contractbreuk?

ludde1
Topic Starter
Berichten: 2

contractbreuk?

#1 , 28 okt 2015 09:22

Hallo,

in mijn arbeidscontract staat dat ik geen bijkomende activiteiten mag uitoefenen. Niet voor derden of op zelfstandige basis. Knap vervelend want ik sta op het punt om een zelfstandige activiteit in bijberoep op te starten.
Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?

Dank voor je antwoord.
Ludde

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 28 okt 2015 09:50

Zo eenvoudig lijkt het me niet; er is immers nog zoiets als vrijheid van arbeid. Wat wél kan is een concurrentiebeding: u mag buiten uw geregelde baan geen activiteit uitoefenen die u in concurrentie zou brengen met uw werkgever of die deloyaal zou zijn of een onverenigbaarheid uitmaken.

Een vereenvoudigde uitleg: http://www.sdworx.be/nl-be/sd-worx-r-d/ ... ing-geldig
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

ludde1
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 okt 2015 10:06

Dank voor je antwoord. Dus, als ik het juist begrijp, kan mijn werkgever geen contractbreuk inroepen. Ik heb geen concurrentiebeding en ik zal met mijn zelfstandige activiteit ook geen schade aanrichten. Mocht hij niet akkoord gaan met mijn beslissing dan kan hij me ontslaan maar met in achtneming van de nodige ontslagperiode of _vergoeding.
Klopt mijn redenering?
Ludde

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 28 okt 2015 10:33

Ik denk dat uw redenering klopt, met dien verstande dat u zelfs zonder contractueel bedongen concurrentiebeding niet in bijberoep mag beginnen concurreren, dat zou duidelijk deloyaal zijn maar speelt blijkbaar niet volgens u (plausibel indien het werk bij de werkgever totaal verschillend is van hetgeen u zelfstandig wil ondernemen).

Maar is het zo dat uw werkgever er effectief een probleem mee zal hebben? De soep wordt niet steeds zo heet gegeten als ze wordt geserveerd in de arbeidsovereenkomst.

Let wel, dit is een zeer algemeen antwoord, ik weet uiteraard niet wat uw specifieke situatie is en wat daarin allemaal kan meespelen, dat moet u zelf beoordelen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”