Aanwerving eerste parttimer (20u)

ApolloL
Topic Starter
Berichten: 1

Aanwerving eerste parttimer (20u)

#1 , 01 nov 2015 23:35

Dag iedereen!

Onze vennootschap zou in de nabije toekomst haar eerst werknemer te werk willen stellen.
Dit part-time voor 20 uur per week. We gaan op zoek gaan naar onze eerste outbound call-agent.

Heeft er iemand een idee hoeveel dit ons ongeveer per maand zal kosten?
Graag een kostenraming voor iemand die netto €10 à €11 per uur verdient.
En kan je hierbij dan ook eventjes vermelden hoe je aan het bedrag gekomen bent?

Alvast bedankt voor alle hulp! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 nov 2015 07:27

Als je het bruto uurloon vermenigvuldigt met 2,1 dan heb je de totale kost van je werknemer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 nov 2015 09:41

Als je het bruto uurloon vermenigvuldigt met 2,1 dan heb je de totale kost van je werknemer.
dat is wel sterk overdreven.

Loonkost bij een bediende van een klein bedrijf in PC 200 is ongeveer 153% van het brutoloon, zonder extra kosten sociaal bureau (enkele honderden euro's per jaar). Daarop zijn nog kortingen mogelijk (RSZ eerste aanwerving, ..)

Concrete berekening hangt van teveel factoren af om dat hier te doen, bij een sociaal bureau moet men wel weg kunnen om die berekening eens te doen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 nov 2015 13:02

Ik neem 2.1 omdat de interims dit ook rekenen, daar is RSZ, verzekering, jaarlijks medisch onderzoek en het jaarlijks lidgeld, loonberekening(75€ per maand), eindejaarspremie, % gewaarborgd maandloon bij ziekte, reisvergoeding - thuis naar het werk) werkkleding, ecocheque, maaltijd cheques, bijkomstig pensioen, kosten voor vorming, kost onderhoud refter , griepspuit, opzegvergoedingen, enz....

2.1 is voor werkman niks teveel, als hij twee maal per jaar ziek is dan zal je er zelfs niet meer mee toekomen.
Voor een bediende kan dit iets minder zijn.

En de premies voor eerste werknemer mag je zeker niet mee rekenen, want dit vervalt na enige maanden toch.

Niks is zo moeilijk om een exacte kost van een werknemer te berekenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 nov 2015 13:59

interim rekent sterk door bij kleine werknemers die iemand extra nodig hebben, net omdat de administratieve rompslomp daar redelijk groot is. Ik doe alles ivm een aantal werknemers zelf en voor een brutoloon van 10-11 euro zitten we inclusief wat ziekte totaal niet aan die multiplicator qua loon. Niet vergeten dat velen geen maaltijdcheques, extra pensioen, griepspuit etc krijgen, hé.

In principe hebben een bediende én arbeider quasi exact hetzelfde loonkost (behalve wat ivm fonds voor arbeidsongevallen/beroepsziekten. De manier van betalen (via rsz/rechtstreeks) is wel anders.

k.b.
Berichten: 876

#6 , 02 nov 2015 14:08

En wat leert de statistiek ons over het feit dat we "gemiddelden" zoals JPV deze bekomt uit zijn eigen ervaring ...
Mogen we deze gewoon rechtlijnig doortrekken naar 1 individu (dat we momenteel nog zelfs niet kennen) ...

Aan welke coefficient kom jij dan JPV ...

Bovendien is het zeer erg de vraag hoe we deze "administratieve rompslomp" in rekening brengen ...
Het idee om voor een 0.5 equivalent gewoon een interimcijfer naar voor te schuiven lijkt mij nog niet " hypothetisch"

k.b.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 nov 2015 14:37

Zoals hierboven gezegd kwam ik aan 153% van brutoloon, gebaseerd op de berekeningen die ik gemaakt heb zoals in het voorbeeld dat ik daar stelde (en concreet op de OP zijn situatie van toepassing is).

Uitgaan van netto-lonen is natuurlijk in de praktijk héél moeilijk, ik heb een van de minst voordelige situaties (alleenstaande werknemer zonder kinderlast) genomen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 nov 2015 14:59

Geloofd nu toch zelf niet wanneer een werknemer 12€ per uur verdiend u dit maar 12/100*153= 18,36€ kost , mocht dit waar zijn dan waren er geen werklozen!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 02 nov 2015 16:42

http://www.filedropper.com/loonkost

Totale loonkost voor een jaar (incl. enkel vakantiegeld en structurele verminderingen etc): 18372,12 euro. Komt op net geen 20 euro/uur.

Let wel, ik spreek over bruto 12 euro en in PC 200. Bij andere pc's (bvb pc 124/RSZ 024), daar ga je direct al met een hogere loonkost zitten. Loonlast is daar 174%.

Net nog even de boekhouding van onze VZW gecontroleerd, gemiddelde uurkost is daar 17,03.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 nov 2015 19:39

Jij houd geen rekening met de verborgen kosten die een werknemer met zich mee brengt, zo als werkkleding, einde jaar premie, eco en maaltijdcheques, gewaarborgd loon bij ziekte en ook toeslag bij economische werkloosheid, jaarlijks geneeskundige controle, het sociaal secretariaat enz... want het stopt niet met werknemers, heb jaren met 22 arbeiders gewerkt !
Niks anders dan miserie miserie..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 02 nov 2015 21:18

Jij houd geen rekening met de verborgen kosten die een werknemer met zich mee brengt, zo als werkkleding, einde jaar premie, eco en maaltijdcheques, gewaarborgd loon bij ziekte en ook toeslag bij economische werkloosheid, jaarlijks geneeskundige controle, het sociaal secretariaat enz... want het stopt niet met werknemers, heb jaren met 22 arbeiders gewerkt !
Niks anders dan miserie miserie..
het gaat hier over een bediende, dus
- werkkleding is niet van toepassing
- eindejaarspremie zit mee inbegrepen (zie filedropper)
- ecocheques zijn nog niet meegerekend denk ik (250 euro/jaar + wat administratiekosten of een gelijkaardig voordeel)
- maaltijdcheques zijn niet verplicht bij PC 200
- gewaarborgd loon bij ziekte moet je niet standaard inrekenen als je over een uurloon praat (is onmogelijk in te schatten of dat een effectieve meerkost zal zijn (is er vervanging?))
- toeslag bij economische werkloosheid bestaat behalve in extreme uitzonderingen niet bij bediende
- jaarlijkse geneeskundige controle is niet nodig bij een bediende
- sociaal secretariaat is ingerekend (diverse kosten)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 nov 2015 07:22

Hoe dan ook jij zou een zeer slechte calculator zijn. :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 03 nov 2015 07:29

check het aantal zaken die jij onterecht mee wil rekenen en de zaken die ik vergeten ben... ben TEW'er optie bedrijfsfinanciering en nog gewerkt op de boekhouding van een beursgenoteerde firma, waar ik kostprijscalculatie deed. Ik dénk dat ik toch iets beter calculeer dan jij.

Wat jij zegt (factor 2,1) klopt zeker voor een gemiddelde arbeider, iets waar jij blijkbaar uitgebreide ervaring mee hebt. Maar een bediende heeft een andere loonkostenstructuur. En elke sector heeft dan nog andere (on)kosten, waar je ook rekening mee moet houden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”