Opzegtermijnen na overname anciënniteit

EdHopper
Topic Starter
Berichten: 3

Opzegtermijnen na overname anciënniteit

#1 , 13 dec 2015 22:06

Aangezien er een aantal maatregelen van de net aangekondigde reorganisatie binnen het bedrijf waar ik werk reeds eind deze week zouden uitgevoerd worden heb ik een aantal zeer concrete vragen ivm opzegtermijnen, zeker omdat ik twijfels heb bij de exacte bedoeling van de reorganisatie.

Situatie bedrijf/reorganisatie bedrijf

Het bedrijf X waar ik momenteel aan de slag ben zal enkel nog zijn activa behouden. Deze activa zullen verhuurd worden aan bedrijf Y (nieuw bedrijf). Alle operationele taken zullen vallen onder de verantwoordelijkheid van het nieuwe bedrijf Y (met zo weinig mogelijk activa) en zal de activa huren van bedrijf X. Bedrijf Y zal alle arbeids- en bedienden contracten overnemen. Er wordt ons beloofd om alle loonvoorwaarden en anciënniteit over te nemen. Nieuwe contracten zouden ingaan vanaf 01/01/2016.

Eigen situatie:
Statuut als bediende / voltijds / onbepaalde duur
Anciënniteit bij huidig bedrijf X: 16 jaar

Vragen:
1) Geldt de meegenomen anciënniteit effectief voor het berekenen van de opzegtermijn onder de nieuwe wetgeving van arbeidscontracten dd 01/01/2014? Concreet, heb ik dan bij een ontslag in de loop van het volgende kalenderjaar recht op 51 weken opzeggingstermijn. Dit volgens tabellen die ik gevonden heb voor de uniforme opzeggingstermijnen voor arbeiders en bedienen met anciënniteit tussen 16 en 17 jaar.

2) Hoe kan dit ondubbelzinnig vermeld worden in het nieuwe arbeidscontract ? Zodat er later geen discussies ontstaan over een al dan niet geldige vermelding van de overname van de anciënniteit.

3) Aangezien ik volgens de vorige wetgeving recht had op langere opzeggingstermijn (1 maand per begonnen schijf van 1 jaar anciënniteit met een minimum van 3 maanden) zou ik vanaf 1 januari op minder recht hebben. Kan ik in het nieuwe contract hiervoor een extra clausule laten opnemen zodat ik recht heb op een langere opzegtermijn, of kan ik enkel een - bijkomende - opzegvergoeding laten opnemen?

4) Als ik niet akkoord ga met een overzetting van het contract, dan is de enigste mogelijkheid voor mijn werkgever om mij uit bedrijf X te verwijderen een ontslag. Als gevolg van dit ontslag geldt er dan een opzeggingstermijn van 15 maand (1 week per begonnen schijf anciënniteit tot 01/01/2014) + 11 weken (anciënniteit van 21 tot 24 maand vanaf 01/01/2014). Een carrière in bedrijf Y sluit ik bij deze mogelijkheid dan wel uit ;-)

Hopelijk hiermee voldoende info verschaft te hebben om een concreet antwoord te kunnen krijgen.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 dec 2015 12:58

1. Ja
2. Vraag expliciet te vermelden dat de arbeidsovereenkomst valt onder CAO 32bis
3. ik zie niet in waarom je recht op minder zou hebben?
4. Je kan niet zomaar de overzetting weigeren indien alle personeel overgenomen wordt.

EdHopper
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 14 dec 2015 18:24

JPV,

bedankt alvast.

Wat betreft punt 4: na uw opmerking heb ik hier nog wat meer over opgezocht. Ik merk inderdaad dat er wetgeving bestaat (tevens CAO 32bis blijkbaar) ivm de " Overgang van onderneming krachtens overeenkomst". Is het deze wetgeving dus van toepassing zou kunnen zijn, ook gesteld indien er nog een bedrijf "Z" is waar enkel en alleen de 3 personeelsleden (bedienden) worden overgenomen, geen activa. En geldt de CAO32bis ook voor die personeelsleden ?
Alvast en nogmaals bedankt.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 dec 2015 20:15

Als er effectief een stuk van de vroeger activiteit voortgezet wodt, zal CAO 32bis van toepassing zijn voor alle personeelsleden waar die activiteit overgenomen wordt. Speciale gevallen kunnen natuurlijk een uitzondering vormen, maar een gewone opsplitsing van een bedrijf of afstoting van een aantal activiteiten, zelfs zonder overname van effectieve "fysieke" activa, zal in principe onderhevig zijn aan CAO 32bis. Je kan uit veiligheid dat natuurlijk expliciet laten afdwingen.

EdHopper
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 15 dec 2015 07:06

bedankt!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”