Overname huidig bedrijf door vorige werkgever - overname ancienniteit

Eeyoretje
Topic Starter
Berichten: 1

Overname huidig bedrijf door vorige werkgever - overname ancienniteit

#1 , 27 nov 2015 22:51

Hallo

Op 03Maar2014 ben ik weggegaan bij bedrijf X. De Dag erop begonnen bij bedrijf Y. Nu een maand geleden is mijn huidig bedrijf overgenomen door bedrijf X. Ze willen ons nieuwe contracten laten tekenen, maar volgend CAO 32 bis is dit niet nodig. Mijn vraag is betreffende anciënniteit. Aangezien ik bij bedrijf X ben begonnen, zonder onderbreking daarna bij Y en vervolgens nu terug X wordt, kan ik eisen dat mijn startdatum bij bedrijf X als nieuwe anciënniteit geldt? Bedrijf X beweert dat zij dit niet hoeven doen als bedrijf Y mijn jaren bij bedrijf X niet heeft overgenomen. Weten jullie de wettelijke bepalingen hierrond?

Bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2015 13:56

het ging toen om 2 verschillende bedrijven er kan geen sprake zijn van 1 arbeidsverhouding

zelfs al zou je gelijk hebben, hoe ga je dit afdwingen gelet op art 15 wet 3/7/1978?

Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

giserke
Berichten: 2434

#3 , 30 nov 2015 14:07

Ik dacht dat overname van anciënniteit in de privé een gunst is, geen recht.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 dec 2015 07:07

zal in deze idd niet lukken, gezien oude werkgever (Y) je ancienniteit niet heeft overgenomen. Dan moet de nieuw-oude werkgever X dat ook niet doen. Behalve indien sectoraal iets anders overeengekomen is. De periode van bij Y zal X natuurlijk wél moeten overnemen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”