Loonbonus & ontslag?

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

Loonbonus & ontslag?

#1 , 04 nov 2015 16:29

Even de situatie schetsen:

1. Op 1 januari van dit jaar werd een "Loonbonus" geïntroduceerd op mijn werk.
2. Begin februari kreeg ik mijn ontslag, mijn opzegtermijn duurt +/- 8 maanden (binnen enkele weken loopt die af).

Nu mijn vraag: heb ik recht op een pro rata deel van die bonus? De bonus wordt pas na afloop van dit kalenderjaar berekend, in principe nadat ik dus reeds weg ben. Het is immers een bonussysteem dat werkt op basis van groepsresultaten, niet individueel. We zitten momenteel boven 2000 euro/pp, dus ik vraag mij af of ik daar een cent van ga zien?


Kleine voetnoot: ondertussen is mijn werkgever akkoord gegaan om mijn ontslag ongedaan te maken. Ik kan dus blijven (omdat ik me voldoende heb ingezet). Hypothetisch: voldoet het om te blijven tem 31 december om mijn loonbonus nog te kunnen krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 nov 2015 16:48

Hangt af van hoe de bonus letterlijk neergeschreven is, maar ezien je nu blijft tot eind december, zal je er sowieso recht op hebben.

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 04 nov 2015 18:37

Hangt af van hoe de bonus letterlijk neergeschreven is
Ja, ik vreesde al zoiets. Volgens mij hebben we daar wel nooit iets van op papier over ontvangen. Het kan zijn dat ik die documenten wel kan inkijken, maar als ik dergelijke vraag stel, zullen ze ook wel weten waar de klepel hangt.

Mijn ontslagbrief is nog niet gescheurd, dus het is nog geen zekerheid. Ik ben wel aan het solliciteren, dus als ik plots iets vind, zal ik mijn ontslag moeten geven (opzegperiode is 3 maanden). Ze gaven al te kennen dat ze in dat geval open staan voor onderling overleg. Echter, volgens mij, indien ze me die bonus niet gunnen, kunnen ze misschien pushen zodat ik niet blijf tot 2016.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 nov 2015 18:57

pushen kunnen ze, verplichten echter niet

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”