Ontslag: referentie

-Perfect
Topic Starter
Berichten: 10

Ontslag: referentie

#1 , 10 nov 2015 00:06

Bij deze heb ik een vraag aangaande de sollicitatieprocedure.

Normaal gezien weigert mijn ex-werkgever informatie te verstrekken over zijn ex-werknemers.

Maar zijn assistente had een telefoontje ontvangen van mijn (normaal gezien) potentiële werkgever en een aantal interne persoonlijke zaken betreft mijn vertrek meegedeeld. Bovendien werden deze aspecten fel overtrokken; ik werd hier ook nooit officieel voor gesanctioneerd.

Naar aanleiding van deze gegevens heeft deze laatste werkgever beslist om mij ondanks mijn perfecte sollicitatieresultaten (ook verslag van de externe rekruteringsdeskundige) toch niet aan te werven.

Heeft iemand nuttig advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 nov 2015 07:24

het is niet omdat je ex-werkgever normaal geen informatie verstrekt, dat ze dit niet mag doen.

Wat bedoel je met "intern persoonlijke zaken": zijn het zaken dat een invloed hadden op je functioneren? Dan mag dit verteld worden. Het kan niet intern (voor het bedrijf) én tegelijk persoonlijk zijn.

-Perfect
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 10 nov 2015 15:24

het is niet omdat je ex-werkgever normaal geen informatie verstrekt, dat ze dit niet mag doen.

Wat bedoel je met "intern persoonlijke zaken": zijn het zaken dat een invloed hadden op je functioneren? Dan mag dit verteld worden. Het kan niet intern (voor het bedrijf) én tegelijk persoonlijk zijn.
Nochtans heb ik gedacht dat hier de privacywetgeving op van toepassing is.

Het zijn persoonlijke afrekeningen die geen invloed hebben gehad op mijn prestaties.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 10 nov 2015 15:32

Deze vraag blijft hier circuleren.
Een private werkgever mag trouwens beslissen eender wie aan te nemen, zelfs de grootste oen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 nov 2015 17:16

Nochtans heb ik gedacht dat hier de privacywetgeving op van toepassing is.
je functioneren is niet privé. De werkgever mag gerust zijn inschatting aan anderen geven.
Het zijn persoonlijke afrekeningen die geen invloed hebben gehad op mijn prestaties.
Oppassen: je bent meestal niet de beste persoon om dat in te schatten. Als het met je werk in aanraking komt, kan een ander dat wél als invloed beschouwen. Zonder concreet te gaan, zal je hier moeilijk een deftig advies kunnen krijgen.

-Perfect
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 10 nov 2015 17:48

Nochtans heb ik gedacht dat hier de privacywetgeving op van toepassing is.
je functioneren is niet privé. De werkgever mag gerust zijn inschatting aan anderen geven.
Het zijn persoonlijke afrekeningen die geen invloed hebben gehad op mijn prestaties.
Oppassen: je bent meestal niet de beste persoon om dat in te schatten. Als het met je werk in aanraking komt, kan een ander dat wél als invloed beschouwen. Zonder concreet te gaan, zal je hier moeilijk een deftig advies kunnen krijgen.
Het is zo dat er buiten mijn medeweten om werd gebeld naar mijn ex-werkgever. Het bedrijf waarin ik tewerkgesteld was geweest weigert normaal gezien principieel elke informatie over haar ex-medewerkers te verstrekken. Maar het is een assistente dat heeft opgenomen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 10 nov 2015 21:48

dat heb je al gezegd. het is niet omdat de assistente een fout heeft gemaakt tegenover de interne regels, dat je haar een fout kan aanwrijven. Tenzij je uitdrukkelijk (=schriftelijk) beloofd was dat men niks negatiefs ging zeggen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”