Ontslag en uitkering

evalien
Topic Starter
Berichten: 18

Ontslag en uitkering

#1 , 12 okt 2015 15:33

Hallo,

Ik werk sinds december 2014 in een grootwarenhuis, ondertussen ben ik zwanger geweest en op bevallingsrust geweest en sinds een paar weken weer aan het werk.
Ik begin me echter steeds minder goed te voelen bij dit werk. Ik heb mijn diploma van kleuteronderwijzeres en zou doodgraag terug het onderwijs in gaan.
Het probleem is dat ik nu dus mijn ontslag moet geven en ik heb gehoord dat je een jaar moet wachten om een uitkering te krijgen. Ik weet dat het niet gemakkelijk is om een vaste job in het onderwijs te krijgen. Ik heb een aantal jaar gewerkt in het onderwijs en mijn uren die ik heb opgebouwd zijn nog geldig ook hebben de directies mij al verteld dat ik gewoon die uren mag verder opbouwen.
Toch ga ik waarschijnlijk langer zonder werk zitten en van interims moeten leven. Vooral de periode van de zomervakantie en september zijn maanden zonder werk.

Klopt het dat ik echt zonder uitkering en zonder loon ga vallen? Ik zou altijd al terug willen naar het onderwijs maar met en klein kindje en zonder loon kan het best wel zwaar worden.

Bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2015 15:38

Als je zelf je ontslag geeft ben je niet uitkeringsgerechtigd, maar je kan toch solliciteren terwijl je nog aan de slag bent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 okt 2015 17:50

Hallo,

Ik werk sinds december 2014 in een grootwarenhuis, ondertussen ben ik zwanger geweest en op bevallingsrust geweest en sinds een paar weken weer aan het werk.
Ik begin me echter steeds minder goed te voelen bij dit werk. Ik heb mijn diploma van kleuteronderwijzeres en zou doodgraag terug het onderwijs in gaan.
Klopt dat je effectief zonder inkomen zal zitten, maar niet dat je 1 jaar moet werken. Als je het werk verlaat, moet je minstens 4 weken aan het werk zijn, daarna onvrijwillig werkloos zijn (dus bvb contract bepaalde duur van 4 weken) én dan pas je uitkeringsaanvraag doen. Dan kan je terug stempelen.

Neem je gewoon ontslag zonder ander werk, of heb je na dat ontslag minder dan 4 weken (eigenlijk 20 werkende dagen) werk, dan kan je alsnog een uitkering krijgen, maar zal je eerst een periode van sanctie (geen uitkering) moeten doormaken. Dat hangt dan af van hoe en waarom je ontslag genomen hebt.

Jij zit in een moeilijke situatie: quasi alle jobs in het kleuteronderwijs als beginnende zijn vervangingstewersktellingen, waarvoor je vaak onmiddellijk beschikbaar moet zijn én die vaak korter dan 4 weken duren. Je begeeft je dus op glad ijs om een tewerkstelling in het onderwijs te aanvaarden als je geen zekerheid hebt. Hoe langer je wacht, hoe minder kans je hebt om ooit nog in het onderwijs tewerkgesteld te zijn. Solliciteren tijdens dat je in dienst bent bij dat grootwarenhuis kan dus bijna enkel voor zwangerschapsvervangingen en die liggen ook niet voor het grijpen.

Ik wil je geen illusies geven, maar als je niet in de buurt van een grootstad (Antwerpen, Gent of Brussel) woont, denk ik dat je weinig kans maakt in het onderwijs als je niet direct beschikbaar bent. Behalve in die steden is het aanbod kleuteronderwijzers vééééééél groter dan de vraag. En als je dan geen of weinig relevante ervaring kan voorleggen in de laatste maanden, zal men vlug iemand anders nemen die direct beschikbaar is.

Reclame

evalien
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 12 okt 2015 18:32

Hallo,

Ik wil je geen illusies geven, maar als je niet in de buurt van een grootstad (Antwerpen, Gent of Brussel) woont, denk ik dat je weinig kans maakt in het onderwijs als je niet direct beschikbaar bent. Behalve in die steden is het aanbod kleuteronderwijzers vééééééél groter dan de vraag. En als je dan geen of weinig relevante ervaring kan voorleggen in de laatste maanden, zal men vlug iemand anders nemen die direct beschikbaar is.


Hier ben ik me heel erg van bewust. Daarom dat ik hier de vraag even stelde.
Ik denk dat we onze financiële situatie nog eens heel goed moeten doorlopen om te kijken of we dit kunnen of niet. Mijn man heeft wel een goede job met een mooi inkomen.
Ik wil gewoon heel graag mijn droomjob doen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”