Tegenopzeg - wat zijn mijn rechten?

Jos_50
Topic Starter
Berichten: 3

Tegenopzeg - wat zijn mijn rechten?

#1 , 03 nov 2015 15:59

Beste forumleden,

Onlangs kreeg ik mijn opzeg aangeboden. Deze bevatte een periode van 3 maanden + 10 weken.
Ondertussen heb ik een andere aanbieding gehad en heb ik mijn tegenopzeg (aangetekend) gedaan.
Mits dit mijn eerste ervaring is met een tegenopzeg heb ik nog enkele vragen omtrent mijn rechten als werknemer.

Dertiende maand
Klopt het, omdat ik mijn tegenopzeg gedaan heb, ik geen recht meer heb op mijn dertiende maand?
De werkgever wist me immers te vertellen dat ze niet verplicht zijn dit te betalen. Klopt dit, ook al heb ik 11 maanden gewerkt in dit jaar voor hun?

Ziekte
Stel dat ik in mijn tegenopzeg ziek val, komen deze dagen dan bovenop mijn opzeg?

Verlofdagen
Ik heb nog een aantal verlofdagen opstaan dit jaar. Kan ik deze nog opnemen tijdens mijn opzeg en komt dit dan bovenop mijn opzeg?
Deze kunnen ook uitbetaald worden dacht ik? Wat met feestdagen die in het weekend vallen? Worden deze ook uitbetaald?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 nov 2015 16:47

welk paritair comité?

Jos_50
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 03 nov 2015 18:12

Hey JPV,

Mijn paritair comité is 218.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 nov 2015 20:20

Beste forumleden,

Onlangs kreeg ik mijn opzeg aangeboden. Deze bevatte een periode van 3 maanden + 10 weken.
Ondertussen heb ik een andere aanbieding gehad en heb ik mijn tegenopzeg (aangetekend) gedaan.
Mits dit mijn eerste ervaring is met een tegenopzeg heb ik nog enkele vragen omtrent mijn rechten als werknemer.

1. Dertiende maand
Klopt het, omdat ik mijn tegenopzeg gedaan heb, ik geen recht meer heb op mijn dertiende maand?
De werkgever wist me immers te vertellen dat ze niet verplicht zijn dit te betalen. Klopt dit, ook al heb ik 11 maanden gewerkt in dit jaar voor hun?

2. Ziekte
Stel dat ik in mijn tegenopzeg ziek val, komen deze dagen dan bovenop mijn opzeg?

3. Verlofdagen
Ik heb nog een aantal verlofdagen opstaan dit jaar. Kan ik deze nog opnemen tijdens mijn opzeg en komt dit dan bovenop mijn opzeg?
Deze kunnen ook uitbetaald worden dacht ik? Wat met feestdagen die in het weekend vallen? Worden deze ook uitbetaald?

Alvast bedankt voor jullie feedback!
1. Dertiende maand: zal je moeten voor vechten omdat in PC 218 de algemene gedachte is dat je geen recht hebt als je < 5 jaar ancienniteit hebt en zelf ontslag neemt. Staat echter niet zo in de CAO-tekst, wat staat er wel:

Hebben recht op de premie berekend naar
rato van de prestaties van het lopende
werkjaar, wanneer zij de onderneming
verlaten voor de datum van betaling van
de premie en voor zover zij een anciënniteit
hebben van zes maanden op het ogenblik
van hun vertrek :
a) de bedienden die, behalve om dwingende
reden, door de werkgever in de loop
van het jaar werden ontslagen ;
...
Hebben recht op een premie naar rato
van de prestaties van het lopende werkjaar,
de bedienden die in de loop van het
jaar, zelf ontslag hebben genomen en voor
zover zij een anciënniteit in het bedrijf
van minstens 5 jaar kunnen bewijzen

er staat dus nergens "X heeft géén recht", maar "X heeft wél recht in geval X, Y, Z...". Je beantwoord aan situatie a).

2. Ziekte: niks verlengt eens je je tegenopzeg geeft.
3. jaarlijkse vakantie: zie 2, feestdagen word je ook uitbetaald tenzij ze collectief elders vastgelegd zijn. Resterend verlofgeld moet uitbetaald worden.

Jos_50
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 05 nov 2015 19:57

Hey JPV,

Bedankt voor de heldere uitleg!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”