bonusregeling op basis van gefactureerde bedragen na ontslagname

sporty29
Topic Starter
Berichten: 1

bonusregeling op basis van gefactureerde bedragen na ontslagname

#1 , 02 dec 2015 11:45

Beste Heer/Mevrouw

Ik ben werkzaam voor een bedrijf wat meetproducten op de markt zet. Mijn bonussysteem is aangepast bij de overname van mijn vorig bedrijf omdat men het lastig vond om me elke maand bonussen uit te keren. Men heeft mijn brutoloon wat verhoogt en een bedrag van
450000 euro als minimum omzet gehanteerd, vooraleer ik aanspraak zou maken op bonussen. Maar we hebben een aanpassing van het loon gedaan, maar ik kan me niet herinneren dat ik daar een dubbel van gehad heb. In ieder geval is er een afspraak (mondeling of schriftelijk) dat de bonussen uitbetaald worden in de maand dat er gefactureerd wordt.

In augustus heb ik dit behaald, en ik zou nu recht hebben op bonussen. Ik zou echter mijn activiteiten bij deze firma willen beëindigen om zelf een firma op te richten.
2 vragen:

1) Ik heb een order van 180000 euro binnen gehaald in september en de kans zit er in dat het pas in januari gefactureerd wordt. Dit wil zeggen, een nieuw jaar en misschien ook geen recht op bonus op dit bedrag? Een extra pittig detail : mijn werkgever heeft een week gewacht om het order bij de leverancier te plaatsen, omdat hij van mening was dat hij voor zulke bedragen meer marge zou kunnen bedingen (wat hem niet gelukt is). We wisten op voorhand al dat er een langere levertermijn zou zijn, en dat de klant de goederen geleverd en gefactureerd wil hebben dit jaar. Maar door bureaucratie komt dit nu in gedrang.
Kan ik bij ontslag sowieso aanspraak maken op deze bonus? En geldt dit ook voor alle andere goederen die ik nog in december verkoop en niet gefactureerd zie in december?

2) Het zou kunnen dat mijn werkgever nog vraagt om een termijn uit te doen. Kan ik dan nog aanspraak maken op bonussen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 dec 2015 13:51

1. zal afhangen van de exacte tekst over de bonusregeling.
2. Ja, bonus hoort bij het loon en als je aan de voorwaarden van de bonus voldoet, krijg je ook dat stuk loon.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”