Verbrekingskosten afgehouden

Hannne
Topic Starter
Berichten: 5

Verbrekingskosten afgehouden

#1 , 09 nov 2015 16:02

Beste,

Mijn vriend heeft 15 maanden bij zijn werkgever gewerkt zondereen contract te tekenen, toen hij op 20/10 mondeling zijn ontslag gaf. Zijn wg zei dat dit via de officiële weg moest gaan. Dezelfde avond hebben wij zijn ontslag dus gegeven via een aangetekende brief. Hij zou een opzeg moeten doen van 4 weken, in onderling overleg zouden we dit willen verkorten. De opzegtermijn zou de maandag nadien starten. Woensdag 21/10 ging hij gewoon werken, zijn wg zei dat hij hem niet meer wilde zien, vernederde hem, ... mijn vriend vroeg daarop aan de wg om een papier te ondertekenen om de arbeidsovereenkomst te beëindigen. De wg weigerde dit. Mijn vriend was helemaal overstuur en heeft nog gewacht op zijn collega's om daarna zonder verwittiging naar huis te gaan. Hij is dezelfde avond naar de dokter geweest, die constateerde dat zijn bloeddruk veel te hoog was en hij zo niet kon gaan werken. We stuurden het ziektebriefje aangetekend op naar de wg. Een week later kregen we telefoon van de wg om te vragen of wij het papierwerk in orde gemaakt hadden. We konden de aangetekende zending volgen en zagen dat de eerste brief dezelfde ochtend ontvangen was. Dit zou kunnen wegens staking van de post. Telefonisch werd er ook al gemeld dat er een ziektebriefje onderweg was. Hierop zei de wg dat we hem nog geld afhandig wilden maken. Op de loonbrief van oktober zien wij nu dat de arbeidsovereenkomst beëindigd werd op 21/10, dat het vakantiegeld uitbetaald werd en dat er Verbrekingskosten afgehouden werden. Met uitzondering van deze loonbrief hebben wij geen enkel papier ivm het ontslag ontvangen.
Mijn vragen:
1. Mogen er Verbrekingskosten afgehouden worden?
2. Mogen de Verbrekingskosten afgehouden worden als de opzegtermijn nog niet gestart is?
3. Is het ziektebriefje voldoende als verantwoording dat je niet onwettig afwezig bent? De wg zegt dat het contract beëindigd werd op de moment dat mijn vriend zijn werk verliet op 21/10 terwijl zijn uren voor die dag nog niet gepresteerd waren.
4. Moeten er papieren ondertekend worden als je je ontslag geeft of is dat niet nodig? Zo ja, welke papieren en wanneer?
5. De wg zegt ook dat hij het contract in onderling overleg wou beëindigen, maar gaf hiervoor geen papieren. Ik veronderstel dat dit ook ondertekend zou moeten worden?

Ik vind voorlopig enkel info ivm de wg die zijn werknemer ontslaat en een Verbrekingsvergoeding moet betalen aan de wn. Alle info is dus welkom zodat ik mij hierin kan verdiepen.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

Hanne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 nov 2015 16:58

Enkele vragen eerst:
- wat staat er letterlijk op de loonfiche? Het woord verbrekingskosten? Welk bedrag staat daar en wat is het uurloon/maandloon?
- wat is de datum van verzending van het ziektebriefje (op het bewijsje van de aangetekende zending kan je dat terugvinden). Wat is de dag dat C4 en dergelijke opgemaakt is?
- Is er tussen het ziektebriefje en de week erna geen enkele conversatie tussen je partner en zijn werkgever geweest?

Scan eventueel loonfiche in en bezorg me die in PM.

Hannne
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 10 nov 2015 07:45

Beste,

- op de loonfiche staat inderdaad verbrekingskosten: -€ 1546.74. Mijn vriend is bediende in categorie 1, met een 38-uren week. Zijn basisloon is €1675.64 bruto. Zijn loon wordt berekend adhv het aantal uren dat hij maandelijks werkt. 33 u ipv 38 u gewerkt, is ook maar loon voor 33 u. De wg kiest zelf hoeveel uur iedereen werkt, met als richtlijn 38 u per week. Als ik 28 dagen of 31 dagen werk, is mijn loon als bediende elke maand hetzelfde...

- Het ontslag werd aangetekend verstuurd op 20/10/2015. Mijn vriend ging 21/10 ziek naar huis, dezelfde avond werd het ziektebriefje aangetekend verstuurd. Mijn vriend ging in dienst 4/8/2014, op de loonbrief staat dat hij uit dienst is sinds 21/10/2015. Wij hebben geen C4 ontvangen. Enkel de loonbrief van oktober, verder niks gekregen van de wg.

- 21/10 werd het ziektebriefje verstuurd, ik denk dat hij ons dinsdag 27/10 (of woensdag) opbelde met de vraag of wij de nodige documenten opgestuurd hadden. Toen hoorde hij voor het eerst dat er ook nog een ziektebriefje onderweg was. En dat pikte hij duidelijk niet.

Alvast bedankt om dit samen met ons uit te zoeken!

