Problemen met vorige werkgever

Misbruikernaam
Topic Starter
Berichten: 17

Problemen met vorige werkgever

#1 , 10 nov 2015 02:08

Mijn verhaal begint zo'n 3 jaar geleden. Ik ben toen in dienst getreden bij 1 van de grotere bedrijven die infrastructuurwerken (wegen,spoor,...) uitvoert. De problemen begonnen al vanaf dag 1. Ik moest als spoorlegger aan de slag terwijl ik gesolliciteerd en aangenomen was als monteur bovenleidingen. Na een vraag van mij hierover, vertelden ze mij dat ik hier later zou instromen. Dit antwoord heb ik 2 jaar lang gehoord.

Mijn tewerkstelling bij dit bedrijf, heeft 2 jaar geduurd. Deze 2 jaar is verlopen in 3 fases.

De 1ste fase heeft een termijn van 6 maanden. Tijdens deze fase, vonden er vele pesterijen naar mij toe van collega's. Deze pesterijen gingen van uitlachen, negeren, zwaar werk alleen laten uitvoeren tot het stelen van persoonlijke spullen. Een klacht van mij bij de HR-dienst, kwam in dovemansoren terecht. "Gewoon blijven doorwerken en die problemen zullen vanzelf verdwijnen." Dit was hun oplossing.

De 2de fase heeft een termijn van ongeveer 6 maanden. De pesterijen hielden niet op, klachten werden genegeerd. Omdat er geen oplossingen kwamen en om de situatie niet uit de hand te laten lopen, ik zat toen al met de handen in het haar, besloot ik om thuis te blijven. Ik had de HR-dienst van mijn beslissing op de hoogte gebracht. De situatie was voor mij onwerkbaar en onleefbaar geworden. Nadat ik hun op de hoogte had gebracht, kwam er geen communicatie meer van mijn werkgever. Ik ben toen 6 maanden thuis gebleven, zonder inkomen, wachtende op een antwoord van hun. Op mijn loonfiches stond de melding "gewettigd afwezig".

De 3de fase heeft een termijn van ongeveer 1 jaar. Na 6 maanden, zonder inkomen en zonder antwoord, thuis te hebben gezeten, had ik geen andere optie meer dan terug te gaan werken. Ik hoopte dat de situatie ondertussen opgelost zou zijn. Niets was minder waar. In de 1ste week al,verdwenen er plots weer persoonlijke spullen. De maanden die hierna volgden,begon de situatie helemaal uit de hand te lopen. Op het einde, was er zelfs sprake van fysieke intimidatie en agressie van collega's naar mij toe. Ik had geen andere optie meer dan ontslag nemen.

Nu zou je denken dat het probleem hiermee opgelost is, maar niets is minder waar. Deze werkgever weigert nu mij al bijna een jaar mij een C4 te geven. Aangetekend schrijven van zowel mij als de vakbond, haalt niets uit. Vanwege financiële en emotionele schade, is werk vinden onmogelijk. Dit bedrijf laat me via via wel weten, dat ik meteen terug bij hun terug aan de slag kan gaan. Dit is voor mij geen optie meer. Dit is nu al de 2de maal in 2 jaar tijd, dat dit bedrijf mij financieel problemen bezorgd, om mij tot de keuze te dwingen terug bij hun aan de slag te gaan.

Kan ik hier iets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 nov 2015 07:22

op welke manier heb je ontslag genomen? C4 afdwingen kan je sowieso via de inspectie, die kunnen dat opmaken.

Misbruikernaam
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 10 nov 2015 13:44

op welke manier heb je ontslag genomen? C4 afdwingen kan je sowieso via de inspectie, die kunnen dat opmaken.
Mijn ontslag is als volgt verlopen:

