ontslag voor begin nieuw contract

carina
Topic Starter
Berichten: 4

ontslag voor begin nieuw contract

#1 , 01 nov 2007 14:42

Ik heb eind augustus mijn ontslag ingediend en ben op 1 september begonnen aan mijn opzegtermijn van drie maanden. Ik heb reeds een contract getekend bij mijn nieuwe werkgever die start op 1 december. In overleg met mijn oude en nieuwe werkgever zou ik eventueel starten op mijn nieuw werk op 12 november en zou mijn nieuwe werkgever op mijn eerste werkdag de datum op mijn contract aanpassen. Maar nu heeft er mij gisteren iemand gevraagd of ik voor hem wil gaan werken en het loon en vele andere voordelen die hij mij aanbied kan ik onmogelijk weigeren. Kan ik, daar mijn nieuw contract nog niet is begonnen, er een einde aanmaken zonder bij hem te moeten starten.
Dank bij voorbaat voor uw antwoord.
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 nov 2007 10:57

“Art.82...§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100(geïndexeerd 28093 in 2007) EUR)...Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht zonder dat ze drie maanden mogen te boven gaan...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Uit ‘mijn opzegtermijn van drie maanden‘ leid ik af dat u bediende bent met een jaarlijks loon niet hoger dan € 28093 in 2007.

‘Ik heb reeds een contract getekend bij mijn nieuwe werkgever die start op 1 december‘ houdt in “Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Wanneer een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is gesloten en de werknemer de overeenkomst voor het begin van uitvoering beëindigt met inachtneming van de wettelijke bepaalde opzeggingstermijn, vereisen art. 39, alinéa 1, van de Arbeidsovereenkomstenwet noch andere bepalingen dat de opzegging gegeven wordt wanneer de uitvoering van de overeenkomst is begonnen of dat de overeenkomst zal worden uitgevoerd tijdens de opzeggingstermijn die verstrijkt voordat de partijen contractueel tot uitvoering zijn verplicht.”(Cass. ARS930052,26 september 1994).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

carina
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 03 nov 2007 14:33

bedankt!

Reclame

zieme
Berichten: 10

#4 , 06 mar 2008 21:37

gelijkaardig verhaal...toch enkele vragen daarbij:

Nieuw contract van onbepaalde duur met 6 mnd proefperiode getekend en 12 dagen voor aanvang contract telefonisch medegedeeld aan nieuwe werkgever dat ik deze arbeidsovereenkomst niet zou aan vangen. Ditzelfde een week later per mail bevestigd.

De reden daarvoor was dat ik op een ander veel beter bod ben ingegaan.

De werkgever heeft mij nu formeel in gebreke gesteld tot betaling van een verbrekingsvergoeding gelijk aan 1 maand en 7 dagen, dit volgens Cass., 11 dec 2000, Pas., 2000, I, 680;Arbh. Anntwerpen etc..

Bij niet betaling word ik gedagvaard voor de Arbeidsrechbank zo luidt het verder.

Is dit correct? Heb ik een kans hier onderuit te komen?

Bedankt!

Beachcomber
Berichten: 572

#5 , 07 mar 2008 09:13

Dit is correct en volledig wettelijk. U kan best eens met die werkgever een dading proberen af te sluiten, u bent immers in principe schuldig aan contractbreuk.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”