Ontslag

Raf
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Herk-de-stad

Ontslag

#1 , 19 feb 2006 21:55

kheb eens een vraag, ik sta momenteel op de ziekenkas, en heb een aangetekende brief ontvangen van mijn werkgever waar in staat dat ik ontslage ben, ik werk daar nu al meer dan een jaar, kan dit zomaar? :?
vriendelijke groete

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 20 feb 2006 09:06

Art. 37. (? 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te be?indigen door opzegging aan de andere....Art. 62...Bij opzegging door de werkgever gegeven v??r of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens de schorsing.(3 juli 1978, Wet Arbeidsovereenkomsten)

Art. 62 is ENKEL van toepassing, voor zover U NOG GEEN zes maand 'aan de ziekenkas staat'!

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 20 feb 2006 12:58

Lex

hier speelt de reden van ontslag toch een rol, want sommige ontslagen mogen niet tijdens ziekte.

Raf als je langdurig ziek bent ( meer dan 6 maanden) mag je werk geven je zelf zonder opzeg optslagen wegens langdurige ziekte

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 20 feb 2006 19:17

Lex

hier speelt de reden van ontslag toch een rol, want sommige ontslagen mogen niet tijdens ziekte.
Geef eens een vb...

Raf
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Herk-de-stad

#5 , 20 feb 2006 19:48

ik ben de ziekenkas opgegaan een week gelede en 2 dage later krijg ik een aangetekend schrijven, zonder enige reden of uitleg.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 20 feb 2006 20:30

Art.31.?1.De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval,schorst de uitvoering van de
overeenkomst...Art. 62...Bij opzegging door de werkgever gegeven v??r of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens de schorsing.(3 juli 1978, Wet Arbeidsovereenkomsten).

Zie ook art. 37 ?1 (boven).

De werkgever mag dus een C4 opmaken terwijl de werknemer in ziekteverlof is.

Ik zie geen (juridisch) probleem.

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 20 feb 2006 21:04

een rede die niet mag opgegeven worden tijden ziekte is vb. werkverzuim of onvoldoende geschikt. hij mag deze even wel de dag na werkhervatting gebruiken voor ontslag.

Raf
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Herk-de-stad

#8 , 20 feb 2006 21:19

ok bedankt voor de info

Gast

#9 , 21 feb 2006 15:29

een rede die niet mag opgegeven worden tijden ziekte is vb. werkverzuim of onvoldoende geschikt. hij mag deze even wel de dag na werkhervatting gebruiken voor ontslag.
Onvoldoende geschikt / voldoet niet meer mag ALTIJD als reden gebruikt worden voor het ontslag, ook als het ontslag tijdens ziekteverlof gemeld wordt. Wel is het zo dat de werkgever dan contractbreuk (opzegvergoeding) moet betalen.

Ontslag wegens werkverzuim of wegens afwezigheid (bv.ziekte) mag niet, maar geen enkele werkgever zal dit op een C4 zetten.

flyer
Berichten: 23

#10 , 21 feb 2006 17:24

ontslag middels eenzijdige verbreking mag altijd, voor zover er maar een verbrekings- en/of beschermingsvergoeding betaald wordt. De werknemer (arbeider) kan wel aanvoeren dat dit ontslag "willekeurig" zou zijn en de rechter zou een vergoeding van zes maanden loon kunnen bepalen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”