3 weken voordat ik ontslag heb genomen, heb ik nog een gesprek gehad met de werkvoorbereider. Deze persoon heeft ook een HR functie in het bedrijf. Hierin had ik het over bepaalde gebeurtenissen van mijn vaste collega. Fysieke intimidatie, alcohol - en druggebruik tijdens werkuren en tijdens ritten van en naar de werven als chauffeur en het hiermee gepaarde absurde rijgedrag,...Na dit gesprek, zei deze persoon dat ik maar een pauze moest inlassen om even op adem te komen. Dag erna, kreeg ik plots telefoon van een van de werfleiders met de vraag waarom ik niet ben komen opdagen op het werk. Ik stond dus ingepland en ze hebben mij niets laten weten. De persoon met wie ik het gesprek heb gehad de dag ervoor, was de persoon die iedereen voor op die werf op hoogte heeft gebracht,behalve mij. Die persoon bleef achteraf bij hoog en laag beweren dat ie mij wel heeft gebeld terwijl hij dat nooit heeft gedaan. Hij had me zelfs een pauze voorgesteld.

De laatste 2 weken heb ik "samengewerkt" met 2 andere collega's. Een regeling gemaakt door de persoon met wie ik een gesprek heb gehad. Ik kwam van de regen in de drup terecht. Na een laatste feit van fysieke intimidatie, het gooien van stenen naar mij, had ik er echt genoeg van. Ik ben nog 1 dag gaan werken. Daarna heb ik een 1 week recuup gevraagd. Dit was de week voor het collectief kerstverlof. Op de laatse dag van dit verlof, had ik een e-mail ontvangen van alweer deze persoon. Hij vroeg of ik contact met hun wou opnemen om mijn werkuren te bespreken. Hier heb ik op geantwoord dat ik niet meer zou terugkomen en dus mijn ontslag geef. Ik heb toen mijn ontslag aangetekend medegedeeld. Hierin vroeg ik dus om mijn resterende recuup eerst op te gebruiken,mijn opzeg in deze recuupuren te includeren en mij de nodige documenten te bezorgen. Ik heb in februari nog een loon ontvangen maar geen C4. Na meerdere vragen van mij hierover, kreeg ik als antwoord dat ik geen C4 nodig heb omdat ik sowieso geen werkloosheidsuitkering kan ontvangen. Indien nodig, zouden ze me wel een C4 bezorgen. Ik heb toen laten weten dat dit geen beslissing is die zij kunnen nemen, maar door de RVA moet genomen worden en dat ik hiervoor een C4 nodig heb. Ik heb deze dus nooit ontvangen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 nov 2015 14:00

Ik snap echt niet hoe je al die maanden zonder loon bent geweest en zelf niets gedaan hebt om je contract na te leven. Je hebt wel degelijk recht op je C4, maar om die in te dienen ben je hopeloos laattijdig (niet noodzakelijk te laat, maar de RVA zal zich zelf ook serieuze vragen stellen en mogelijks heb je zelfs geen recht op uitkeringen gezien je in de laatste referteperiode te weinig gewerkte dagen zla hebben. Waarom ben je nu pas in actie geschoten?

Misbruikernaam
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 10 nov 2015 14:17

Ik snap echt niet hoe je al die maanden zonder loon bent geweest en zelf niets gedaan hebt om je contract na te leven. Je hebt wel degelijk recht op je C4, maar om die in te dienen ben je hopeloos laattijdig (niet noodzakelijk te laat, maar de RVA zal zich zelf ook serieuze vragen stellen en mogelijks heb je zelfs geen recht op uitkeringen gezien je in de laatste referteperiode te weinig gewerkte dagen zla hebben. Waarom ben je nu pas in actie geschoten?
Ik weet dat dit een foute reactie was van mij. Maar zij die zelf nooit zwaar gepest zijn geweest, zullen ook nooit begrijpen hoe dit voelt. Zij kunnen niet begrijpen wat het betekent om zonder ook maar iets van zelfvertrouwen door het leven te gaan. Een plagerij af en toe kan wel weggelachen worden, pesterijen die meerdere jaren aanhouden, is een andere zaak. Het is moeilijk geloofwaardig over te komen als je niets meer hebt dan enkel je persona die geen enkel greintje zelfvertrouwen bezit. Daarom dat ik dus veel belang hechte aan die C4 en hier dus nodeloos lang op heb liggen wachten. Een andere reden is dat ik nog altijd de hoop koesterde om terug te keren omdat ik het werk zeer graag deed. Een discussie waarin de vakbond bij betrokken wordt, zouden mijn kansen tot terugkeer doen slinken. Ik bleef gewoon hopen dat de situatie alsnog zou veranderen. Toen de communicatie langs hun kant werd stopgezet, wist ik zeker dat er niemand in het bedrijf de ambitie heeft om de situatie op te lossen, zelfs de grote baas niet. Ik heb deze maanden kunnen overbruggen omdat ik een spaarzame manier van leven heb. Dit, samen met dat mijn vorig werk niet slecht verdiende, hebben mij dus een financiële buffer opgebracht.

