tijdskrediet/vrijwillig werkloos

J_depauw
Topic Starter
Berichten: 25

tijdskrediet/vrijwillig werkloos

#1 , 24 nov 2015 22:01

Ik ben bijna 3 jaar tewerkgesteld als bediende in pc 228. Momenteel ben ik in voltijds ouderschapsverlof, dat over een 2-tal weken afloopt.
Omdat de opvangmogelijkheden voor ons kindje veranderd zijn, hebben we na beraad besloten dat ik de komende 2 jaar zal thuisblijven om voor ons kindje te zorgen. "huismoeder", zoals ze zeggen.

Ik had hiervoor tijdskrediet aangevraagd bij mijn werkgever, maar aangezien het over een lange periode gaat willen ze er niet in meegaan. (kan ik wel begrijpen). Loopbaanonderbreking hetzelfde verhaal. Ik moet nog officieel antwoord krijgen, maar na een gesprek met HR was dat wel duidelijk. Mss kan ik 3 maand 'losweken', maar meer zal het niet zijn. Ik ga er dus van uit dat ik zelf mijn ontslag zal dienen te geven en ik dus een drietal maand opzeg zal moeten doen.

Mijn vragen:
- wat zijn mijn "rechten" bij de aanvraag tijdskrediet/loopbaanonderbreking? Ik weet dat ze het enkel kunnen uitstellen maar ik raak niet echt wijs uit al die regels...

- als ik zelf mijn ontslag geef, en ik maak geen aanspraak op werkloosheidsuitkering, welke instanties moet ik dan verwittigen van mijn werkloosheid?
Ik vermoed de RVA, maar moet dat eigenlijk wel als ik geen vergoeding aanvraag? (die krijg ik, logischerwijs, toch niet, want dit is mijn eigen keuze)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 nov 2015 22:09

- wat is je totale ancienniteit bij alle werkgevers?
- werk je voltijds?
- heb je nog levende grootouders, ouders (welke leeftijd?)

J_depauw
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 24 nov 2015 22:15

- ong 7 jaar en 3 maanden (daarvoor heb ik ook 2 jaar gewerkt, maar ben nadien voltijds gaan studeren, dus die 2 jaar vervallen)
- ik werk voltijds
- ik heb nog levende ouders, waarvan eentje in pensioen (65 jaar) en de ander in brugpensioen (64 jaar). Beide ouders zijn al meerdere jaren in brugpensioen (waarvan mijn moeder dus dit jaar in "echt" pensioen is gegaan). Grootouders allemaal overleden.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 nov 2015 14:14

dan is er enkel nog het gewoon tijdskrediet (tenzij je nog schoongrootouders of hulpbehoevende schoonouders zou hebben, pm me dan :))

Ivm recht: http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t150#h2_15

Indien je gewoon ontslag neemt en daarna geen werkloosheidsuitkeringen aanvraagt, moet je niet naar de RVA.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 25 nov 2015 14:47

- wat is je totale ancienniteit bij alle werkgevers?
- werk je voltijds?
- heb je nog levende grootouders, ouders (welke leeftijd?)
Zijn er tegenwoordig aangepaste mogelijkheden voor mensen wiens ouders/grootouders niet beschikbaar zijn?

"levend" is niet echt een criterium, "werkend" of "invalide" kan natuurlijk ook duiden op de onmogelijkheid om voor de opvang van kleinkinderen te zorgen.

Ik wist niet dat er daarvoor speciale systemen waren.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 25 nov 2015 17:13

Dergelijk 'systeem' bestaat anders al veeeeeeeeeeeeeeeeeeeele jaren : tijdskrediet/loopbaanonderbreking om een zwaar ziek familielid te verzorgen.
( Tot de tweede graad verwantschap moeten ze zelfs niet inwonend zijn ) Je kan kiezen tussen 1/5, 1/2 of 100 %

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”