bedoeling re-integratie misbruikt door werkgever

Rik'nDo
Topic Starter
Berichten: 4

bedoeling re-integratie misbruikt door werkgever

#1 , 28 dec 2015 17:03

Hallo,

Even kort: sinds 2010 aan invaliditeit, tussendoor progressief gewerkt, daarna volledig invaliditeit door enkele ingrepen. Ondertussen omgeschoold van zorgkundige tot medisch secretaresse met de bedoeling om bij huidige werkgever als dusdanig aan de slag te gaan. Invaliditeit is (gelukkig) bijna afgelopen, dus re-integratie aangevraagd. In tussentijd reeds verschillende keren gesolliciteerd bij huidige werkgever naar nieuwe job. Geen resultaat. In plaats van re-integratie kreeg ik de vraag om een "vaststelling van de ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens medisch overmacht" voor akkoord te tekenen, wat ik weiger. Ik heb noch ontbinding, noch ontslag gevraagd. Heel wat telefoontjes verder en inlichtingen van verschillende instanties zeggen me dat ik dit niet hoef te tekenen, mijn werkgever kan dit best zonder mijn goedkeuring. Vandaag telefoon gekregen van mijn werkgever dat hij deze ontbinding terug intrekt. Zolang ik ziek ben bezorg ik hun mijn afwezigheidsbriefjes, geen probleem. Ik hoop echter op een dag te kunnen werken als medisch secretaresse en de adviserend geneesheer zal dit hopelijk ook zo beamen. Resultaat: geen invaliditeit meer, maar geschikt om secretariaatswerk te doen. Dit werd tevens ook al bevestigd door de arbeidgeneesheer: definitief ongeschikt als zorgkundige, geschikt voor medisch secretariaat en administratie. Wat als ik dus arbeidsgeschikt word bevonden, maar mijn werkgever wil me niet meer in dienst? Hij zegt dat er geen openstaande vacatures zijn in de adminstratie...

Graag uw advies?
dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 dec 2015 17:26

zijn er openstaande vacatures?

Rik'nDo
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 28 dec 2015 17:39

op dit moment niet

Reclame

Rik'nDo
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 28 dec 2015 17:40

maar men zegt dit al een meer dan een jaar...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 dec 2015 22:30

als er geen openstaande vacatures zijn, dan kan je hen op dat vlak niks verwijten, hé. Het is wachten tot je een vacature zal zien openstaan extern, dan heb je een punt.

Medisch secretaresses zijn er nu eenmaal redelijk veel qua aanbod, niet qua vraag.

Rik'nDo
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 29 dec 2015 19:53

Ik kan uiteraard geen nieuwe functie afdwingen, maar daarom is het nog niet ok om mensen te ontslaan ipv ze te proberen te re-integreren. Blijkbaar is mijn werkgever toch ongerust, aangezien hij het ontslag wegens medische overmacht heeft ingetrokken. Indien hij recht in zijn schoenen staat, hoeft dit niet. Zoals gezegd, dit kan éénzijdig. Maar misschien goed om weten voor lotgenoten, dat je niet verplicht bent de ontbinding te tekenen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 dec 2015 20:12

Als reïntegratie niet mogelijk is, kan hij je ontslaan, mits de normale procedures (wat hier in eerste instantie niet gebeurd is). Een ontslag wegens medische overmacht kan niet zomaar, gezien een arbeidsgeneesheer je niet definitief ongeschikt kan verklaren tenzij je het werk terug wil hervatten (onderzoek bij de arbeidsgeneesheer kan niet als je "gewoon" ziek bent.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”