Wat bedoel je met mijn contract niet nageleefd?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 nov 2015 17:18

Jij moet je aanbieden op het werk. Als je dat niet doet, lever je je contract niet na. Dat zal in deze al een probleem zijn voor de RVA gezien die maanden dat je niks presteerde, je ook geen rechten op werkloosheid zal doen opleveren (tenzij je toch uitkeringen wegens ziekte kreeg?)

Misbruikernaam
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 10 nov 2015 17:38

Jij moet je aanbieden op het werk. Als je dat niet doet, lever je je contract niet na. Dat zal in deze al een probleem zijn voor de RVA gezien die maanden dat je niks presteerde, je ook geen rechten op werkloosheid zal doen opleveren (tenzij je toch uitkeringen wegens ziekte kreeg?)
In de eerste periode van afwezigheid, was dit toegestane afwezigheid. Op al mijn loonfiches van die periode stond toegestane of gewettigde afwezigheid.

Op mijn loonfiches van 01/15 en 02/15, staat weliswaar onwettige afwezigheid. Dit klopt niet. Mijn laatste gewerkte dag was op 6-12-2014. Ik heb op 9-12-2014 laten weten dat ik omwille van persoonlijke problemen niet meer kom werken. Op 9-1-2015,na het collectief kerstverlof, heb ik dan laten weten dat ik ontslag neem en dat ze mijn nog openstaande overuren moesten opgebruiken. Hoe kan ik in februari onwettig afwezig zijn als in januari mijn ontslag heb gegeven?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 nov 2015 21:50

omdat overuren, tenzij je over de grens zit, maar in onderling overleg opgenomen kunnen worden. Je kan dat dus niet eenzijdig opleggen. Je kan dus perfect onwettig afwezig zijn.

Op basis van de info die je nu geeft, heb je waarschijnlijk geen recht op werkloosheidsuitkering, zelfs al keurt de RVA goed dat je ontslag genomen zou hebben. Je komt immers niet aan het aantal gewerkte dagen dat nodig is om recht te openen.

Misbruikernaam
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 10 nov 2015 22:16

omdat overuren, tenzij je over de grens zit, maar in onderling overleg opgenomen kunnen worden. Je kan dat dus niet eenzijdig opleggen. Je kan dus perfect onwettig afwezig zijn.

Op basis van de info die je nu geeft, heb je waarschijnlijk geen recht op werkloosheidsuitkering, zelfs al keurt de RVA goed dat je ontslag genomen zou hebben. Je komt immers niet aan het aantal gewerkte dagen dat nodig is om recht te openen.
Ik ben dan ook voortgegaan op foutieve informatie die mij is gegeven door mijn vorige werkgever.
"Je hebt zelf ontslag genomen. In principe heb je geen C4 nodig omdat je niet kan gaan stempelen. Als je de melding aan de vakbond hebt gedaan dat je zelf ontslag hebt genomen, is dit OK. Voor alle veiligheid zal ik jou toch nog een C4 opmaken."
Dit is wat ze mij zeiden in een e-mail toen ik achter mijn C4 vroeg. Het is pas sinds een paar weken dat ik weet dat een bedrijf altijd een C4 moet opmaken bij een ontslag. Dit verstrekken van foutieve informatie past dan ook goed in hun opzet mij te dwingen terug bij hun aan de slag te gaan. Ze buiten mijn onwetendheid en naïviteit uit om in hun opzet te slagen. Dit was dan ook de eigenlijke vraag die probeerde te stellen in mijn OP. Mag een bedrijf dit zomaar doen? Is het niet hun plicht om mij meteen een C4 te bezorgen en mij te informeren over de stappen die moet volgen?

