Geen ontslagbrief

Mediterraneo
Topic Starter
Berichten: 2

Geen ontslagbrief

#1 , 08 okt 2015 13:39

Beste leden,

Ik ben na een ruzie over mijn overuren met mijn werkgever telefonisch "ontslagen", in haar woorden 'ge hoeft maandag niet terug te komen'.
Dit was voor mij duidelijk dat mijn tewerkstelling daar gedaan was en ik ging in de veronderstelling dat de ontslagbrief wel zou volgen op vakantie.

Bij terugkomst was er nog altijd geen ontslagbrief en tot op heden nog altijd niks en mijn laatste werkdag was op 14 aug 2015.
Pogingen om een gesprek aan te gaan falen elke keer, ik moet nog 2 weken loon krijgen.

Nu ben ik al in gesprek met een nieuwe werkgever voor een job maar officieel ben ik nog in dienst bij de vorige.
Stel dat alles goed gaat bij de nieuwe werkgever en ik kan beginnen, is het oude contract dat nog niet verbroken is dan een belemmering voor mij?

Wat kan ik nu het beste doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2015 14:03

Zolang je geen ontslagbrief gekregen had, had je u best terug aangemeld om te gaan werken. Indien uw vorige werkgever nu beweert dat ze helemaal niet gezegd had dat je maandag kon thuis blijven, ben je dagen en dagen ongewettigd afwezig geweest.

Als je aangesloten bent bij een vakbond, zou ik daar mijn licht eens opsteken. Wat kan helpen is uw ex-werkgever melden dat u de sociale inspectie zal inschakelen indien uw ontslag niet op een normale, deftige manier afgehandeld wordt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mediterraneo
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 okt 2015 12:23

Zolang je geen ontslagbrief gekregen had, had je u best terug aangemeld om te gaan werken. Indien uw vorige werkgever nu beweert dat ze helemaal niet gezegd had dat je maandag kon thuis blijven, ben je dagen en dagen ongewettigd afwezig geweest.

Als je aangesloten bent bij een vakbond, zou ik daar mijn licht eens opsteken. Wat kan helpen is uw ex-werkgever melden dat u de sociale inspectie zal inschakelen indien uw ontslag niet op een normale, deftige manier afgehandeld wordt.
Ik ben eens bij het ACV binnen gesprongen en die vertelde mij dat ik moest proberen om in onderling akkoord het contract te verbreken.

Maar ook deze poging liep op niks uit, de werkgever wil gewoon helemaal niks doen om dit op te lossen wat ik totaal niet snap.

Maar is dit nu een probleem voor de toekomst, kan ik gewoon een nieuw contract aangaan met de nieuwe werkgever of is dit wettelijk niet mogelijk?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 okt 2015 12:42

Je kan dat, maar zolang je geen bewijs van verbreking arbeidsovereenkomst hebt, zal je mogelijks zélf het betalen van een verbrekingvergoeding riskeren.

Maw: bied je terug aan bij de werkgever en vraag een document dat je daar niet meer moet komen. Pas dan ben je veilig. Weigert je werkgever dat, blijf dan daar staat tot hij de politie belt dat je daar weg moet. Pas dan heb je een definitief bewijs ;).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2015 12:57

Ik ben eens bij het ACV binnen gesprongen en die vertelde mij dat ik moest proberen om in onderling akkoord het contract te verbreken.
Pardon??? Wat voor een advies is dat nu weer? Als je in onderling overleg het contract verbreekt heb je geen recht op werkloosheidsuitkering! Ik zie niet in waarom je dit zou doen, als het je werkgever is die je ontslaat!

Zoals hierboven gezegd: ga terug naar de werkplek en zegt dat je komt werken. Als ze dit niet wenst, vraag dan een ondertekend document waarop duidelijk staat dat uw werkgever niet meer wenst dat je komt werken vanaf datum X. Dan heb je toch al een begin van bewijs in handen dat je je ontslag gekregen hebt. Met dat document kan je dan naar de sociale inspectie gaan om te melden dat je de nodige documenten ivm je ontslag nog altijd niet gekregen hebt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”