Ontslag geven tijdens zwangerschapsverlof/ouderschapsverlof

Alexandra2525
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag geven tijdens zwangerschapsverlof/ouderschapsverlof

#1 , 09 okt 2015 09:40

Beste,

Ik ben momenteel met zwangerschapsverlof en vanaf november ga ik 1 maand full time met ouderschapsverlof.

Echter, ik ben op zoek naar een nieuwe job. Wat is mijn opzegtermijn indien ik tijdens mijn zwangerschapsverlof of ouderschapsverlof mijn ontslag indien? Telt het zwangerschaps/ouderschapsverlof mee? Of begint de opzeg pas nadien te tellen? En riskeer ik niet mijn ouderschapsverlof te verliezen als ik aan het begin van de periode mijn ontslag indien?

Ik werk 3 jaar en 3 maanden bij mijn huidige werkgever, pc 207.00, bruto loon 3200.

En wat is de wettelijke regeling ivm 13e maand? Als ik eind december niet meer werkzaam ben bij mijn huidige werkgever, kunnen ze mij die dan weigeren? of is er dan een pro rata afrekening?

Ik vind nergens online de juiste informatie terug, en bij de rva konden ze me ook geen uitsluitsel geven.

Alvast bedankt!

Mvg,
A.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 okt 2015 11:02

ouderschapsverlof/zwangerschapsverlof telt mee, maar op het moment dat je opzegtermijn gedaan is, zal het ouderschapsverlof idd direct stoppen. Truuk is dus om je opzeg zo te regelen dat die eindigt ongeveer wanneer je ouderschapsverlof eindigt.

in jouw PC is de dertiende maand ook indien je zelf ontslag neemt en 1 jaar ancienniteit hebt pro rata, je verliest dus niet alles.

Opzegtermijn is nog tot eind dit jaar 1,5 maand + 5 weken. Als opzeg pas in 2016 gegeven wordt, zal dat 1,5 maand en 6 weken zijn.

Alexandra2525
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 okt 2015 15:57

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Als ik het goed begrijp kan ik wel mijn ontslag al geven in oktober en dan toch nog mijn ouderschapsverlof in laten gaan in november? En die maand ouderschapsverlof dan laten meetellen voor de opzeg?

Als ik bovendien met mijn huidige werkgever een kortere opzegtermijn overeenkom dan de wettelijk bepaald is dat ook toegestaan vermoed ik?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 okt 2015 15:59

3 keer "ja" :)

er1
Berichten: 2

#5 , 01 jan 2016 23:33

Mag ik hier even op inspelen en vragen : die 1.5 maand + 6 weken komt dus uiteindelijk gewoon op 12 weken ? = 3 maanden ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 jan 2016 14:04

Nee. 6 weken is ongeveer 1,5 maand, maar niet exact

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 jan 2016 14:05

En 3 maand is eerder 13 weken

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”