 31 dec 2015 09:17

Als zelfstandige ben je niet altijd verplicht om je aan te sluiten aan de kas voor zelfstandigen. Je betaalt dan ook neit altijd sociale zekerheid.
Wat zeg je nu?
Je bent altijd verplicht om je aan te sluiten bij een kas voor zelfstandigen, en dit binnen de drie maand van start, wanneer je niet bent aangesloten sluit men je ambtshalve je aan bij een kas!
http://www.xerius.be/blog/freelance-jou ... le-vragen/

Ik ben zelfs freelancer (in heel beperkte mate) en heb geen ondernemingsnummer. Dat is nog iets uitzonderlijker, maar kan ook.

Suzanne67
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 31 dec 2015 19:41

Ik geef mijn ontslag, moet mijn opzegperiode niet presteren. De werkgever kan het geen verbrekingsvergoeding noemen.. maar formuleert het als bonus voor mijn loyaliteit.. de bonus zou drie maanden loon bedragen.
Sowieso kom ik niet in aanmerking voor stempelgeld en 6 weken later start ik bij een nieuwe werkgever.
Het zou leuk voor me zijn mocht ik in die 6 weken kunnen starten in bijberoep, maar ik wil natuurlijk geen risico's nemen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”