Overwerken in opzeg

Paul15
Topic Starter
Berichten: 3

Overwerken in opzeg

#1 , 13 nov 2015 11:29

Beste forumlezers,

Onlangs ben ik ontslagen als bediende bij een autobedrijf. Mijn opzeg loopt nog tot midden Februari. Het autosalon komt eraan in januari. Nu wordt van mij verwacht dat ik deze maand 7 op 7 werk... Dat wil zeggen: 4 zondagen, 2 zaterdagen en 4 donderdagen die ik extra werk ten opzichte van normaal (tevens geen sollicitatie dagen die weken)... Zonder extra vergoeding. Hoort bij de Job zeggen ze dan.

Is het waar dat je in je opzegperiode geen overuren mag of hoeft te maken? Wat kan ik hier tegenin brengen?

Mvg Paul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kg8
Berichten: 28

#2 , 13 nov 2015 11:47

I.v.m. uw sollicitatiedagen: werkgever en werknemer beslissen onderling op welke dag(en) het sollicitatieverlof wordt genomen. Als er geen overeenkomst is, beslist de werknemer.

In geval van buitengewone vermeerdering van werk of onvoorziene noodzakelijkheid kan je werkgever vragen om overuren te doen.
Maar de toegelaten gevallen van overwerk worden steeds gekenmerkt door onvoorzienbaarheid, zowel wat betreft de feiten die aanleiding geven tot meerprestaties, als wat betreft de omvang van de arbeidsprestaties.
Van onvoorzienbaarheid lijkt me hier geen sprake.

Je werkgever moet je wel degelijk vergoeden voor het gepresteerde overwerk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 nov 2015 12:04

Werkgever vertelt onzin. Overuren MOETEN ook voor een bediende uitbetaald/gerecupereerd worden, behalve in de uitzondering dat je loon hoog genoeg geacht mag worden dat overuren meegerekend werden (maar dan moet het loon duidelijk hoger zijn dan wat je normaal mag verwachten). maw: enkel voor leidinggevende functies kan dat in de praktijk zo zijn.

Werkgever mag ook niet boven de arbeidsduurgrenzen gaan. 7/7 kan niet, je moet minstens 35 uur per week rust aaneensluitend hebben (of 70 uur per 2 weken). meer dan 50 uur per week werken kan (in normale omstandigheden en daar hoort het autosalon ook bij) ook niet.

Reclame

Paul15
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 13 nov 2015 12:15

Moet je in je opzeg ingaan op gevraagde overuren? Of kan ik aangeven dat dit niet wettelijk is?

eylis
Berichten: 8836

#5 , 13 nov 2015 12:45

Misschien kan je het anders aanpakken. U vertelt gewoon dat uitzonderlijk geen 7 dagen op 7 kan werken die periode. Deze situatie heeft uw werkgever overigens zelf gecreerd door u uw vooropzeg te geven. U heeft nu andere verplichtingen, gezien u in uw vooropzeg bent en de wettelijke rustperiode nodig heeft om ander werk te zoeken. U moet niet vertellen bij wie, wat waar en wanneer dat zijn uw persoonlijke zaken. U kan géén 7 op 7 werken, wel 5. En u stelt u soepel op qua planning. De duur van de dagprestatie moet jammer genoeg ook beperkt blijven tot de normale dagelijkse duss, want s'avonds heeft u sollicitatiegesprekken :-)

kg8
Berichten: 28

#6 , 13 nov 2015 13:11

Je werkgever kan je in dit geval niet verplichten tot overuren, en al helemaal niet onbezoldigd.
Het in opzeg zijn heeft geen invloed op het al dan niet maken van overuren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 nov 2015 13:15

in beperkte mate kunnen overuren OF meeruren wel geëist worden, maar natuurlijk niet onbezoldigd én naar keuze te recupereren of uit te betalen. De belangen van werkgever én werknemer moeten echter gehoord worden. (niet alle meeruren zijn overuren, maar da's eerder technisch).

@Eylis: 4 dagen werken (30,4 uur per week in geval van 38-urenweek) is voldoende: 1 dag per week kan hij sollicitatieverlof nemen.

Paul15
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 13 nov 2015 16:38

Ok merci alvast,

Staan de vergoedingstarieven voor overuren vast? Een zondag moet altijd 200%betaald worden? En de rest 100% of 150% kwestie van dat ik een beetje weet hoe t in elkaar zit voor ik in gesprek ga.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 14 nov 2015 21:31

hangt af van sector tot sector

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”