Mag een bedrijf:

-klachten over pesten negeren?
Het negeren van deze klachten maakte voor mij het werk onleefbaar. Dit leidde tot het nemen van onbetaald verlof totdat mijn financiële situatie het niet meer toeliet. Opties die ik had: terugkeren naar een onleefbare situatie of ontslag nemen.

Dit is de kern van mijn vraag. Sorry als deze onduidelijk was. Het gaat dan ook gepaard met emoties en dit maakt het moeilijk om duidelijk te blijven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 10 nov 2015 22:48

Ik ben dan ook voortgegaan op foutieve informatie die mij is gegeven door mijn vorige werkgever.
Mag een bedrijf dit zomaar doen? Is het niet hun plicht om mij meteen een C4 te bezorgen en mij te informeren over de stappen die moet volgen?
ze moeten de C4 idd bezorgen, maar moeten voor de rest je geen hulp bieden.
Mag een bedrijf:

-klachten over pesten negeren?
nee, maar heb je de klachten op de correcte manier geformuleerd? Heb je bewijs van je klachten, heb je een preventiemedewerker gesroken, ... ?
Het negeren van deze klachten maakte voor mij het werk onleefbaar. Dit leidde tot het nemen van onbetaald verlof totdat mijn financiële situatie het niet meer toeliet. Opties die ik had: terugkeren naar een onleefbare situatie of ontslag nemen.
sowieso kan je nooit die schade verhalen op het bedrijf, omdat er voldoende andere opties waren die niet zo duur zijn.

Misbruikernaam
Topic Starter
Berichten: 17

#11 , 10 nov 2015 23:32

Het is misschien niet hun plicht, maar als ze dan toch "hulp" bieden door het geven van informatie, moet deze informatie dan niet juist zijn?

"Je hebt zelf ontslag genomen. In principe heb je geen C4 nodig omdat je niet kan gaan stempelen."

Bovenaan de C4 staat:

"De werknemer die uitkeringen wil genieten moet dit formulier, na de periode gedekt door loon, onmiddelijk indienen bij zijn uitbetalingsinstelling"

Door mij het te ontzeggen van mijn C4, was ik mij niet bewust van deze informatie. Sterker nog, zij overtuigen mij ervan dat zij mij helemaal geen C4 hoeven te bezorgen. Zij geven niet enkel foutieve informatie, maar houden de juiste informatie ook achter. Mag een bedrijf ook zomaar tegen iemand zeggen als ze wel of niet recht hebben op stempelgeld? Is het niet hun plicht u hiervoor door te verwijzen naar de juiste instanties?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een preventiemedewerker hadden ze niet in dienst voor dit soort zaken. Het was een beetje raden bij wie ik hiervoor moest zijn. Omdat vriendjespolitiek ook een groot probleem was, heb ik hier iemand over aangesproken, maar niet alles gezegd. Zo had ik bv de dronkenschap en het zotte rijgedrag en fysieke intimidatie van mijn vaste collega aangekaart. Het feit dat ie 1 week later gelijk zot komt aangereden op de werf en mij hierbij bijna omver rijdt, is reden genoeg om te concluderen dat er niets gedaan was om het gedrag van deze collega aan te pakken.
Zoals ook aangeven in mijn OP, verergerde de situatie alleen maar nadat ik dit had gemeld. Ik heb nog 1 maand gewerkt na deze melding. Die maand was een helletocht. Ik heb de hele maand alleen staan werken, niemand van mijn collega's kwam mij nog helpen. Ik werd volledig uitgesloten. Op een van de laatste dagen, kwam er zelfs weer fysieke intimidatie aan te pas. Een ander probleem, was ook het druggebruik van velen tijdens de werkuren. Hier waren zij goed van op de hoogte omdat enkele niet geslaagd waren op de drugtest of psychologische test voor hun spoorkraan rijbewijs. Deze mochten dan wel nog een kraan besturen op de werf. Maar logica zou moeten ingeven dat die mensen niet bekwaam zijn om een kraan te besturen omwille van veiligheidsredenen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Welke ander opties waren er dan?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”