Vriendelijke groeten,

Hanne

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 nov 2015 13:56

OK:

- in je nadeel speelt dat je vriend geen enkele (bewijsbare) melding van zijn ziekte gemaakt heeft.
- MAAR: Rechtspraak stelt echter dat een afwezigheid van een werknemer door de werkgever niet gelijkgesteld mag worden met het nemen van ontslag. Werkgever moet voorzichtig zijn als hij dat wil claimen en eerst een aangetekende zending naar jullie gestuurd hebben om je vriend in gebreke te stellen. Je staat, volgens de algemeen geldende rechtspraak, dus sterk. Ook al omdat je vriend kan beweren dat hij de werkgever mondeling ingelicht heeft dat hij naar de dokter zou gaan omdat hij zich niet goed voelde. Een getuigenis van collega's zou trouwens ook al helpen, maar zeker niet noodzakelijk. Het feit dat hij die avond zelf naar de dokter is geweest, spreekt ook in zijn voordeel. Eventueel attest van dokter vragen dat hij idd je vriend met een hoge bloeddruk heeft gezien, kan de omstandigheden nog verduidelijken.

- Werkgever moet zich aan het contract houden: als hij een contract maakt van 38 uur, kan hij niet zomaar bepalen dat iemand maar 33 uur moet werken. Hoe zijn de andere uren vermeldt op de loonfiche? Niet? of via "toegestane afwezigheid"?

Je vrage:

Code: Selecteer alles

1. Mogen er Verbrekingskosten afgehouden worden? 2. Mogen de Verbrekingskosten afgehouden worden als de opzegtermijn nog niet gestart is? 3. Is het ziektebriefje voldoende als verantwoording dat je niet onwettig afwezig bent? De wg zegt dat het contract beëindigd werd op de moment dat mijn vriend zijn werk verliet op 21/10 terwijl zijn uren voor die dag nog niet gepresteerd waren. 4. Moeten er papieren ondertekend worden als je je ontslag geeft of is dat niet nodig? Zo ja, welke papieren en wanneer? 5. De wg zegt ook dat hij het contract in onderling overleg wou beëindigen, maar gaf hiervoor geen papieren. Ik veronderstel dat dit ook ondertekend zou moeten worden?
1. Nee, gezien je vriend geen ontslag genomen heeft. Hij heeft een attest opgestuurd van ziekte en ongeacht dat dit laat toekwam, kan de werkgever niet claimen dat hij ontslag nam. Meer zelfs, door het onterecht inroepen van het ontslag door je vriend, verbreekt de werkgever zelf de arbeidsovereenkomst en moet hij een verbrekingsvergeoding betalen (die je natuurlijk wel niet samen met ziekteuitkeringen kan krijgen, de ziekteuitkeringen zal je dus bij ontvangst van de verbrekingsvergoeding moeten betalen). Je kan zelfs een ontslag wegens ziekte (en dus kennelijk onredelijk ontslag) eisen, wat een extra vergoeding van 4 tot 17 weken kan opleveren.
2. Nee, omdat er gewoon geen verbrekingsvergoeding kan gevraagd worden.
3. Zie hierboven.
4. Als je het zelf geeft: nee. Als de werkgever het geeft: ontslagbrief is verplicht, C4 en dergelijke documenten moeten afgeleverd worden door werkgever.
5. Idd.

Ga voor de concrete uitwerking naar een advocaat of een vakbond om je in bij te staan. Werkgever gaat hier duidelijk te ver.

Hannne
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 11 nov 2015 13:37

Beste,

bedankt voor uw reacties!

Ik heb ondertussen contact gehad met de vakbond zij bevestigen mij wat u zegt. Zij raden mij aan om dit op papier te zetten en aangetekend te bezorgen aan de werkgever. Omdat wij niet aangesloten zijn bij de vakbond ga ik het dus eerst zelf proberen. Als het mij niet lukt om de werkgever te overtuigen kan ik beroep doen op de vakbond en moet ik natuurlijk wel dossierskosten betalen.

Nog wel een vraag ivm de ziekteuitkering. Wij dachten de opzegtermijn te voldoen met ziektebriefjes omdat de situatie op het werk onhoudbaar was. Nu is er geen contract meer, kan mijn vriend dan nog ziekteuitkering krijgen? Als ik alles met de WG kan regelen is dat uiteraard niet nodig. Mijn vriend kan pas 1 december op zijn nieuwe job beginnen werken, in tussentijd zitten wij dus zonder inkomen?

Vriendelijke groeten,

Hanne

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 nov 2015 07:06

Best zo vlug mogelijk naar het ziekenfonds gaan en aangeven dat je vriend z'n ontslag gekregen heeft toen hij ziek viel. Zal wat rompslomp zijn, maar dan zal je tenminste al ziekteuitkeringen krijgen tot 1 december. Mogelijks zal je wel een boete krijgen indien je buiten termijn zit (10% uitkeringsverlies), maar je krijgt dan tenminste al iets.

Later zal je die ziekteuitkeringen moeten terugbetalen indien je de verbrekingsvergoeding krijgt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”