Ontslag met opzegtermijn- Beeindiging arbeidsovereenkomst

Mechelen
Topic Starter
Berichten: 10

Ontslag met opzegtermijn- Beeindiging arbeidsovereenkomst

#1 , 06 nov 2015 01:04

Besten, mijn (steeds hulpvaardige) schoonbroer van 52 jaar werd vorige week bij zijn werkgever geroepen op het bedrijf. Deze vertelde hem dat hij vond dat mijn schoonbroer, met 27 jaar onbesproken en intensieve dienst en slechts 14 dagen ziekteverlet (!), zou worden ontslagen omdat hij als (nieuwe) baas vond dat hij "onbekwaam" was. Dit werd hem mondeling medegedeeld maar staat nergens op papier.
Hij vroeg mijn schoonbroer om het wel stil te houden want hij gaf hem nog een kans om zich te verbeteren binnen de zes maanden. Er was dan mogelijkheid op een "nieuw" contract (maar wel te verstaan met beduidend lager loon). Mijn schoonbroer heeft namelijk een bediendencontract met goed loon, voertuig en gsm. Hij begreep meteen dat dit een soort valstrik was om hem een goedkoper contract aan te bieden in de toekomst, maar ook een duidelijk signaal dat het slecht ging met het bedrijf. Elektronica-bedrijf met ruim 200 werknemers.
Deze week kreeg hij echter een aangetekende brief in de bus met vermelding dat de bestaande arbeidsovereenkomst werd beëindigd met een opzegtermijn van 25 maanden en enkele weken. Tevens werd er een invulblad bijgevoegd met gegevens voor een outplacement dat binnen 1 maand moest worden overgemaakt aan een outplacementbureau dat werd aangesteld door zijn werkgever.
Vragen :
1. Het vertrouwen in zijn werkgever is weg alsook de zin om nog ten volle te gaan werken in de volgende 25 maanden. Kan hij de uitbetaling van zijn loon vragen voor deze resterende 25 maanden aan zijn werkgever ?
2. Mag hij op zoek gaan naar ander werk en wat als hij ander werk vindt t.a.v. zijn huidige werkgever ?
3. Welke rechten heeft hij gedurende deze 25 maanden m.b.t. sollicitatie, opleiding, verlof, ziekte...?
4. Is er een risico als hij in deze 25 maanden ziek is, kan de werkgever hem dan bijvoorbeeld vroeger afdanken ?
5. Wat is de bedoeling van een outplacement en het aangestelde bureau ? Kan hij hier best op ingaan of niet ? Mag hij dit weigeren ?
6. Is de gebruikte ontslagprocedure ivm de "onbekwaamheid" juridisch aanvechtbaar ? Zal dit gerechtelijk en/of financieel lonen ?
7. Wat gebeurt er precies als de 25 maanden zijn afgelopen ? Loon ? Werkloosheidsuitkering ?
8. Zijn er mensen met deze ervaring en hoe hebben jullie dit opgelost? Welke raad geven jullie ?
9. Welke instanties kan hij nu best consulteren om zijn rechten maximaal te doen gelden?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 06 nov 2015 08:01

1. Vragen staat vrij maar de werkgever is niet verplicht daarop in te gaan. Hangt af van de bedrijfspolitiek; ontslagen werknemers zijn in het algemeen niet goed voor de sfeer....
2. Warm aanbevolen om op zoek te gaan, indien hij een goed alternatief vindt kan hij tegenopzegger en vroeger vertrekken.

In het algemeen: indien de vormvereisten nageleefd werden kan uw schoonbroer niets ondernemen en hoeft hij ook niet op oorlogspad te vertrekken, het is een schok om ontslagen te worden maar niet het einde van de wereld.

Begin eens met dit te lezen en kom terug indien er precieze vragen zijn, u vraagt veel zaken die makkelijk op te zoeken vallen maar hier veel tijd kosten om te beantwoorden: http://www.meta.fgov.be/defaultTab.aspx?id=42487
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”